Auteur Topic: M7  (gelezen 839 keer)

Offline Metpetergaathetbeter

  • Forumlid
  • Berichten: 11.670
  • Voornaam: Peter
M7
« Gepost op: 04 november 2018, 21:02:41 pm »
www.amsac.be
 MSM ab.nr  3002 (maart)
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook? (lidnr.2954)1417

Offline Jef

  • Forumlid
  • Berichten: 78
  • Voornaam: Jef
Re: M7
« Reactie #1 Gepost op: 04 november 2018, 22:30:57 pm »
De M7 is de middelste, je moet al goed kijken want zo heel veel verschil is er niet.
Buiten een ander raam naast de deuren en het ontbreken van een lijstje boven de deuren zie ik niet veel verschil met de M6 op deze video.
Tuut zei de trein en de statie vertok.

Offline Houdini

  • Forumlid
  • Berichten: 551
  • whatever
  • Voornaam: Jelle
Re: M7
« Reactie #2 Gepost op: 05 november 2018, 04:27:55 am »
Er zijn ook enkele ramen voorzien die open kunnen + er is geen bestemmingsbord tussen de verdiepingen. Dat staat blijkbaar achter een raam in.  (edit)

Er zijn nuances maar visueel zijn ze niet groot  :)

Offline the_gold

  • Forumlid
  • Berichten: 1.182
  • Voornaam: Nicolas
Re: M7
« Reactie #3 Gepost op: 05 november 2018, 12:52:16 pm »
Worden dat rijtuigen zoals de m6 voor trek en duw? Ik zag ooit dat dit een motorstel ging zijn...kan dit?

Offline Houdini

  • Forumlid
  • Berichten: 551
  • whatever
  • Voornaam: Jelle
Re: M7
« Reactie #4 Gepost op: 05 november 2018, 12:56:46 pm »
Worden dat rijtuigen zoals de m6 voor trek en duw? Ik zag ooit dat dit een motorstel ging zijn...kan dit?

Ik kan mis zijn, maar dacht dat het om duw-trek-rijtuigen ging, zoals de M6...

Offline Metpetergaathetbeter

  • Forumlid
  • Berichten: 11.670
  • Voornaam: Peter
Re: M7
« Reactie #5 Gepost op: 05 november 2018, 13:41:32 pm »
https://www.youtube.com/watch?v=Gtadjgqo11c treinstellen
De M7 zullen vanaf 2018 de nieuwste dubbeldeksrijtuigen van de NMBS worden. Ze worden gebouwd door Bombardier en Alstom. Alstom staat in voor de bouw van gemotoriseerde koprijtuigen in Charleroi en Valenciennes en het ECTS level 2-beveiligingssysteem voor alle rijtuigen. De eindassemblage gebeurde door Bombardier in Brugge (het vroegere BN). In de loop van 2018 worden de eerste rijtuigen in dienst genomen.

M7-rijtuigen kunnen vlot gekoppeld worden met M6-rijtuigen en zullen ook in Nederland en het Groothertogdom Luxemburg kunnen rijden, evenals op de Belgische hogesnelheidslijnen.

Materieel[bewerken]
De M7-rijtuigen zijn vooral bedoeld als intercitymaterieel en de inrichting is daarop afgestemd. Ze hebben airconditioning en een gesloten toiletsysteem. Naast de binnendeuren zijn informatieschermen aangebracht waarop reisinformatie van het "SIV"-systeem wordt getoond.

De NMBS legde contractueel met het consortium Bombardier-Alstom bijkomende betrouwbaarheids- en leveringsclausules vast. Ook zal de spoorwegoperator gedurende een half jaar een eerste reeks rijtuigen kunnen testen en indien nodig feedback doorgeven aan de fabrikanten. De NMBS engageert zich in een eerste fase voor 445 rijtuigen met 105.000 zitplaatsen aan een totale prijs van 1,3 miljard euro, te leveren tussen 2018 en 2021. Er is een optie voor 917 bijkomende rijtuigen, wat het totaal op 1362 rijtuigen zou brengen, voor een totaalbedrag van 3,3 miljard euro.

De eerste 445 rijtuigen zijn opgedeeld in 90 gemotoriseerde stuurrijtuigen, 65 stuurrijtuigen en 290 rijtuigen. Het aandeel van Bombardier in deze eerste bestelling wordt op 787 miljoen euro geraamd, het aandeel van Alstom op 471 miljoen euro.

Sommige rijtuigen worden uitgerust met een multifunctionele ruimte, en in vergelijking met de M6-rijtuigen meer comfortabele zitplaatsen, informatieschermen, hogere plafonds, meer beenruimte bij tegenover elkaar staande zetels, ruimte voor grote bagage en meer stopcontacten.


tekst is dezelfde als weergegeven naast YouTube filmpje
www.amsac.be
 MSM ab.nr  3002 (maart)
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook? (lidnr.2954)1417

Offline Rangeerduivel

  • Forumlid
  • Berichten: 4.472
  • Voornaam: Rudy
Re: M7
« Reactie #6 Gepost op: 05 november 2018, 14:18:01 pm »
tekst is dezelfde als weergegeven naast youtube filmpje

= 'kopieren' en dan hier 'plakken'!

Was ons al opgevallen daar er geen schrijffouten in stonden peter!  ;D ;D

Voor LSModels dé kans voor een hele (nieuwe) reeks dubbeldekkers zonder al te veel veranderingen* (*lees kosten)...

 ;)

Offline Metpetergaathetbeter

  • Forumlid
  • Berichten: 11.670
  • Voornaam: Peter
Re: M7
« Reactie #7 Gepost op: 05 november 2018, 14:27:46 pm »
 Wie zonder zonde is werpe de eerste steen P van Peter met hoofdletter
www.amsac.be
 MSM ab.nr  3002 (maart)
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook? (lidnr.2954)1417

Offline RD25

  • Forumlid
  • Berichten: 642
  • ’Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.’
  • Voornaam: Bernard
Re: M7
« Reactie #8 Gepost op: 05 november 2018, 14:46:00 pm »
TreinFoto België/FB



LINΞΛS 7835 Ganshoren

De fabriek van Bombardier in Brugge zal de komende drie jaar haar handen vol hebben met de fabricage van de M7-rijtuigen. NMBS bestelde in 2015 zomaar eventjes 445 rijtuigen die Bombardier i.s.m. Alstom mag bouwen. Dit allemaal is goed voor een prijskaartje van 1,3 miljard euro. Deze bestelling maakt deel uit van de modernisering van de NMBS haar spoorwegmaterieel. Het interieur van de nieuwe M7-rijtuigen ziet er in ieder geval al veelbelovend uit!

Op 17 juli 2018 was er terug een M7-rijtuig afgewerkt en klaar voor verzending. Het ging deze keer om een tweede-klas rijtuig (M7 B). De rijtuigen worden stuk per stuk van Brugge naar Schaarbeek-groep R gebracht waar ze tijdelijk gedeponeerd worden. De M7-rijtuigen voeren geregeld testen uit naar alle uithoeken van het land. Op dit moment rijdt er een testtrein met twee M7-rijtuigen rond tussen Luik en Schaarbeek en Schaarbeek en Kortrijk. Echt veel verschil kan je niet zien tussen een M6- en M7-rijtuig. Nu kun je ze onderscheiden doordat de M7-rijtuigen nog spierwit zijn. De M6-rijtuigen zijn door hun jaren dienst al wat verkleurd.

Op de 17e mocht Lineas het afgewerkte M7-rijtuig overbrengen. Zoals gewoonlijk moeten er wat wagons zich opofferen voor de remming. De vorige keren werden platte wagens gekozen. Op die dag werden er 6 kolenwagens type Falns van Xpedys gekozen als remgewicht. Het M7-rijtuig zit dan ingesloten tussen de wagons zoals je op de foto vaststellen. Het vertrek was al rond 8:00 ‘s morgens voorzien, dus moesten we zorgen dat we er vroeg bij waren. Er werd ‘s morgens in alle vroegte richting het Brussels Hoofdstedelijk Gewest vertrokken om ergens langs lijn 50 tussen Denderleeuw en Jette de betreffende trein op foto te zetten.

Er werd gekozen om in Ganshoren te staan, een deelgemeente in het noorden van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. De trein vertrok behoorlijk op tijd in Brugge. We hoopten dat hij nog een klein beetje vertraging zou maken, dan zou de zonnestand nog iets beter staan. In Denderleeuw moest de trein even wachten waardoor hij ongeveer een kwartiertje vertraging maakte. Op zich geen groot verschil wat betreft de zonnestand. Na wat S-treinen was het dan eindelijk de beurt aan de overbrenging. Hij volgde stapvoets een S10-trein die richting Aalst reed. Vanuit Jette kwam opeens nog een slabstrein van Lineas opgedoken. We hoopten dat die trein geen kruising zou veroorzaken in Sint-Martens-Bodegem. Gelukkig was de slabstrein uit Clabecq iets sneller dan de slabstrein die enkele minuten later door Sint-Martens-Bodegem kwam.

De 7835 passeert door Ganshoren met een M7-rijtuig als trein 21370 richting Schaarbeek-groep R.

17/07/2018
[Z21370]: Brugge-bundels U/V - Schaarbeek-groep R
excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
’Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.’

Offline Michiel

  • Forumlid
  • Berichten: 9.351
  • Niets is verkeerd, zolang het maar plezeert
    • Brussel-Luxemburg anno 1920
  • Voornaam: Michiel
Re: M7
« Reactie #9 Gepost op: 05 november 2018, 15:10:35 pm »
...De eerste 445 rijtuigen zijn opgedeeld in 90 gemotoriseerde stuurrijtuigen, 65 stuurrijtuigen en 290 rijtuigen...
Wat moet ik me daarbij voostellen? Diesel? Elektrisch...Meerspanning? Tóch treinstellen?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Offline doomslu

  • Administrator
  • Forumlid
  • Berichten: 11.982
  • Voornaam: Luc
Re: M7
« Reactie #10 Gepost op: 05 november 2018, 20:02:24 pm »
Een publicatie van eind 2015 zegt het volgende:
"De bestelde M7-rijtuigen kunnen worden gekoppeld met de bestaande M6-rijtuigen. Een ander voordeel is dat het M7-materieel, vanwege de levering van tractierijtuigen, zowel kan rijden in een samenstelling met motorstellen als in een klassieke trein met een locomotief en rijtuigen. Hierdoor wordt de exploitatie flexibeler."

Wat we ons moeten voorstellen van die gemotoriseerde koprijtuigen (of tractierijtuigen) weet ik ook niet zo meteen...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Offline SuSke

  • Forumlid
  • Berichten: 6.190
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
    • MTD - Edegem
  • Voornaam: Frans
Re: M7
« Reactie #11 Gepost op: 05 november 2018, 21:19:32 pm »
Dubbeldek-desiro wat de aandrijving betreft zeker.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR 2019 - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2019
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Offline modelbaanHO

  • Forumlid
  • Berichten: 1.596
    • http://www.modelbaanho.be
  • Voornaam: Luc
Re: M7
« Reactie #12 Gepost op: 05 november 2018, 21:25:01 pm »
Alleszins een originele treinsamenstelling.
Leuk om na te bootsen op de modelbaan !
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Offline MDK193

  • Forumlid
  • Berichten: 29
  • Voornaam: Martijn
Re: M7
« Reactie #13 Gepost op: 06 november 2018, 08:30:46 am »
Ik denk dat je moet denken in de richting van de mDDm zoals die ook in NL rijdt met dubbeldekkers, zie ook

https://nl.wikipedia.org/wiki/MDDM

Onderste verdieping is opgeofferd aan de aandrijving en rijdt op deze wijze met een 3 tal dubbeldeks rijtuigen waarvan 1 stuurstand. Specifiek voor deze gemotoriseerde stuurstanden is dat ze 3 draaistellen hebben die aangedreven worden.

Daarnaast kunnen de DDm dubbeldekkers ook met loks van de 1700 serie rijden.

Ongetwijfeld zijn de aandrijvingsconcepten nu beter en nemen misschien minder ruimte in, maar het is het idee