Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

560mm en 610mm straal

Gestart door janieburton, 02 november 2018, 02:01:50 AM

janieburton

Ik help iemand mee zijn baan te bouwen en voor zijn spoorspiraal(die niet zichtbaar is) wil hij sectionale gebogen sporen met minimum een R van 560mm voor het binnenste spoor en voor het buitenste spoor een minimum R van 610mm.

Ik zou dit willen doen in flexibel spoor maar de eigenaar van de baan wil het doen om één of andere reden met sectionale gebogen sporen.

Hij gebruikt voor de zichtbare delen Profi rails, maar Fleischmann heeft geen sectionale gebogen sporen van R560mm en R610mm.(en ik vind zelfs bij Peco geen secionale sporen met die R specificaties.

Iemand een sugestie?

 

SuSke

#1
Flexrail  ;)

Je zal weinig andere keuze hebben, tenzij de eigenaar weet waar hij die sporen kan vinden.

Edit:
Roco line heeft wel grote bogen (R5: 542,8mm - R6:604,4mm - R9:826,4mm) maar die hebben geen bedding en zijn naar ik vermoed ook code 83 terwijl de Fleischmann Profi code 100 is met een bedding. Een beetje aanpassen dus bij de overgang.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.


janieburton

Citaat van: SuSke op 02 november 2018, 11:18:38 AM
Flexrail  ;)

Je zal weinig andere keuze hebben, tenzij de eigenaar weet waar hij die sporen kan vinden.

Edit:
Roco line heeft wel grote bogen (R5: 542,8mm - R6:604,4mm - R9:826,4mm) maar die hebben geen bedding en zijn naar ik vermoed ook code 83 terwijl de Fleischmann Profi code 100 is met een bedding. Een beetje aanpassen dus bij de overgang.

Het binnenste spoor zal wel in flexible spoor moeten want ik zie anders geen oplossing, voor het buitenste spoor kan de R6 van Roco line gebruikt worden.
 


OlivierV

Ge beseft toch dat ge met 560 en 610mm dat rijtuigen op schaal mekaar gaan raken als zo 2 treinen mekaar kruisen?

Neem gewoon 540 en 620 of wat er in die buurt ligt van Fleischmann, dan is het gemakkelijk en past alles en kan alles passeren. Het is pas een bescheten comissie wanneer in een spiraal lange rijtuigen mekaar raken.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

SuSke

Niks van aan Olivier.

Op Vaerwegh Dok hebben de spiralen radii van 550mm en 600mm in flexrail en elke trein is daar tot op heden al probleemloos doorgegaan in dubbel richtingsverkeer zonder elkaar ook maar te raken. Zelfs de langste rijtuigen op schaal.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Klaas Zondervan

Gunst Olivier, heb je nu al chocoladeletters ingekocht?

OlivierV

Als ik NEM112 erbij neem dan kan dat toch niet. Ik weet ook uit eigen ervaring dat 6cm hart-op-hart ertussen met stralen van 48- en 54cm al heel nips is. Van 56cm naar 61cm is maar 5cm ...

https://www.morop.eu/downloads/nem/de/nem112_d.pdf
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Chrisrail

#9
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

Klaas Zondervan

Heb nog even op mijn eigen baan gekeken hoe het zit. Een binnenboog van 500 mm, dan zou volgens NEM112 de buitenboog 555 mm moeten zijn en zo heb ik het ook aangelegd. Mijn langste rijtuigen zijn klasse B. Als ik kijk naar de ruimte die er nog is zou de buitenboog 5 mm kleiner kunnen zijn zonder dat ze elkaar raken.

janieburton

Citaat van: OlivierV op 02 november 2018, 16:13:49 PM
Als ik NEM112 erbij neem dan kan dat toch niet. Ik weet ook uit eigen ervaring dat 6cm hart-op-hart ertussen met stralen van 48- en 54cm al heel nips is. Van 56cm naar 61cm is maar 5cm ...

https://www.morop.eu/downloads/nem/de/nem112_d.pdf

Olivier,

de straal van 560mm en 610mm zijn een minimum omdat die persoon zijn oude Rivarossi Big Boy en Cab Forward er door wil laten rijden en hij heeft enkel rijtuigen die niet op schaal zijn van in de jaren 70tig van Rivarossi, Roco en Fleischmann, enz....

Iemand zei me dat ik eens op zoek moest gaan naar shinohara code 100 rails die zouden sectionale gebogen sporen hebben in grotere R waarden

Ik probeer hem alsnog te overtuigen om de sporen met flexibele rails te leggen; misschien als hij het prijs verschil zal zien tussen flexibele en sectionale rails dat dan de keuze zal gemaakt worden; ik denk dat shinohare sporen in het duurdere segment vallen
 

Andress24

Hey Janie,

Aan het begin van dit draadje was mijn spontane reactie: welke argumenten spreken er hier tegen flexirails? Misschien kunnen we je zo ondersteunen door de redenen/vooroordelen met feiten te weerleggen...
1:1 -  Belg in München
1:87 - Kempen in de jaren '90

H0 - 2 rail DCC - DR5000 - Koploper

Stieven76

Citaat van: Andress24 op 06 november 2018, 09:51:44 AM
Hey Janie,

Aan het begin van dit draadje was mijn spontane reactie: welke argumenten spreken er hier tegen flexirails? Misschien kunnen we je zo ondersteunen door de redenen/vooroordelen met feiten te weerleggen...

Vraag ik me ook al af vanaf de start. Wat je zoekt is niet 1 op 1 te vinden, dat is al duidelijk gezegd in de antwoorden. Niet koppig zijn, met flex kan je gemakkelijk bereiken wat je wil.

janieburton

Het is niet mijn baan ik help iemand; ik ga hem proberen te overtuigen met het prijsverschil flexibele rails tegenover de kostprijs sectionale rails.

Ik zou het ook in flexibele rails doen, het zal alleszins goedkoper zijn in flexibele rails dan sectionale gebogen sporen en dan is alles één geheel .

Shinohara sporen zijn blijkbaar moeilijk te kopen.