Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Snijplotter CAMEO 3

Gestart door Dirky, 26 oktober 2018, 21:35:51 PM

Dirky

Ik had voor een bepaalde opdracht "stickers" nodig en heb me een Cameo 3 aangeschaft. Het snijden van de stickers had ik vrij vlug onder controle maar om bvb karton te snijden is het echt zoeken naar de gepaste instellingen.
Ik kan nergens een "tabel" vinden die me op weg kan helpen voor verschillende materialen en misschien heeft iemand van de lezers hier meer kennis van zaken? praktische tips?

Een paar zaken heb ik al geleerd: de meegeleverde snijmat kleeft zo hard dat de stukken karton gewoon niet te verwijderen waren.
Dan maar het karton bevochtigd... Ook niet doen want dan gaat de kleefkracht gewoon verloren.
Er bestaat een mat speciaal voor papier en karton. Die heb ik dan maar besteld...

Dirkh

Die instellingen is steeds moeilijk. De instelling van het mesje is simpel  0.09 mm per verdeling tellen en het mesje instellen net iets dieper dan de dikte van het papier/karton.
Dus papier van 0.1 mm mesje op 2. Papier van 0.4 mm mesje op 5. Dan snelheid en druk. Snelheid hangt een beetje van de kwaliteit van het papier af,  stevig hard papier kan de snelheid hoger. Zachter papier trager en eventueel de druk minder en dubbel snijden, geeft mooiere randen.

Het blijft telkens zoeken, zelfs een nieuw mes tov eentje dat al enkele malen is gebruikt kan verschillende resultaten geven.

Verder voor mooie rechthoeken te maken de overcut functie gebruiken bv 0.1 mm overcut bij begin en einde.

En zoals je al aangaf een aangepaste mat gebruiken voor papier. Wel oppassen voor dikker papier. Dat moet je soms extra vastkleven met een stukje kleefband om verschuiven te vermijden op de speciale mat. Daar is soms de kleefkracht dan weer te klein.

755philippe

#2
Hallo,
Ik heb ook deCameo3 in gebruik. In het begin was het wel zoeken naar de instellingen. Ik snij vooral karton maar zeker niet dikker dan 0.25 mm. Qua instellingen gebruik ik cardstock en zet gewoonlijk mijn mesje op 8 of 9. Alles hangt ook nog eens af van welk soort karton je gebruikt. Ik zou ook niet teveel kleine afrondingen gebruiken want dit gaat wel niet zo mooi. Als snijmat heb ik eentje gevonden op de website www.plotterie.nl en die heeft minder kleefkracht en kan je het karton mooi verwijderen. Ook zou ik de enkele gereedschapsmesjes erbij kopen om als het toch harder kleeft het gemakkelijker te kunnen verwijderen. Na een tijdje vermindert wel de kleefkracht van de mat zelf tot bijna niet meer kleven. Koop dan geen nieuwe mat maar gebruik een 6-tal stukjes schildertape om alles goed te bevestigen want die matten kosten toch al wat om die zomaar weg te gooien. Door in meerdere lagen te werken creer je ook meer dikte wat de stevigheid ten goede kom en hierdoor hoef je ook geen dikkere karton te kopen waardoor je ook minder slijtage hebt van je mesjes.
Mvg

755philippe