Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

wat is dit ?

Gestart door argilla, 25 oktober 2018, 06:16:42 AM

argilla

argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

argilla

probeer dus van I cloud foto's te laden maar blijkbaar lukt dat niet !  mijn excuus https://share.icloud.com/photos/0zyHlZaMmrvo15nImgKPIZIZg   das het adres





ter info de schoen is al vergelijking van het u ijzer.  ( maat 43 lol)
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

mark7758

Een compensatie las.

Korte uitleg.
Je heb een spoorstaaf en nog een spoorstaaf. Als je die tegen elkaar aanlegt en het wordt warm zetten de spoorstaven uit.
Om dit te compenseren maakt men dit soort lassen. De spoorstaven schuiven eigenlijk dus hier naast elkaar.
Maak maar een foto in jan. bij -10 en in de zomer bij +30. Dan zie je heel goed het verschil.
Ik hoop dat het voldoende duidelijk is.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

evan

Officiële naam in BE , Uitzettingstoestel of UT.

Uitleg van Mark klopt. Dit wordt vaak gebruikt bij trajecten met langgelaste spoorstaven die aan een wisselcomplex eindigen.  Deze staven zetten uit en krimpen aan de hand van de weersomstandigheden en deze beweging is niet te wensen bij een wissel.

De UPN profielen in het midden houden de dwarsliggers bij elkaar en ze geleiden ook de terugstroomkabels die de rails met elkaar verbinden in geval er bovenleiding aanwezig is.

Groet


Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.