Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Keuzes, keuzes, keuzes (Peco vs Tillig en controller)

Gestart door Robrecht, 10 oktober 2018, 15:52:07 PM

Robrecht

Citaat van: Klaas Zondervan op 18 oktober 2018, 10:10:22 AM
Openingsuren Het Spoor: http://hetspoor.com/info.html
Dus maandag en dinsdag gesloten.
Haha ja ik besefte nadien dat het stom was om niet even te controleren... Gelukkig was ik nog niet helemaal in Haasrode toen ik het besefte.  8)
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

SuSke

Citaat van: BrainFeeder op 18 oktober 2018, 09:55:19 AM
Citaat van: SuSke op 17 oktober 2018, 23:38:17 PM
Laatst voor de club bij Het Spoor in Haasrode 4 dozen Tillig Elite voor €200,-, dus omgerekend €5,15/m en je steunt er de lokale handelaar mee.
Is maar wat je lokaal noemt, ik zou er al snel een uur voor moeten rijden  ;D....

Vanuit Antwerpen naar daar ook hoor, maar het blijft een "lokale" handelaar, geen "internet shop"
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Robrecht

Citaat van: SuSke op 18 oktober 2018, 19:40:23 PM
Citaat van: BrainFeeder op 18 oktober 2018, 09:55:19 AM
Citaat van: SuSke op 17 oktober 2018, 23:38:17 PM
Laatst voor de club bij Het Spoor in Haasrode 4 dozen Tillig Elite voor €200,-, dus omgerekend €5,15/m en je steunt er de lokale handelaar mee.
Is maar wat je lokaal noemt, ik zou er al snel een uur voor moeten rijden  ;D....

Vanuit Antwerpen naar daar ook hoor, maar het blijft een "lokale" handelaar, geen "internet shop"
Daar heb je gelijk in. Maar ik denk dat de discussie online <> winkel al dikwijls gevoerd is. Zolang ze maar treinen verkopen en benodigdheden ben ik fan van beide.
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

Robrecht

Voila,

Ik ben dit weekend bij 'Het Spoor' geweest. Vriendelijke mensen, binnenkort mogelijk nog eens terug. Ze hadden er ook veel N en TT schaal blijkbaar, jammer, maar ik heb al voor H0 gekozen :D.

Ik heb de verschillende rails eens kunnen vergelijken. Ik ben gevallen voor Tillig. Voorlopig nog maar voor een kleine proefopstelling die ik hopelijk als Arduino oefening kan gebruiken bij CoderDojo voor de kids.

Van twee wissels heb ik een bouwpakket gekocht, goede kwaliteit maar een wisseltong lijkt wat omhoog te buigen aan het eindpunt .. Verder niet zo moeilijk in elkaar te steken, enkel het polariseren en het solderen van enkele dingetjes heb ik nog niet gedaan. Het plannetje is op dat vlak nogal vaag...

44536669_1057354834470331_377440901338759168_n by Robrecht Wellens, on Flickr

Ik ben nu nog op zoek naar wat kurk voor de volledige plank te bedekken, en dan nog strookjes voor onder de rails... Wat is de dikte dat meestal gebruikt wordt voor beide kurk lagen? (Ik ga hier niet met hellingen werken op dat kleine stukje) De bodemplaat is multiplex 122x26cm.
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

SuSke

Een goede keuze die je gemaakt hebt  ;D ;D 8)

Wat die kurk betreft, wordt meestal een 4mm gelegd onder het spoor op een breedte van 4cm om een mooi ballastbed te imiteren.
Wil je het ballastbed wat hoger (realistischer voor een spoor in vrije baan) dan kan je daarvoor naar 6mm tot 8mm kurk gaan waarbij de onderste laag dan 5cm breed wordt.
Je kan daaronder nog een laag van 2mm of zelfs gewoon ook 4mm kleven, maar dat hoeft niet direct.
Je snijdt de kurklagen dan schuin weg (ongeveer 45°) om de rand van het ballastbed mooi vorm te geven.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Robrecht

Bedankt voor de info! Gisteren meteen nog even langs de Brico gelopen. Ze hadden enkel 3mm dikte op voorraad. Het recht snijden ging her en der een beetje mis  :o
Lijm ik die eerst vast voor ik de hoeken weg snij? Of is daar een simpele truc voor?  ::)

44783310_2215785095377786_3108846518828793856_n by Robrecht Wellens, on Flickr
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

Ronald

Nieuw scherp mes, harde ondergrond en stalen lineaal. Afschuinen wordt gedaan om het ballasten wat gemakkelijker te maken. Ik doe het nooit en de ballast ligt ook goed :)

20180901_153222 by Ronald-45, on Flickr


Robrecht

Ziet er inderdaad ook goed uit Ronald. Ik probeer beide methodes wel eens uit om het verschil te zien denk ik :)
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

SuSke

Je hebt 1 laag liggen, dus het schuin wegsnijden is niet nodig zoals Ronald al aangeeft.
Je kan je kurk dus rustig vastlijmen  ;) en daarna je sporen  8)

Voor mijn baantje (Den Overslag) ligt het hoofdspoor op 6mm kurk en die heb ik wel eerst een beetje schuin weggesneden omdat er anders teveel ballast in kruipt.

20180926_235446 by Frans Peeters, on Flickr

20180929_165437 by Frans Peeters, on Flickr
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Robrecht

Die foto's had ik al eens gezien Frans, mooi hoe die lijn daar in de ballast ligt, propere schouder :) Gebruik je zo een hulpstuk om de ballast te verdelen?
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

SuSke

die hulpstukken hangen aan mijn hand  ;) mijn vingers en een zachte platte borstel.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Robrecht

Citaat van: SuSke op 24 oktober 2018, 15:01:02 PM
die hulpstukken hangen aan mijn hand  ;) mijn vingers en een zachte platte borstel.
Sjiek :)

Voor ik de sporen vast lijm best nog de bedrading voorzien zeker? Hoe zit het nu met DC DCC(+) nu weer?
Elk stuk rail voor en na een wissel een aansluiting voor stroom geven. En dan het puntstuk laten polariseren door de wisselaandrijving? Ik heb bij 'Het Spoor' mtb's gekocht. Ik ben vergeten te vragen of ze die mogelijkheid hebben bedenk ik me nu.
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

Ronald

Ja, MTB heeft die optie, zie de beschrijving die er bij zit of die je bij MTB kunt downloaden: https://www.mtb-model.com/pages/prestavniky.php?lang=de

Robrecht

De website had ik gevonden, alleen is de pagina in het Tsjechisch als ik de Engelse taal activeer, en Duits is helaas niet iets waar ik alles van begrijp  ;D
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

Ronald