Modelspoor, Algemeen en H0 > Modelspoor beginners (waren we ooit allen!)

Keuzes, keuzes, keuzes (Peco vs Tillig en controller)

<< < (2/16) > >>

Gerolf:
Ik ben ook fan van Tillig, vroeger van Roco Streamline. Beide zijn leuk om van flexibels zelf wissels te bouwen  ::)

Klaas Zondervan:
Ik gebruik standaard Peco code 75, en dat is voornamelijk vanwege de lage spoorstaven die ik natuurlijker vind uitzien.
Bij code 83 van Peco moet je er op bedacht zijn dat de dwarsliggerindeling eerder Amerikaans dan Europees is.
Wat de spoorafstand betreft, de 50 mm kan je nog handhaven tot 700 mm boogstraal. Ga je kleiner dan passen lange rijtuigen niet meer langs elkaar.  Dan moet je noodgedwongen de afstand vergroten. Ik heb op mijn huidige baan in aanbouw een dubbelspoor met boogstralen van 500 en 560 mm, dus 60 mm hartafstand.

Josse Wellens:
Ik had al gemerkt op het forum dat er zowel voor als tegenstanders zijn van Peco en Tillig.

Het argument dat Tillig rails na oxydatie minder goed contact geven heb ik nogal gelezen, maar daar kwam toen antwoord op dat ze tegenwoordig beter materiaal gebruiken. Klopt dat?

Iemand een idee wat de exacte standaard hartafstand is van Tillig rails eigenlijk? Ik las ergens 59mm. Toch al gouw een centimeter meer dan Peco lijkt me.


--- Citaat van: Gerolf op 10 oktober 2018, 20:44:07 pm ---leuk om van flexibels zelf wissels te bouwen

--- Einde van citaat ---
Wat voor materiaal heb je hiervoor nodig? Ik ben een (her)beginner dus ik ga dat eerst eens moeten proberen denk ik :D


--- Citaat van: philippe_007 op 10 oktober 2018, 16:18:55 pm ---ivm met deftig tekenen met anyrail, je gaat toch gebruik maken van flex-rails veronderstel ik? Dan is het toch niet zo belangrijk dat het 100% juist is.

--- Einde van citaat ---
Ja, ik had niet gehoopt op 100% accuraat, maar het zou zonde zijn moest ik bij het bouwen merken dat mijn ondergrond te klein is voor een redelijke boog van 180°  :)
Bedankt voor de filmpjes over DCC++, heb ze alvast bekeken, ziet er leuk uit.


--- Citaat van: philippe_007 op 10 oktober 2018, 16:18:55 pm ---Ik ben ven de Peco's heel tevreden.

--- Einde van citaat ---
Misschien moet ik van elk eens een flex en een wissel bestellen :p Het zal vooral op smaak aankomen uiteindelijk denk ik dan?


--- Citaat van: Klaas Zondervan op 10 oktober 2018, 23:07:40 pm ---Wat de spoorafstand betreft, de 50 mm kan je nog handhaven tot 700 mm boogstraal. Ga je kleiner dan passen lange rijtuigen niet meer langs elkaar.  Dan moet je noodgedwongen de afstand vergroten.

--- Einde van citaat ---
Oké, dus voor de boog begint moet de hartafstand al groter bij een kleinere boogstraal, hoe wordt dit meestal opgelost om 'natuurlijk' te lijken? Een tunnelingang voor telkens 1 enkel spoor? Of de hartafstand pas aanpassen in het niet zichtbare deel? Bij het laatste raak je weer wat modelbouw ruimte kwijt lijkt me?

Bedankt alvast voor de nuttige antwoorden, leuk dat er zowel Peco als Tillig fans bestaan, het maakt kiezen er wel niet makkelijker op :D

OlivierV:

--- Citaat van: Metpetergaathetbeter op 10 oktober 2018, 15:57:49 pm ---In de toekomst ga ik mij er ook aan wagen, misschien de combinatie van de 2, je paradestuk en zichtbare delen Tillig, je opstelsporen,enz Peco,ik denk het alvast zo te doen  :-\

--- Einde van citaat ---
Verstandige keuze!

@ Brainfeeder => Deze keuze zou ik ook aanraden, zelf maak ik hier ook dankbaar gebruik van.

Naar je andere bedenkingen ivm hartafstand van de sporen.
Ikzelf leg mijn sporen in het zicht (Tillig) op 4,8cm hart-op-hart van mekaar (zeker op een doorlopende hoofdlijn), in het station is dat conform de realiteit 5-5,2cm die ik hanteer. Liggen er overloopwissels in de hoofdlijn dan pas ik ze aan, want de standaard hartafstand van 6,4  is niet echt mooi te noemen.

Opstelsporen gebruik ik voor de wissels Peco code 100 in elektro- en insulfrog variant, maar nu bestaat er iets nieuws waarvan de naam me ontglipt (universeel voor beide). Dit wegens hun hoge betrouwbaarheid en doordat het code 100 is kan je als je eens een goedkoop lot flexrails van eender welk merk in code 100 kan aanschaffen je het hier probleemloos tussen gooien, in de opstelsporen geneert het toch niet.

Bij overgang van zichtbaar naar schaduwstation kan je de hartafstand vergroten om kortere bochten te kunnen nemen (anders kan je ze al evengoed in het zicht leggen). Hier ga ik van 4,8 altijd naar 6 of 6,2 zodat ik met rijtuigen op schaal perfect bochten van 48 en 54cm kan hanteren. Hier kan alles probleemloos door.

Andere optie is in het zicht Peco code 75 te gebruiken, dit is ook heel mooi, zeker wanneer je de wissel ombouwt met verende tongen (hier komt nog wel eens een artikeltje van in een of ander bekend boekje).

Peco code 83 is niet echt een optie, daar er Amerikaans bielzenprofiel gebruikt wordt, niet erg bruikbaar voor een baan op het Europese vasteland. Code 75 en 100 zijn wel Europees bielzenprofiel.

Oxidatie van Tillig sporen. Sporen van Tillig zijn standaard gebruineerd, dat rijdt basis gezien al goed van zichzelf. Nu vanaf dat je deze ingebed hebt moet je daar toch eens over met een railgom, dit door het achtergebleven lijmresidu waar je treinen niet echt kunnen over rijden. Nadien worden die niet vuiler dan andere sporen.

philippe_007:

--- Citaat van: BrainFeeder op 11 oktober 2018, 09:48:38 am ---

--- Citaat van: philippe_007 op 10 oktober 2018, 16:18:55 pm ---Ik ben ven de Peco's heel tevreden.

--- Einde van citaat ---
Misschien moet ik van elk eens een flex en een wissel bestellen :p Het zal vooral op smaak aankomen uiteindelijk denk ik dan?


--- Einde van citaat ---

Gewoon naar een winkel gaan waar ze de 2 verkopen :-) kan je ze daar naast elkaar leggen...

PS ik heb code 75 en niet 83, was even mis.

Mag ik vragen waarom je code 83 zou nemen ?

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie