Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

MATISA messing bouwkit

Gestart door Rangeerduivel, 09 oktober 2018, 11:04:41 AM

Kris

Hallo,
Zowat alles uitlijning in geplooid kastje niet optimaal te krijgen pastiek tandwieltjes, geen goede lagering ik bouw wel mijn eigen aandrijving als ik wqt tijd heb , nog te veel andere lopende zaken

Kris

Rangeerduivel

#16
Citaat van: jlvjlv op 11 oktober 2018, 06:44:26 AM
Rudy,
Wat is eigenlijk de echte oorzaak van die aandrijvingsproblemen?
Mvg
Johan
Wat mij betreft is het de motor die geblokkeerd is, iets wat mij van Faulhaber niet bekend is, integendeel, Faulhaber heeft de reputatie een héél goede motor te zijn, en dat kan ik zelf beamen, ik heb er hier een paar lopen.
De rest van aandrijving op zich loopt bij mij zeer goed.
Misschien kan Kris nog wat duidelijker uit leggen wat er precies vast loopt.
Hier zoals eerder beloofd een foto van wat er zoal in zo'n doos zit
De gaten in de messing-kleurige etsplaat links onder zijn de plaatsen waar de onderdelen voor het tweede draaistel zaten.
Er is nu nog genoeg materiaal voorhanden om nog een niet- aangedreven draaistel te maken op de boogieflanken en 3 wielen na. Deze zitten nu op het gemotoriseerde stel.

;)
Kris was er terzelfdertijd als ik;
Dus die uitlijning is bij mij wel gelukt, maar idd de "lagering" kan beter want er zijn helemaal geen lagers.... ::)
De asjes klikken gewoon in de gaatjes van de behuizing en daarvoor dient er nogal wat kracht gezet te worden.
Daarom had ik ook het 'kopdeurtje' open gelaten zodat de behuizing ietwat kon wijken zoals te zien in post #I
Het is een feit hoe meer soldeersel er aan te pas komt hoe stugger iets wordt.

Rangeerduivel

 Voor wie geintresseerd is in een gelijkaardig maar iets straffer bouwproject van hetzelfde merk;
https://www.2dehands.be/verzamelen/modelbouw-schaalmodellen/modeltrein/sncb-nmbs-p811-463008494.html
Volgens de aanbieder is het afgewerkte model minstens zo'n 2500€ waard,
Hij is wel iets goedkoper in bouwkit;
https://www.befr.ebay.be/itm/LINEAMODEL-KIT-BRASS-HO-MATISA-P-811-SNCB-FS-with-MOTOR-FAULHABER-12-VOLT-DC/253938041292?hash=item3b1fe301cc:g:1koAAOSwvU5XNeeb:rk:37:pf:0
Jekrijgt het plezier van het bouwen er nog gratis bij.
Ooit.... ;D

Later op de dag probeer ik nog wat foto's van mijn werkstatus te posten......

;)

Rangeerduivel

Dit is de stand van zaken op dit ogenblik,
Dak, kast, zwenkliften en interieur zijn klaar.
Volgen later nog de panto, de inzetstukken voor de ramen en de hydraulische kraan achter op het voertuig.
En hier en daar nog een bakje en een kast onderaan het chassis.

Let wel, alles is provisoir op elkaar gezet voor de foto en wordt later aan elkaar geschroefd.
Dat is goed te merken aan de spleten tussen chassis en kast, maar als ze op elkaar gedrukt worden komen ze mooi dicht.Ook moeten de soldeernaden nog effen gemaakt worden met slijpschijf,vijl en schuurpapier alvorens te kunnen spuiten.

Wie denkt 'Ik zal dit hier effe rap fiksen' is er aan voor de moeite, de uren vliegen voorbij als je aan zoiets bezig bent.
Maw; zijn geld méér dan waard qua bouwplezier!  ::)

;)

mardig23

Ok, de uren vliegen voorbij, maar het gaat precies toch wel vooruit!

10 dagen geleden was je het pakketje nog aan het openmaken ;D
Mvg Karl

mardig23

Ik zal nog een beetje inspirerend materiaal posten.

Vandaag fotootjes gaan maken, kwam ik dit toch tegen zeker op de 59 ;D
Mvg Karl

Rangeerduivel

#21
Citaat van: mardig23 op 21 oktober 2018, 23:42:13 PM
Vandaag fotootjes gaan maken, kwam ik dit toch tegen zeker op de 59 ;D

Bedankt voor de foto Karl, ik heb toevallig ook mijn eerste echte gezien maandag 15/10.
Hij kwam zachtjes Gent Zeehaven binnen gerold.
Ik kon jammer genoeg geen foto maken daar wij net de clubbaan "Lemur" aan het uitladen waren, terug van Leuven.

Vandaag met pijn in de rug van door en onder de werklamp te zitten gluren maar toch tevreden; Een Matisa zo goed als kompleet.
Nog een paar kleinigheden zoals hoorns, zwaailichten, remslangen, imitatiekoppelingen enz...
Doch die worden er pas opgelijmd met secondelijm nadat het hele voertuig is opgekuist en ontvet.
Deze onderdelen zijn in gegoten messing en dat laat zich niet zo gemakkelijk solderen.
Bovendien merkte ik deze morgen bij het opstarten dat mijn soldeerstation dienst weigert! :(





Jullie zullen nu een paar dagen geduld moeten oefenen want dat opkuiswerk is niet op 1 2 3 gedaan hoor!  ::)

;)

loebaske


mardig23

Mvg Karl

Driesel

Mooie vooruitgang Rudy,

Ik heb er zelf ook één gebouwd in N: het is een mooi bouwpakket en alles past perfect in elkaar, maar de motorisatie is inderdaad een probleem. Bij mijn N-versie is het bijgeleverde cardan-asje te kort, en dit springt er in de bochten steeds uit. Kristof uit onze club (MSKK) heeft er ook één in H0, en ook hij heeft problemen met de aandrijving. Hij heeft zelfs een nieuwe motorisatie moeten bestellen.

Wat de afwerking betreft moet je goed kijken naar de echte ES-motorwagens:
- ieder district heeft er enkele, en die wijken alle van elkaar af! Zo zijn er bijvoorbeeld met zwarte koplampen en met gele koplampen.
- de Belgische versie heeft ook al wijzigingen tov het bouwpakket. De Belgische versies hebben enkele deuren minder, andere zwaailichten... Zo is er onderaan de kast ook een deel dicht.
op de foto hieronder zie je alvast welke extra's ik heb aangebracht in plasticard:


- de foto van Karl toont de nieuwere ES-motorwagen, en is dus een ander type
- ook voor de opschriften moet je goed naar het voorbeeld kijken, er zitten ook veel verschillen in. De decals die bij de bouwset zitten zijn van de vroegere uitvoering (toen alles nog NMBS was). Mijn model is gemaakt naar het voorbeeld van de Infrabel ES 503 van het district Noord-West met het recentste Infrabel-logo en hoort momenteel nog in de categorie "ooit eens af te werken projecten" ;D



Veel plezier nog met de bouw

DFS

Alle Rudy nog een duwtje en hij kan volgende week zijn rondjes rijden op de club baan  ;)
Knap werk wel, ben benieuwd naar het eind resultaat!

Rangeerduivel

@ Dries,
Bedankt voor de foto's,
Dat brengt ons weer een beetje dichter bij de uitkomst...
Misschien kies ik wel voor de gulden middenweg, en wordt het en versie uit "mijn distrikt"  ;D
De decals om de belgische versie te maken zijn bijgeleverd, enkel het geel-zwart gestreepte van de Bufferbalk niet.
We zullen moeten roeien met de riemen die we hebben!

@ Sven,
De Matisa was gisteravond al op Amsac en is door allen goed bevonden, alleen is rijden nu nog niet aan de orde, in het beste geval getrokken worden...
We doen voort naar best vermogen   :)

:)

DFS

Rudy, voor de motorisatie, is een bogie motor geen oplossing?
En je zet er gewoon de flanken op dan, heb dat ook gedaan bij mijn GP7 'rebuild'
http://www.gmens.nl is de site waar ik ze besteld had


Rangeerduivel

Sven,
ik bekijk het wel als ik wat verder sta met de schildering enz.
daarvoor moet hij toch weer helemaal uit mekaar en kan ik de exacte hoogte van het draaistel opmeten.
Moesten de draaistellen uit de link wat te hoog uitvallen zou het aanpassen wat veel ingrijpen vragen en misschien het fijne van het model teniet doen.
Nog effe geduld dus...

Toch bedankt, maar ik kreeg deze link al eens van Luc, (modelbaanHO)
Citaat van: modelbaanHO op 10 oktober 2018, 23:00:24 PM
Kan je geen andere aandrijving gebruiken ?
Zonder reclame te willen maken, kijk eens op deze site : http://www.gmens.nl/
Moteren en motorunits.

;)

DFS

het is bij deze dus bewezen dat ik vooral naar de prentjes kijk en dat lezen niet aan mij besteed is...  ;D