Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Waarschuwing !!!

Gestart door eve, 08 oktober 2018, 22:46:25 PM

eve

Ik bied hier wel eens wat te koop aan. Als er na enkele tijd geen respons komt ga ik verder naar "2de hands". En later naar "iBééé".
Tot hier geen probleem.
Omdat mijn kennis van de Franse geschreven taal niet zo denderend is, bied ik mijn materiaal ook voorlopig niet in het Frans aan. Ten onrechte heb ik al ondervonden.
Krijg ik vanmiddag een (Franstalige) mail op een Nederlandstalige aanbieding met de vraag of het aangeboden item nog beschikbaar was.
Ik antwoord positief. Dadelijk een mail terug "of ik het materiaal" voor hem wilde reserveren.
Ik mail terug : "Geen probleem".
Er rammelde nog geen bel bij mij. Waarom ook ? Hij noemde Dirk...
Maar stilaan werd het toch troebel.
Het aangebodene kostte 66 €. Dat wilde hij zonder meer betalen. Maar hij wenste ook 150 € reserveringskosten te betalen. En ik moest onmiddellijk de aanbieding van de sites halen. Wat ik ook gedaan heb. Volgens mij was er nog steeds niets aan de hand. Dacht ik.
Ik mail terug dat 66 € storten op mijn rekening meer dan voldoende was, graag adres van levering en telefoonnummer, enz...
Neen dus : ik zou een cheque krijgen van 216 € en de goederen zouden door zijn "organisatie" afgehaald worden.
De Duitsers hebben zo een uitdrukking : "Des Guten zu viel". Als het te mooi is om waar te zijn is het meestal ook niet waar.
Op 10 minuten tijd kwamen er nu 3 mails.
Opdat ik die 216 € zou kunnen ontvangen moest ik eerst 100 € storten op een rekening om mijn "account" te activeren.
Ja, hallo?
Mijn IQ is zowat 22 (dubbel van dat van Trump) maar daar ga ik dus niet in mee.
Dat is dus pure oplichterij.
Ik geef hier ook ter waarschuwing het mailadres van dit sujet : <melene2920@outlook.fr>

Onze Franstalige broeders zitten daar voor niets tussen. De Franse teksten zijn via Google-translate opgesteld : zoveel Frans ken ik nog wel.

Laat u niet rollen !!!

Mvg, Erik

Tim trein

TIP :Ik kijk ook altijd even na wanneer ze lid zijn geworden van de door u vernoemde site.Als dat vandaag is ga ik daar al niet meer op in,zij werken steeds met een nieuw account om zich niet te laten traceren.
Tim

eve


bloeg

Erik ik kreeg zo ook zo iets dergelijks vandaag in de mailbox op een item op 2dehands. Deze had @zoho.eu en @aol.com en idd een account aangemaakt 6/10

Ik was al afstandelijk geworden na hun reactie.
Mvg
Gui

ERVIN

Hier hetzelfde meegemaakt , maar deze noemde "estelle.laurant@outlook.fr" , wilde het dubbele betalen van mijn vraagprijs , maar dus ook eerst een bedrag storten voor " een account" aan te maken , ja hallo....
En dus ook op de 2dehands site.

Gerolf

Citaat van: ERVIN op 08 oktober 2018, 23:12:40 PMmaar dus ook eerst een bedrag storten voor " een account" aan te maken , ja hallo....

Tja ... laat ze maar proberen. Fishing en dergelijke ... dat neemt overal toe. Gelukkig hebben wij wel gezond boerenverstand  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Rangeerduivel

Als je (zoals oa ik) regelmatig op tweedehands.be iets te koop aanbiedt ben je dat vlug gewoon!
Ofwel is het zoals Erik beschrijft, of ze vragen U om hen te kontakteren via hun Emailadres,dus niet meer langs tweedehands.be, of ze zijn bereid een koerier te sturen met een enveloppe met het geld er in, die dan het item meeneemt op voorwaarde dat je eerst een rekening opent bij DHL enz.enz....
Ze hebben geen tijd, teveel werk, of zitten beroepshalve op zee en willen iets kopen voor hun zoon...
Dat is allemaal bedriegerij!
zelfs als ze aandringen om te betalen met PayPal, doe het niet tenzij je het eerst zelf voorgesteld hebt in het zoekertje.
Een rood sterretje achter hun naam zegt al genoeg, dan lees je in de beoordeling "Fraudeur-Arnaque"
Haken ze af dan komt wel een andere koper die wel eerlijk is.
Het is gewoon een plaag geworden op tweedehands en er wordt niets aan gedaan!
Mensen onthou dit goed;
Wanneer je iets te koop aanbiedt, laat enkel of,  CASH betalen bij AFHALING
Of overschrijven naar UW PERSOONLIJKE REKENING en verstuur het item pas nadat het geld effectief zichtbaar is op die rekening.
ALLE ANDERE MANIEREN VAN HANDELEN ZIJN UIT DEN BOZE

;)

59erke

Heb dit enkele jaren geleden ook gehad, maar bij mij was het Engelstalig.  Omdat ik niet wou ingaan op het voorstel kreeg ik een mail dat de schrijver zijn zoontje dit artikel dolgraag wou. Beetje vreemd want het ging hier toen om een artikel niet bedoeld voor kinderen.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Stieven76

Ik heb een aantal maanden geleden hetzelfde gehad voor een kinderstoel voor in de auto.
Ook een Franse mail en die wou zelfs meer betalen dan ik eigenlijk vroeg, maar hij kon enkel maar via PayPal betalen.
Dan maar vriendelijke geweigerd, had al teveel verhalen gehoord dat het geld even op je PayPal rekening komt en daarna weer verdwijnt.

CiteerDe buurmanmethode
De door de internetboeven gehanteerde methode staat bekend als 'de buurmanmethode' en zit eigenlijk vrij simpel in elkaar:
Eerst zoek je een 'buurman' op die je zijn kredietkaart wil lenen om een PayPalaccount op te starten.
Vervolgens bestel je een product, bijvoorbeeld een computer.
In tegenstelling tot de instelling van de account gebeurt dit in een internetcafé zodat je niet traceerbaar bent.
Je betaalt en laat de computer bij een vriend leveren.
Eenmaal de bestelling is aangekomen laat je je 'buurman' in actie treden: hij tekent protest aan bij PayPal en meldt dat zijn kredietkaart gestolen is of werd misbruikt.
Als PayPal constateert dat de betaling effectief werd gedaan via een ander ip-adres dan het door de 'buurman' normaal gebruikte wordt hij in het gelijk gesteld en het geld onmiddellijk teruggestort.
Klaar is Kees! De computer is binnengehaald en je hebt er niet voor moeten betalen.

bron: https://zakelijk.infonu.nl/diversen/69461-oppassen-voor-fraude-via-paypal.html

Jurgen

Je kan altijd antwoorden dat je toevallig in de buurt bent en de goederen ook wel zo wil overhandigen.

Antwoorden ze dat ze op zakenreis zijn naar een andere locatie, dan kan je daar gewoon in mee gaan. Je bent namelijk zelf zakenman met een eigen jet en moet toevallig ook voor een bespreking in die buurt zijn.

Om overtuigend te zijn kan je misschien oude vakantiefoto's gebruiken of photoshoppen.

En als het echt moet kan je secretaresse ook wel overal naartoe om de transactie te voltooien.

Mijn jet staat alvast vertrekkensklaar.  ;D
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

mardig23

Zoals Rudy hier al zei is het een echte plaag geworden.

Gelukkig haal je ze er zo uit, want meestal is het een standaard mailtje in het Frans, en ik maak meestal enkel nog Nederlandstalige zoekertjes.
Er wordt gewoonweg niks aan gedaan...

Op een gegeven moment was ik het zo kotsbeu, dat ik eens met 1 van die mannen hun voeten ben beginnen spelen, om te zien waar ik dan uiteindelijk zou uitkomen.
Ik moet zeggen dat ze enorm creatief worden op den duur.
Eindeloze Franstalige mails heb ik toen ontvangen, met hele verhalen over verloren visa kaarten, gestolen handtassen, vastgehouden in ambassades enz.
Telkens gecounterd met een oplossing voor hun probleem, tot het stil werd op de mail... :-X

Ik begrijp niet waarom Tweedehands hun eerlijke verkoper/kopers niet beter beschermd. :(
Mvg Karl

dani

het is tegenwoordig schering en inslag met de internet fraude...    je moet heel goed uit je doppen kijken of ze hebben je bij je (****).

Als je nog eens iets wil vertalen naar het Frans, stuur me dan gewoon je NL tekst en ik vertaal die wel eventjes .    Zomaar, free of charge, dus geen oplichterij :)

Je kan hier PB'en of mailen naar   homer<punt>simpson<at>telenet<punt>be  (dat is GEEN  grapje)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

Citaat van: mardig23 op 09 oktober 2018, 09:57:01 AM
Ik begrijp niet waarom Tweedehands hun eerlijke verkoper/kopers niet beter beschermd. :(
Dat kost hen moeite en tijd en geld en brengt weinig extra op voor hun.....
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

raf

niet het zelfde maar wel bezijkt
v200 tekoop op 2de hands en de prijs was voor een rocco goed
maar ik was nog niet helemaal overtuigd
kreeg dan via mail filmpjes dat hij wel degelijk goed reed en dergelijke
dus gekocht
kwam ook aan en het bleek een zeer oude piko te zijn met rubbere stoot bumpers en volledig in kortsluiting zonder motor en dies meer
verkoper verdwenen van 2de hands en niet meer te vinden

ook niet plezant en ook mijn geld kwijt

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

MoVi

Ik krijg in het Nederlands gestelde rekeningen als:
Verlenging van uw inschrijving in het Europesche handelsregister.
Nooit van gehoord en nooit voor laten inschrijven.

Ronald Visser
(uiteraard per omgaande en dan nog wel naar een Nigeriaans-banknummer   ::)
Ronald Visser