Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Reeks 60 KMB

Gestart door tonycabus, 01 januari 2005, 18:10:05 PM

D_Loc

Tony,

Ik dacht inderdaad dat het jou modellen waren. Als ze zo te koop staan vraag ik me af wie die dingen in hemelsnaam wil kopen. Ze zien er heel ernstig uit.
Nog even over de draaistellen: ja, het loopt een heel stuk soepeler zonder het midden tandwiel. Als je nu een hengst aan het aandrijf tandwiel geeft blijft het tenminste draaien in plaats van dat het gelijk vast loopt.
Ik zal deze topic in de gaten houden over het eventueel opsturen van de onderstellen. Alleen is de vraag krijgen we dan weer onderstellen van hetzelfde materiaal? Lijkt mij handig om daar eerst naar te informeren anders is het verspilde moeite.

Dirk
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

Break302

Hallo allemaal;

Ik heb vorige zondag op de beurs te Vilvoorde nog van iemand gehoord dat het probleem niet alleen bij de reeks 60 zit, maar zeg maar bij alle KLMBh loc's en veel wagons !
Hij had al zijn tweede Doos !!!!! klaar staan voor verzending !
het materiaal wat terug is gekomen is hersteld in die mate dat kunstof stuken welke beschadigd zijn en waar van geen meer op stock waren gewoon terug gemonteerdt zijn [:(].
Dus een zeer gvaarlijk vooruitzicht voor speciale reeksen [:(]!

tonycabus

Het lijkt me inderdaad verstandig nog even af te wachten...
Als we dezelfde rommel terugkrijgen staan we nog nergens.
We houden het in de smiezen, reken maar!

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

D_Loc

Ik ga binnenkort een poging wagen om zelf nieuwe frames te maken. Van mijn minst vervormde frame zal ik een mal maken van siliconenrubber. Vervolgens wil ik een nieuw frame gieten uit tin of giethars. Tin is niet zo stevig (maar dat waren de oorspronkelijke frames ook niet) maar heeft naar ik aanneem een hoger gewicht dan het giethars.
Ik heb op dit moment nog geen ervaring met deze producten en technieken maar ik vind het een leuke uitdaging. Zodra ik enkele resultaten heb zal ik dit via deze topic laten weten.


Dirk
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

Gerolf

Ik zou opletten met het gieten van tin in een siliconenmal: ik ben niet zeker dat hij daar tegen kan (temperatuur, weet je ...).
Misschien eens eerst informeren bij VossChemie?

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

D_Loc

Gerolf,

Die vraag heb ik al gemaild aan Poly-Service in NL maar ik heb nog geen antwoord ontvangen. Ik ga ze morgen maar even bellen. Op diverse sites lees ik wel dat siliconenrubber temperaturen tot 400 graden Celcius aan kan zodat je er inderdaad tin in kan gieten. Zie ook onderstaande link:
http://www.selva.de/images/selva/PDF_Fachtipps/460-082-7.pdf

Dirk
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

Peter

Hebben jullie er al eens aan gedacht om zo'n frame te laten frezen uit messing of en ander metaal. Volgens mij zal die prijs best aanvaarbaar zijn als men enkele tientallen kan laten maken. Hoe meer hoe lager de prijs. Er zijn volgens mij genoeg kleine bedrijven, zelfs een-mans bedrijven die zulke opdrachten aannemen.
Peter
Met vriendelijke groeten
Peter

tonycabus

Trouwe lezers konden in MSM27 een artikele lezen van Jean-Luc Hamers over het gieten van witmetaal in zulke silicoonrubber-mallen

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

janjozef

Voss chemie heeft een speciale siliconen waarmee ge witmetaal kunt gieten, het is bordeaux-kleurig na uitharden.
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Gerolf

Klopt, dat was echter geen gewoon silicoonrubber, maar een hittebestendige versie. Ik denk dat hiermee zulke stukken inderdaad in kleine serie te maken zijn.

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Thommy

ik heb recentelijk vernomen dat er metalen tandwielen kunnen gekocht worden ter vervanging van de plastieke kapot draaiende soortgenoten.  Ikzelf heb het nog niet getest, maar ben wel van plan om het eens te wagen op een reeds gedemonteerd exemplaar

Greetz

Thommy
Greetz

Thommy

tonycabus

Niet uit het oog verliezen....
Ook wij blijven volgen!

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

D_Loc

Ik heb vandaag siliconenrubber en giethars gekocht bij Poly Service, zodat ik ??n deze dagen een mal kan maken en nieuwe frames kan gieten. Ik hoop jullie binnenkort meer informatie te geven over dit experiment.
Wordt vervolgd....

Update 30-01:
De mal is gereed. Ik zal morgen een poging wagen om een frame te gieten.

Update 31-01
Ik heb zojuist een eerste frame gegoten en ik mag niet klagen over het resultaat. Dit frame is helaas niet bruikbaar omdat er een luchtbel heeft gezeten op een cruciale plek waardoor deze intussen gebroken is maar ik ga er van uit dat een volgende poging betere resultaten opleverd omdat ik nu wat evaring met de materialen heb.
Zodra ik een 60'er rijdend heb met mijn eigen frame, zal ik me weer melden in deze topic.

Dirk
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

jlvjlv

In ??n van de vorige berichten was sprake van metalen tandwielen ter vervanging van de dingen in plastic. "Merk"? Waar zijn die verkrijgbaar? Referentienummer(s)?

Johan

tonycabus

Volgens mij zinloos zolang de onderste tandwielen klemmen als gek.
Ze hadden d???r iets aan moeten doen!

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)