Digitale loc op analoge baan

Gestart door smartje268, 22 september 2018, 17:32:51 PM

smartje268

Hallo,
k Ben weer ingestapt in de modeltreinwereld.
k Had nog locs van vroeger , analoog dus.
En k heb er ook enkele bijgekocht. Omdat deze niet meer in analoge versie beschikbaar waren heb k die in digitale versie.

Mijn analoge locs en stellen rijden prima op de nieuw aangelegde baan.
Maar de digitale niet. Los van het feit dat die zelfstandig optrekken volgens wat mijn transfootje doet.
Ik heb een Mehano 77 die noga schokkerig op lage snelheid rijdt. En een dubbelstel Olaerts 44 dat ook niet vlot rijdt.

Hoe kan ik deze digitale loc en stellen analoog laten rijden ?
Graag jullie mening hierover.

Alvast merci daarvoor.

Yves
"Poor planning on someone's part does not necessitate an emergency on mine... "

Rangeerduivel

In principe zouden alle decoders automatisch moeten overschakelen naar analoog, zoniet is het een instelling van de decoder die dient aangepast te worden.
Al ben je erg vaag met wat/hoe je rijdt, 2- of 3rail...?

Wat een Mehano betreft die schokkerig rijdt bij lage snelheid, die durven dat wel eens doen ja, al herken ik dit meer bij de reeks 51 en 26, minder bij de 77 en daar is weinig aan te doen behalve dmv CV54 -waarde 0 en F1... ;D, maar dan moet het al een recente ESU-decoder zijn en kunnen wij desnoods later op terug keren.

;)
btw;Zet NOOIT een analoge loc op een digitale baan, dat komt niet goed!

Klaas Zondervan

Het probleem met een digitale loc op een analoge baan is dat er eerst ongeveer 5 volt op de baan moet staan voordat de decoder snapt wat de bedoeling is. Ik heb zelf een treinstel dat alleen met decoder werd geleverd. Er zat zelfs geluid in dat analoog ook werkte. Maar de rijeigenschappen analoog waren beroerd. Mijn oplossing was rigoureus: decoder er uit en het treinstel echt analoog maken. Ik heb zelfs de hoofdprintplaat er uit gegooid omdat daar dingen op zaten die op mijn spoorbaan niet goed werkten en een nieuwe hoofdprint gemaakt.

smartje268

Dank voor de uitleg mannen.
Ja , ik was ook al aan het denken om heel het circus er uit te gooien.
Maar hoe doe ik dat met de ledlampjes ?

Voor het dubbelstel 44 heb k de binnenste leds reeds uitgeschakeld omdat die niet moeten branden.
Maar als k heel de printplaten er in de daken uithaal, dan zijn ook de schakelingen en weerstandjes voor de overblijvende leds weg hè.

Vroeger was't simpel + en - en gewone lampjes in de locs....   ::)
Tegenwoordig moet je een boterhammetje electronica gegeten hebben...
"Poor planning on someone's part does not necessitate an emergency on mine... "

ceuleer

Ik zou eerst eens wat aanpassingen in de decoder via de lokprogrammer maken voor je er alles gaat uitsmijten.
Normaal moet alles instelbaar zijn.
Hier een voorbeeld van het tabblad voor de Analog Settings van een ESU V4 Lokpilot.


Brunel

Wat bedoel je met een Mehano 77, een reeks 77 of een class 77 (eigenlijk ook gewoon een class 66)?
Bij de Mehano reeks 77 is het gewoon de decoder (af fabriek een LokPilot 1) eruit halen en vervangen door een brugstekker.

smartje268

Okay, dankjewel mensen.
Ik ga eens proberen.

Wish me luck.

Yves
"Poor planning on someone's part does not necessitate an emergency on mine... "