Rien ne se passe... (1:76 en 1:87)

Gestart door Tothebeach, 21 september 2018, 14:06:41 PM

gardevil

Ik gebruik dit als achtergrond: https://www.profipack.be/stucloper-65cm-x-50m-standaard?gclid=Cj0KCQjwlN32BRCCARIsADZ-J4voX0xKMyMECjpMxBAFzKHla1pytclyHvVW309X_aTpFRzv3HsJbmYaAvF9EALw_wcB
Is een soort geplastificeerd karton op rol.

Heel goed te bewerken, stevig en toch licht.
Heb deze wel gekocht in mijn lokale doe het zelf zaak, waar hij iets goedkoper is.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Tothebeach

Stucloop hebben wij regelmatig in huis gehad, alleen was dat donkergrijs. 't Is een idee. Dankjewel.

Groet,
Michel

SuSke

Volgens de specificaties is dat "geplastificeerd karton" feitelijk een zwaar papierblag met aan beide kanten een PE-folie.

Perfect als beschermmiddel op de vloer, maar is dit dan wel "vlot" beschilderbaar op een duurzame manier met de gekende acryl-verven?
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Tothebeach

#198
Mijn ervaring met stucloop op de grond is dat droge verf op basis van terpentijn niet verwijderbaar is. Het is dus wel beschilderbaar. Maar met mijn Vallejoverf gaat het niet lukken.

Daarnaast schreef ik al eerder dat de lucht wat te druk is, en niet bij de titel vind passen. Ik ben in gedachten teruggegaan naar de basis, de vakantie in 2016 toen we in september een fietstocht maakten door Noord Frankrijk. Deze vakantie inspireerde mij tot het maken van dit baantje. Eén van de foto's die ik daar maakte was de onderstaande (de grens met België ligt rechts net buiten beeld ;)):


Ik denk dat ik terug moet gaan naar deze basis. Eenvoud in de lucht en in het landschap. Dat betekent een enkel boompje of rijtje struiken in grijs geschilderd met misschien een groene vleug en het landschap in enkele lijnen neerzetten met geringe hoogte boven het modelspoortafelblad. De onderstaande lijnen een beetje aanhouden.


Waarbij de donkerrode lijn het begin van de achtergrond is en de rode lijn de horizon. De afstand tussen beide lijnen moet korter om iets meer diepte te suggereren. De blauwe lijnen zijn voor mij een hulp om aan de zijkanten van wat je ziet de verdwijnpunten niet te vergeten.
Volgens mij is er dan echt niets te doen daar en ruist het van de stilte in combinatie met niet zo prettig weer.

Groet,
michel

SuSke

Een simpel licht grijze achtergrond doet inderdaad wonderen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

gardevil

Citaat van: SuSke op 03 juni 2020, 10:46:07 AM
Volgens de specificaties is dat "geplastificeerd karton" feitelijk een zwaar papierblag met aan beide kanten een PE-folie.

Perfect als beschermmiddel op de vloer, maar is dit dan wel "vlot" beschilderbaar op een duurzame manier met de gekende acryl-verven?
Eerst een grondlaag met primer uit den axion, dan gaat het best.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Floris

hm, heb wellicht wat voor je, even een draadje van me eigeste zelf opgegraven op een ander forum, even kopieer-plak hier, over de achtergrond die ik destijds voor stefanowo heb gemaakt. Wellicht kun je dr wat mee, qua tis min of meer hetzelfde genre vrolijkheid als die foto die je daar hebt, en t was ammel niet woest ingewikkeld. Bewonder trouwens mijn woeste fotokunsten qua gierende witbalans en loeiende onderbelichting en zo. Ja zou ik kunnen fixen maar daar ben ik helaas te dik voor...
Gaat ie:

"Zo, afgelopen weekend weer es wat zitten proberen en klooien, daarom hier een methode voor druilerige, grauwe achtergronden. Vraagt niet hoe het kan doch profiteert ervan (er staat hoe het kan, dus dat hoef je dan dus ook niet te vragen, zegmaar. Het gemak dient de mens.)
Eerst maar es begonnen met de basis. normaal gesproken is wit denk ik de beste basis voor een achtergrond, maar omdat grauwigheid belangrijk is maar es wat lichtgrijs fotokarton gehaald en de zaak aan elkaar geplakt op volle lengte. (toch 4 meter... en dat voor een baantje van 2 bakken)
DSC_0843 (1) by Floris Dilz, on Flickr

daarna afplakken. Het idee is als volgt om het landschap wat diepte te geven: in de verte zie je het landschap in "coulissen" steeds lichter en vager worden naar de horizon. Die coulissen plak je met in de lengte gescheurd afplaktape voor wat grilligheid en willekurigheid over elkaar af, als eerste het spul dat het dichtst bij is, daarna de lagen die verder weg zijn. Daarna een waasje wit uit een spuitbus die mooi fijn verstuift (dupli-color witte primer is prima), de eerste lag tape weg, nog een laag tape afpellen, weer een waasje, enzovoorts. Op die manier wordt de lucht vooral bij de horizon nagenoeg wit, wat goed diepte oplevert. 3 of 4 coulisen zijn genoeg trouwens.
DSC_0844 (1) by Floris Dilz, on Flickr

DSC_0845-1 (1) by Floris Dilz, on Flickr

daarna met potlood de details invullen, voor de kleuren gewoon wat wolsztyn-novemberfoto's opzoeken. De bossen worden een soort bruinige massa's met roodbruine accenten, velden worden veel lichter dan de bossen en een soort zacht olijfgroen, rijen struiken en vage troep tussen velden in zijn opvallend roodbruinig. Bij gebrek aan een doos kleurpotloden hier heb ik maar een paar potloden in een paar groen- en bruintinten gekocht bij de kunstenaarshandel á 2 euro per stuk, maar dat zijn dan ook wel erg goeie. Dan nog een paar bomen tekenen met gewoon potlood, gewoon een beetje kriebelen... Ik heb er verder vrijwel niks in gezet qua specifieke dingen, 1 jachthutje, een tractor en een kerktorentje. Het moet niet te gezellig worden.

DSC_0848 by Floris Dilz, on Flickr

DSC_0850 by Floris Dilz, on Flickr

DSC_0851 by Floris Dilz, on Flickr

en het hele ding de volgende ochtend. Vond t niet heel slecht gelukt... had helaas het toestel nog op lamplicht ingesteld staan...

DSC_0855 by Floris Dilz, on Flickr

Goed, qua eindresultaat zeggen de stefanowoplaatjes die ik later nam waarschijnlijk meer....
https://www.flickr.com/photos/floris_dilz/albums/72157637561903993
Maar goed, denk dat dit iig een manier is voor een leuke passende achtergrond voor je baantje zonder excessief veel werk en met de charme van iets dat je zelf gerommeld hebt.

Tothebeach



Dank je wel Floris. Duidelijke uitleg en mooi toegelicht met de foto's,  Daarmee gaat het wel lukken denk ik.

Groet,
Michel

Floris


Cord

Een van de mooiere achtergronden.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Tothebeach





De achtergrond is zeer subtiel nu. De juiste verlichting moet nog worden aangebracht, ik fotografeer nog met daglicht. Aan de onderzijde (zie tweede foto) zijn nog restanten te zien van de oude achtergrond, deze moet ik nog verwijderen. Qua scenery is het baantje af. Nu nog twee cassettes maken en de verlichting.
en dan eens gaan rijden ofzo... ::)

Groet,
Michel

mahtoska1

Deze baan straalt sfeer uit. Ik ben benieuwd naar de uiteindelijke achtergrond.

Tothebeach

Krijg nou wat, de achtertuintjes van mijn huisjes staan in het Modelspoormagazine:


Misschien omdat ik het artikel zelf heb geschreven?  :D
Best wel weer leuk zo'n publicatie, ben er blij mee.

Groet,
Michel

DFS

Proficiat, Ik ben nog in afwachting van de nieuwe MSM

Kautenbach

Super, en terecht :D

Los van het golfplaat, je struiken vinden hier prima hun weg ;)

Mooie sfeer alweer, en....

Niet te lang je mini stek in de steek laten he  ;D

Hoe gaan de vorderingen verder?