Schaalsnelheid...

Gestart door Havoc, 30 augustus 2006, 19:43:31 PM

Jean

citaat:
Geplaatst door janjozef

Een vraagje met al dat meten en bereken komen jullie dan ook nog toe aan echt rijden of is jullie vrije tijd na dat alles opgebruikt ? Al langer hoe meer krijg ik de indruk dat er hier mensen zijn die van modelbouw een exacte wetenschap maken. Voor mij is het simpel, lijkt het redelijk dan is het goed, en ik rtekenen nooit hiervoor.

Jan




Een klein beetje populair wetenschappelijk snuffelen a la het jaren '70 TV programma 'Daar vraag je me wat' kan geen kwaad, toch?
[;)]

groet,
Jean

janjozef

kwaad niet, ieder zijn plezier, maar wat al dat semi wetenschappelijk gedoe met modelbouw te maken heeft begrijp ik niet goed

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Brunel

citaat:
Geplaatst door Havoc

Nu is er nog altijd niemand die is komen aandraven waar het dogma "snelheid delen door de schaal" vandaan komt. Iemand een idee?



Ik ga Klaas bijvallen. In een eerder bericht heeft hij goed weergegeven hoe het zit. Hij geeft ook goed aan waarom het juist geen dogma is.
1. Schaalsnelheid is de werkelijke snelheid gedeeld door de schaal. Dus bij H0 delen door 87.
2. Vervolgens ontstaat het praktische probleem dat je de snelheid van de modeltrein op een relatief grotere afstand ervaart dan meestal in het echt.
Onze ervaring van de snelheid van echte treinen is vooral gebaseerd op de voorbijstuivende trein als we op een perron staan of voor de spoorbomen wachten. Van vrij dichtbij dus.
Onze modelbaan bezien we eerder van een afstand van al gauw ruim een meter, te vergelijk met een afstand van een kleine 100 meter in het echt. De snelheidservaring is dan heel anders, de trein lijkt trager te gaan. Vandaar dat de fabrikanten de maximum snelheid wat hoger maken dan de echte schaalsnelheid. En klachten krijgen als ze een keer wel de maximum snelheid precies op schaal maken.

Je moet de verschillende NEM-normen ook verschillend waarderen. Voor zaken als flenzen, wielafstand, koppelschacht en dergelijke zijn ze heel belangrijk. Maar voor schaalsnelheid toch eerder een vuistregel. En wat betreft de bogen op hoofdlijnen is de norm ronduit onpraktisch.

Maar goed, je kunt voor de exacte schaalsnelheid kiezen. Alleen begrijp ik dan inderdaad niet waarom tijdpuristen niet de hele tijdservaring exact nabootsen. Dus op een zijlijn ieder uur ??n personentreintje en twee keer per dag een goederentrein. [:D]

Jurgen

Als ik ieder uur slecht 1 treintje kan laten rijden om realistisch te zijn, amai dan. Dat is om zot te worden. Een heel uur op uw baan staan loeren en dan een treintje laten rijden. Daarna terug een uur staan gapen. [xx(]
Geef mij maar gewoon een beetje fantasie gemengd met een vleugje realisme. Dat zijn nog steeds de mooiste modelbanen.
Maar dat is ieder zijn ding natuurlijk. [:)]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Brunel

Alleen begrijp ik dan inderdaad niet waarom tijdpuristen niet de hele tijdservaring exact nabootsen. Dus op een zijlijn ieder uur ??n personentreintje en twee keer per dag een goederentrein. [:D]

Dat heb ik op een tentoonstelling toch wel eens gezien. Een Engels baantje, thema: eindstation in een kustdorpje. De man wwerkte met een draaiboek, waarop bezoekers konden volgen wat er gebeurde. Dat ging ongeveer zo:
-Aankomst van de melktrein.
-passagierstrein naar ABC wordt langs het perron gerangeerd.

En dan: 12.09 Vertrek van passagierstrein.
Hetgeen betekende dat de exposant drie kwartier over de tentoonstelling ging kuieren, want zolang bleef die passagierstrein langs het perron staan alvorens te vertrekken.

Het lijkt heel saai, maar als bezoeker weet je precies wanneer er weer iets gaat gebeuren.

n/a

citaat:
Geplaatst door Jurgen

Als ik ieder uur slecht 1 treintje kan laten rijden om realistisch te zijn, amai dan. Dat is om zot te worden. Een heel uur op uw baan staan loeren en dan een treintje laten rijden. Daarna terug een uur staan gapen. [xx(]
Geef mij maar gewoon een beetje fantasie gemengd met een vleugje realisme. Dat zijn nog steeds de mooiste modelbanen.
Maar dat is ieder zijn ding natuurlijk. [:)]



Inderdaad belachelijk. [:D]

Havoc

citaat:
Dan heb je de antwoorden niet goed gelezen. Nog maar een keer dus:
het is gewoon platvloerse natuurkunde. Snelheid is een afstand gedeeld door een tijd. De afstand wordt met de schaalfactor gereduceerd, de tijd blijft hetzelfde. Dus schaalsnelheid is werkelijke snelheid gedeeld door de schaalfactor. Daar is toch niks moeilijks aan?


Als natuurkundige kan ik je zeggen dat tijd wel degelijk schaalt. Snelheid dus (soms) ook. Enkel wordt de schaal bepaald door bepaalde factoren die men nu eenmaal niet kan veranderen of gewoon door de natuur niet te veranderen zijn. Bvb voor schepen is dat het Reynolds getal dat zo ongeveer de strooperigheid van water weergeeft.

Is het dan abnormaal van te willen weten waarom men bij treinen de tijd niet schaalt? Zeker als iedereen daarachter afkomt van "ik laat mijn trein geen 15 minuten in een station staan".

Daarom ook dat ik van een dogma spreek. Het is er ooit gekomen, niemand weet waarom, maar (bijna) iedereen houdt er zich wel aan.

citaat:
Een vraagje met al dat meten en bereken komen jullie dan ook nog toe aan echt rijden of is jullie vrije tijd na dat alles opgebruikt ?


Goei vraag.

citaat:
wat al dat semi wetenschappelijk gedoe met modelbouw te maken heeft begrijp ik niet goed


Och, als je ziet hoeveel er kan geschreven worden over een tintje donkerder of lichter valt dit nog wel mee.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

janjozef

ja dat valt inderdaad mee maar het levert niets op

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Havoc

Hier schrijft ooit nog iemand een doctoraat over. Deze thread welteverstaan. En het zal eerder over psychologie dan natuurkunde zijn.[:D]

EDIT: typfoutje
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Havoc

Als natuurkundige kan ik je zeggen dat tijd wel degelijk schaalt. Snelheid dus (soms) ook. Enkel wordt de schaal bepaald door bepaalde factoren die men nu eenmaal niet kan veranderen of gewoon door de natuur niet te veranderen zijn. Bvb voor schepen is dat het Reynolds getal dat zo ongeveer de strooperigheid van water weergeeft.

Johan,

Als je natuurkundige bent moet je toch ook beseffen dat je er nu dingen bij sleept die helemaal niet relevant zijn.
In een eerdere reactie had ik al gezegd dat er bij schepen andere factoren meespelen, en die noem je nu zelf ook.

Maar bij treinen ligt het gewoon heel rechtlijnig. Ik zal proberen om het met een ander voorbeeld duidelijk te maken.
Stel, je staat langs de spoorbaan en er komt een treinstel voorbij, vlak voor je neus langs. Dat treinstel is precies 100 meter lang en het rijdt 100 km/u. Tussen het moment dat de voorkant van de trein recht voor je is en het moment dat de achterkant recht voor je is verlopen dan 3,6 seconden. Als je nu een model hebt van hetzelfde treinstel, en je gaat met je neus vlak bij het spoor zitten, dan is het toch logisch dat het tijdsverloop waarin het modeltreinstel aan je neus voorbij rijdt ook 3,6 seconden is? En dat de snelheid van het model dus de echte snelheid gedeeld door de schaalfactor is?
Ik hoop dat je hier de logica van in kunt zien, want anders weet ik het ook niet meer.

Jurgen

Klaas, ik ben helemaal mee. Denk ik.

Als een loc 1 km aflegt op 10 min, dan moet loc op schaal ook 10 min doen op 1 HO-km.
Nu ik het zelf op deze manier zeg, besef ik ook ineens dat dit een heel trage indruk zal geven op een modelbaan.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Gerolf

Ik tracht me w?l aan de schaalsnelheid van treinen te houden. Ietsje sneller kan minder "saai" overkomen, maar als een trein in een boog en over wisselstraten rijdt - die bijna steeds te scherp zijn - krijg je weer een minder realistische kijk. Stel je maar eens voor als passagier in de trein.
Over de schaal-tijd: daar bestaat een versnelde klok voor: geen vijf minuten een trein laten wachten langs een perron, maar vb. 20 seconden, en dit om de beweging van je baan boeiend te houden.
De afstanden die we hebben tussen onze stations komen trouwens ook nooit overeen met de werkelijke schaal. Dat heeft echter geen invloed op de schaalsnelheid van de treinen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Jean

citaat:
Geplaatst door Jurgen

Klaas, ik ben helemaal mee. Denk ik.

Als een loc 1 km aflegt op 10 min, dan moet loc op schaal ook 10 min doen op 1 HO-km.
Nu ik het zelf op deze manier zeg, besef ik ook ineens dat dit een heel trage indruk zal geven op een modelbaan.




Die trage indruk die het wellicht bij sommigen oproept, kan ik mij voorstellen. Van de andere kant kan het best zo zijn dat die indruk is ontstaan/ontstaat omdat tot nu toe 'te snel' met de treinen over de baan is gereden. Een stukje gewenning dus.

Ook als op schaalsnelheid wordt gereden, zijn bijvoorbeeld de R9 en R10 nog aan de scherpe kant bij een zekere snelheid. De 'passagiers' worden 'als in een wasmachien' tegen de zijkant van de coupe gedrukt.

Goed voorbeeld voor het cre?ren van een juist gevoel voor snelheid, vind ik als je met je neus op modelspoorbaan zit en bijvoorbeeld tussen twee huisjes doorkijkt (het zicht moet beperkt zijn) als er een trein langskomt. Van het ontstane beeld kan men al snel zeggen of het 'klopt' of 'niet klopt' met het beeld van een werkelijke trein die voorbijkomt, terwijl men voor de spoorbomen wacht.

groet,
Jean






   




janjozef

Om dat gevoel te cre?ren hou ik mijn hand in een rondje voor 1 oog sluit het ander en probeer te kijken uit een zo laag mogelijke stand. Ook met een camara die laag op de sporen staat krijg je direkt de indruk over het al dan niet met de realiteit overeenstemmen van uw rijden.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

dikken

citaat:
Geplaatst door janjozef

Om dat gevoel te cre?ren hou ik mijn hand in een rondje voor 1 oog, sluit het ander en probeer te kijken uit een zo laag mogelijke stand. Ook met een camara die laag op de sporen staat krijg je direkt de indruk over het al dan niet met de realiteit overeenstemmen van uw rijden.

Jan




[:D][:D][:D][:D][:D][:D]

Hoe kan je dan zien hoe snel je treintje rijdt????


[:D][:D][:D][:D][:D][:D]
Bart Lambert
3-rail gebruiker
Ecos bediening
www.modelspoorhobby.be