Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Overvloed aan fora?

Gestart door Havoc, 01 januari 2005, 05:01:54 AM

Havoc

Tony, ik vind dat er stilaan een overvloed aan fora begint te komen. Zoals een oud spreekwoord zegt: de spoeling wordt alleen maar dunner. Het is onbegonnen werk om alles netjes in zijn hokje onder te brengen, dus waarom niet met enkel fora minder.

Zo is er een apart forum om te zeggen dat er een forum is om citaten kwijt te geraken????

Er zijn 3 fora voor meldingen mbt dienstmededelingen die enkel leesbaar zijn voor het plebs??? En eigenlijk kan je "fotos en files" hier ook onder kwijt.

Links en literatuur zouden ook 1 item kunnen zijn als referentie materiaal.

Ook "modelspoor magazine" en "huidig nummer" lijken me te sterk op elkaar.

De "seintjes" kunnen denk ik bij elkaar geslagen worden. (met de "ruilbeurs" eventueel bij de "agenda")

Z hoeft geen eigen "links", tenzij je dat doet voor elke schaal met een eigen forum. (dit opsplitsen zou wel zijn voordelen hebben, maar waar blijf je dan met de meer algemene links?)

Bij "Workshops Mechelen" stel ik me de vraag of je een nieuw forum gaat beginnen de dag dat er een beurs in Antwerpen is. Tenslotte is een workshop een workshop, ongeacht waar hij doorgaat.

We zijn hier maar (voorlopig) met +/-80 m/v maar straks hebben we elk ons eigen forum!

Aub, beschouw dit niet als dat ik de boel wil afbreken. Dit is de enige site in mijn moedertaal waar ik met mensen uit de (min of meer) nabije omgeving terecht kan. Enkel, het wordt echt wat moeilijk om hier de hele boel te overlopen en de (voor mij) direct toepasbare dingen van de meer algemene te onderscheiden.

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

loco

Het is echt lovend wat Tony de voorbije maanden gepresteerd heeft. Hij is er in geslaagd om de treinmodelbouw hobby?st een nieuwe stem te geven. Ook is dit slechts een beperkt deel van de grote groep modelbouwers die momnteel over een internetverbinding beschikt en die daarnaast ook nog actief is op internet en op dit forum. Voorlopig nog een kleine minderheid. Maar het groeit.
Voor de start van dit vernieuwde Forum van Modelspoormagazine was Tony ook al actief op een gelijknamig Yahoo forum en op het oude modelspoorforum.
Een dikke proficiat voor alle inspanningen en dat hij dit ook in 2005 mag blijven trekken.

Maar ik vind het voorstel van Havoc heel terecht. Het is tijd dat het forum geherstructureerd wordt, zodat het voor iedereen en vooral voor de nieuwkomers overzichtelijk wordt en blijft. Het idee dat Havoc suggereert is zeker de moeite om verder te onderzoeken.

Loco

__________________________

www.de-pijl.be : met ondermeer recent nieuws uit het grootbedrijf en modelbouw

tonycabus

Hallo!
Dank voor de lovende woorden, Loco, en voor de opmerking van Havoc!

Om het even duidelijk te stellen, in het begin heb ik dit forum "ge?rfd" van Jochen en Nico: vandaar dus dat er al een rubriek 'MSM' en 'huidig nummer' voorhanden waren. Toen was het forum nog een beetje ziekjes, met andere mogelijkheden voor de administrator dan deze versie.

Net als jullie ben ik van mening dat de struktuur iets mag veranderen, maar daarvoor zal ik de hulp nodig hebben van de webmaster die momenteel in cong? is.

En wat de "afgesloten" rubrieken betreft: dit zijn alleen maar mededelingen. Ze zijn leesbaar, meer niet.

En waarom g??n rubriek "citaten" waar ook humor kan? We worden zo stilaan een club en daar worden ??k moppen en zo getapt... Er zijn er meer bloedserieus gestorven dan lachend, hoor!

Maar een wat gewijzigde struktuur bekijken we! Al zijn diverse rubrieken w?l interesant voor iemand die een specifiek antwoord zoekt. Bepaalde, voor de modelbouw minder relevante delen gaan we binnenkort archiveren. Maar ik wil dan wel zeker zijn dat de gearchiveerde berichten ook nog leesbaar blijven voor wie dat wenst.

Happy 2005 nog eens!

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Havoc

Tony, leuk om de geschiedenis ook eens te kennen. Dit is een serieuse verbetering tov van de vorige versie, niemand die dat zal betwisten.

Geen probleem om afgesloten rubrieken te hebben, maar kan je hetzelfde niet bereiken door bvb onder de rubriek "dienstmededelingen" (goeie naam trouwens) afgesloten threads te maken. Dit levert mijns inziens een beter overzicht. Dit zou dan ook het "intern reglement" kunnen bevatten alsook de aanwijzingen om fotos/files te zetten. Het zou ook gebruikt kunnen worden om zaken zoals deze thread in kwijt te geraken en voor iedereen voor suggesties voor nieuwe fora, extra mogelijkheden of problemen allerhande aard kwijt te geraken (nu ja, "kwijt geraken" dan bedoeld als plaats om ze te zetten, niet als verdwijntruk).

Zo is er ook de mogelijkheid om sommige threads vast bovenaan een rubriek te zetten. (ik dacht dat dit kon met de snitz soft) Mogelijke toepassing is om bij de rubriek "algemeen" die er voor iedere schaal is, de links bovenaan te zetten en te houden. (Alhoewel dat links ongeacht welke schaal nuttig kunnen zijn. Al staan er maar enkele mooie foto's, inspiratie kan het altijd zijn. Toch maar laten dan?)

Een archief moet kunnen, zeker als het meegenomen wordt in de zoek functie. Nu ja, met die 250 onderwerpen zijn we nog ver van de inhoud van de kleinste dorpsbibliotheek...

Bij mijn weten heeft er niemand hier problemen met humor, noch met citaten!

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Havoc

citaat:
daarvoor zal ik de hulp nodig hebben van de webmaster die momenteel in cong? is.


Die zal spijt hebben dat hij terug is...

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

tonycabus

Havoc,
Dit is een Snitz-forum, maar een "teruggedraaide" versie! Met een meer ge?volueerde versie had de server problemen, je moest soms wel tot een minuut wachten voor je antwoord gepost werd, of een nieuwe rubriek kon gaan lezen. De redaktie had snel door dat een forum zo nooit sukses zou kennen en paste de boel aan zodat het sneller werd. Ik kan ook geen items meer bovenaan zetten en houden, wat met de vorige versie wel kon. Maar morgen of overmorgen neem ik weer kontakt of rij naar ze toe.
Er is inderdaad een veelheid aan onderwerpen.
Wat je schrijft over de workshops, weet dat die in Mechelen voor MSM een premi?re waren, en dat we er daarom een discussiedraad aan gewijd hebben.
Feedback is erg belangrijk.
Daarom heeft ook "Kiss" gevraagd een eigen rubriek te cre?ren, om de redaktie niet te overstelpen met vragen van lezers bvb.
Maar de hele struktuur nu overhoop gooien gaat veel mensen de weg doen verliezen, vrees ik. De materie is ook uitgebreid genoeg, kent zeer veel aspekten, h??
Beetje bij beetje zal er wel wat orde op zaken gesteld moeten worden, dat is een feit! Je voorstellen zijn dan ook meer dan welkom!
Beelden direkt op het forum plaatsen is leuk, maar kan in deze versie dus niet. Vandaar de Yahoo-site waarop 30MB plaats is voor foto's en dezelde ruimte voor files. Bovendien is alles bij mij op de computer ook nog eens "geherbergd", zodat, als er iets fout gaat, ik nog steeds backups heb (ook op CD).
Heb jij ooit deelgenomen aan het oude forum van MSM?
Daar zat totaal geen struktuur in, wat we nu w?l hebben.
Wel was er mogelijkheid te antwoorden op een topic, en de "draad" liep daar door, maar meer echt niet.
Deze formule, hoewel nog een beetje mank, heeft bewezen dat ze v??l meer aansprak en met veel meer dan de helft van de leden die aktief deelnemen is dit zonder meer een sukses te noemen. Op veel forums wordt meer gelezen dan geschreven, ik ben blij dat het hier andersom is: dat betekent dat de lezer zich veel meer betrokken voelt en graag deelneemt. En daarvoor blijf ik gr??g moeite doen, onze hobby verdient dat!


Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

dwizeno

Tony,

Dit is een prachtig forum.  Qua inhoud en opzet, maar Havoc heeft gelijk.  We moeten opletten dat alles overzichtelijk blijft, dat nieuwe onderwerpen aangemaakt worden in het juiste forum etc.  Het aspect overzichtelijkheid begint naar mijn mening op zijn limiet te lopen en dit Modelspoor Forum is eigenlijk nog maar pas op gang aan't komen.

Ik stel mij de vraag of dit alles wel beheerbaar is voor ??n administor en/of ??n moderator (zeker op langere termijn).  Zo zou er iemand constant in't oog moeten houden of een nieuw onderwerp niet verhuisd moet worden naar een ander forum, er nieuwe sub-fora aangemaakt moeten worden etc.  Misschien is het mogelijk om een hierarchische structuur op te bouwen (zoals nu al gebeurt) en een moderator per substructuur aan te duiden, hiervoor zullen zeker vrijwilligers te vinden zijn vooral indien deze sub-structuren niet te groot zijn.  Uiteraard moet MSM de onconditionele controle behouden over het aanduiden/weigeren/terugtrekken van hulp-moderatoren, het is en blijft hun forum waarvoor trouwens veel dank.

Maar laten we niet vergeten dat dit nieuwe forum reeds een grote verbetering is t.o.v. het oude waarvoor we allen dankbaar mogen zijn.

Gewoon wat stof om over na te denken,
Dirk
 

Havoc

Jammer dat we geen nieuwere versie kunnen gebruiken. Maar ik veronderstel dat dit slechts tijdelijk is. Die problemen schijnen met Snitz vrij frequent te zijn, veel forums zijn dan ook naar php en zo overgestapt.

citaat:
Wat je schrijft over de workshops, weet dat die in Mechelen voor MSM een premi?re waren, en dat we er daarom een discussiedraad aan gewijd hebben.


Geen probleem dat dat een aparte rubriek is, verre van. En de workshops mogen er ook zijn. (spijtig heb ik ze gemist in Mechelen) Maar gaan we een nieuwe rubriek maken voor "workshops in Antwerpen", of gewoon een rubriek waar alle mogelijke workshops besproken kunnen worden?

citaat:
Daarom heeft ook "Kiss" gevraagd een eigen rubriek te cre?ren, om de redaktie niet te overstelpen met vragen van lezers bvb.


Volgens alle reacties tot nu toe denk ik dat dat een drukke rubriek gaat worden. En het is maar goed ook dat het een aparte rubriek is, duidelijk afgelijnd van zowel digitaal als analoog.

citaat:
Maar de hele struktuur nu overhoop gooien gaat veel mensen de weg doen verliezen, vrees ik.


Ja en neen. Veel hangt er van af of je overhoop gooit of gewoon anders groepeert. Trouwens, we zijn hier nog niet met 100 m/v. Eigenlijk is het nu het moment.

citaat:
Bovendien is alles bij mij op de computer ook nog eens "geherbergd", zodat, als er iets fout gaat, ik nog steeds backups heb (ook op CD).


Waar is dat nu goed voor [:D]

citaat:
Heb jij ooit deelgenomen aan het oude forum van MSM?


Ik heb een poging gedaan laat ons zeggen. Maar dat was maar voor een wek of zo, en toen kom ik niet meer inloggen. Als ik enkele weken later nog eens geprobeerd heb was dit forum er plots. Geen bezwaar dat je dat oud (on)ding achter gelaten hebt.

citaat:
met veel meer dan de helft van de leden die aktief deelnemen is dit zonder meer een sukses te noemen. Op veel forums wordt meer gelezen dan geschreven, ik ben blij dat het hier andersom is:


Het is natuurlijk nog nieuw h?. Zelf heb ik gemerkt bij andere forums  dat de participatie soms sterk schommelt. Als iemand volop in een project zit zit hij minder achter de pc.

citaat:
Ik stel mij de vraag of dit alles wel beheerbaar is voor ??n administor en/of ??n moderator


Eenmaal alles op punt staat en draait heeft de administrator minder werk, tenzij opdates roet in het eten gooien, of de server tegen de vlakte gaat. En ik denk dat Tony niet veel te modereren heeft, het is hier een vrij gediciplineerde groep die er plezier wil aan beleven.

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

tonycabus

Modereren is niet echt nodig hier, daar heb je gelijk in, Havoc.
Gevloekt en zo wordt hier niet en ongepaste dingen heb ik gelukkig nog niet gelezen.
"Animator" vind ik een betere term in dit geval: regelmatig stof tot discussie aanbrengen en hopen dat het aanslaat...


Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

janjozef

Misschien is het nog beter dat de forumleden zelf pogen de onderwerpen aan te brengen voor de discussie's en het moeten niet altijd eigen problemen zijn
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Havoc

citaat:
Gevloekt en zo wordt hier niet


Dat komt gelukkig niet door tot jouw kant van het scherm...

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.