Nieuws:

Nu in MSM 249 BAAN: Saint-Hilaire * RĂ¼gen kustbaan

Hoofdmenu

afdraaien van wielen

Gestart door Jean, 30 augustus 2006, 16:45:59 PM

Jean

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Tja, dat is een probleem van die Hamo dingen waar ik ook wel eens tegenaan gelopen ben. Bij de ombouw van M?rklin systeem naar 2-rail isoleren ze alleen maar ??n wiel per as en de rest laten ze gewoon op de M?rklin maten staan. Indertijd heb ik daarover eens een mailtje naar Keuterman gestuurd, maar die vond het heel gewoon. Zo van: wij zijn goed bezig, ook al zeg jij van niet.[:)]




Ook mij is op dit punt nee-verkocht [xx(]
Toch is wel iets gedaan in de loop van de tijd. Bij de opvolger van de Hamo, de Trix, heeft M?rklin er toch wat meer werk van gemaakt om accurate tweerail gelijkstroomvarianten neer te zetten.

Van dit oudere model zijn, op de motor na, helaas (nog) geen andere onderdelen (wielen, nem koppelingen, enzo) in een gemoderniseerd jasje te koop.

Ze mogen ook een compleet nieuwe blauwe NS 1200 uitbrengen, maar dat terzijde. [;)] Dan even niet de juiste radstanden vergeten. [:p]


groet,
Jean

 


Jean

Vervolg

De oplossing voor het wielenprobleem is gevonden door het afdraaien van de wielen uit te besteden. Het onderstel met afgedraaide wielen is terugontvangen. Even schrikken is het als blijkt dat de middenwielen van het motorloze draaistel de rail niet raken. Door het gewicht van de opbouw komt het echter helemaal goed.

Bij de uitbesteding is ook de stroomafname verbeterd en uitgebreid. Wel zijn de stroomafname clips goed zichtbaar. Door deze ijzertjes donker te verven, zullen ze minder opvallen.

Een fotootje van de ge-update onderzijde volgt nog.

Vooralsnog is de 5 sterren motor weer geplaatst, maar wat een herrie! Een bestelde klokanker motorset is inmiddels afgeleverd. Die gaat de M* motor vervangen. Daarvoor zal gezaagd, gefreesd, gevijld, geverfd en gelijmd gaan worden.

Groet,
Jean

Jean



Aan stroomafname capaciteit geen gebrek



Wat het was en wat het gaat worden..


Groet,
Jean

INFO

Jean,

Alleen de aangedreven wielen hebben wel antislipbandjes, en ik heb nog nooit rubber gezien wat stroomdoorlaat. Dus volgens mij is die extra aansluiting een wasseneus, en helpt die zeker niet.

Overigens, wat ik daar als onderdelen op de foto zie, is zeker geen vijfsterren motor, maar gewoon een gelijkstroommotor met een driepolig anker. Tenminste dat is wat ik zie.



Alleen de waarheid ligt in het midden.

Jean


citaat:
Geplaatst door INFO

Jean,

Alleen de aangedreven wielen hebben wel antislipbandjes, en ik heb nog nooit rubber gezien wat stroomdoorlaat. Dus volgens mij is die extra aansluiting een wasseneus, en helpt die zeker niet.


Dat rubber heb ik ook nog nooit gezien....  [8D]


citaat:
Geplaatst door INFO

Jean,
Overigens, wat ik daar als onderdelen op de foto zie, is zeker geen vijfsterren motor, maar gewoon een gelijkstroommotor met een driepolig anker. Tenminste dat is wat ik zie.


Wat voor de loc ligt, zie je goed Wim.  [8D]


Groet,
Jean