Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Het verhaal achter de M4 rijtuigen?

Gestart door Jurgen, 09 september 2018, 13:40:54 PM

Jurgen

Naar analogie met het verhaal achter de M2-rijtuigen ben ik nu begonnen met alle informatie op te zoeken over de M4-rijtuigen. De aanleiding van de start van mijn zoektocht is dit artikel: Klik

Via dit forum heb ik in het verleden al heel wat informatie verkregen van diverse mensen, waarvoor algemene dank, maar mijn hobby-beleving begint nu een fanatieke kant aan te nemen.

Ik wil alle info bundelen over deze reeks rijtuigen zodat dit in de toekomst ook bewaard kan blijven, zelfs nadat ze allemaal verdwenen zijn. Het is nu het moment want nu rijden ze nog rond. Het moment dat ze verdwenen zijn zullen we voor sommige zaken alleen nog maar veronderstellingen kunnen maken.

Net als voor de M2-rijtuigen heb ik op de website "Lijn 58" de lijst met UIC-nummers en een technische fiche teruggevonden.


Ondertussen weet ik het volgende:
De verschillende rijtuigen werden in 7 bouwschijven gebouwd.

Rijtuig 50 88 81-78 012-8 staat opgesteld bij Micro-Services in Pecq (Zie artikel hierboven), maar ik weet niet wanneer het geschrapt werd.
Rijtuig 50 88 81-78 058-1 raakte onherstelbaar beschadigd bij het treinongeval in Izegem op 26-4-2007
Ook rijtuig 50 88 81-78 053-2 werd beschadigd bij ditzelfde ongeval, maar werd het hersteld?
Rijtuig 50 88 81-78 042-5 raakte beschadigd bij het ongeval in Buizingen op 15-2-2010, maar werd dit hersteld?

Verder waren er nog andere rijtuigen die opgenomen waren in bovenstaande ongevallen, maar die werden wel hersteld en rijden dus nog rond.

De A- en ADx-rijtuigen werden in 1984 en 1985 omgebouwd voor trek-/duwsysteem (data staan op de website van lijn 58), maar van de B-rijtuigen heb ik geen data. Vanaf 1984, dat lijkt me duidelijk, maar welke data precies?

Het rijtuig 51050 stond in 2007 al aan de kant, getuige deze foto van Sicco.
Ik heb ergens hiervan een document gevonden dat het te koop werd aangeboden voor verschroting, dus het zal wel weg zijn. Maar is er iemand die het verhaal erachter weet? Waarom stond het aan de kant? Waarom geen herstelling?


Wat wil ik nog weten?
Welke ADx-rijtuigen hebben een blauw en welke een zwart B-logo?
Zijn alle trek-/duwrijtuigen toegelaten in Frankrijk (Op de ADx-en na die niet toegelaten zijn uiteraard)?
Welke locs kunnen deze rijtuigen trekken?
Wanneer werden ze omgeschilderd?
Zijn er nog rijtuigen geschrapt en wanneer?

En verder gewoon alle info die je hebt mag hier vermeld worden. Ik ben alvast benieuwd.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Thommy

M4'en kunnen zeker getrokken worden door enkele diesels:
Blauwe 55's en de blauwe 6215 (daar zijn genoeg foto's van te vinden)
Greetz

Thommy

RD25

excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

Jurgen

@ Thommy: Bedankt.
@ Bernard: Frans of Nederlands, maakt allemaal niets uit. Bedankt voor de link. In nood is er nog altijd Google Translate.  ;)

Alle info is meer dan welkom.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Metpetergaathetbeter

#5
mail eens naar dgrr57  ik dacht dat op zijn site ook foto's te vinden waren van loc's en wagons die afweken van uitvoering en/of met andere beschrifting  ;) Ik weet ze helaas niet te vinden !

Jurgen

Bedoel je deze: http://trains.tassignon.be/special/special.php

Die ken ik al wel. Staat bij mijn favorieten.  ;)

Ondertussen heb ik ook gevonden welke stuurrijtuigen naar Frankrijk mogen. Alleen heb ik nog niet gevonden of alle gewone trek-/duwrijtuigen naar Frankrijk mogen of slechts een gedeelte ervan.

Wat ik wel gevonden heb is dat de M4-en er wel gaan uit gaan naarmate er meer M7 geleverd en in dienst genomen zullen zijn.
De stuurstanden zullen dan volledig buiten dienst gaan en de "gewone" rijtuigen zullen als reserve gehouden worden. Dit omdat een inbouw van ETCS te kostelijk zou worden gezien de hoge leeftijd van de stuurstanden.

Gewoon een weetje op dit moment, niet echt belangrijk voor de huidige geschiedenis. We zien later wel wat er echt gaat gebeuren met de stuurstanden.

Maar stilzitten doe ik dus niet, ik zoek zelf ook verder.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Jurgen

Op de website van Lijn 58 staat het volgende vermeld:

CiteerBuiten dienst stelling van de HV 52152, 52158, 52237, 52324, 52331, 52421 en 59927 (PV18-xxx)

Weet iemand meer?
Datum en waarom?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Jurgen

Ik krijg het gevoel dat er hier niet veel mensen zitten die iets afweten van de M4-rijtuigen.
Of ze willen niet reageren, dat kan ook.


Ik denk dat ik het eens bij HGBTF (Het Groot Belgisch Treinforum) in de groep ga gooien.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Gerolf

Citaat van: Jurgen op 19 oktober 2018, 19:58:34 PM
Ik denk dat ik het eens bij HGBTF (Het Groot Belgisch Treinforum) in de groep ga gooien.

Dat lijkt me een goed idee. Ik denk dat er hier meer mensen zijn die er wel wat over willen weten, maar minder die je kunnen helpen
Op het HGBTF heb je meer kans op hulp, en dan kan je het met ons delen  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Jurgen

Zij die willen volgen, het draadje vind je hier;)
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Werner

HLE 11 of 21 in combinatie met M4 rijtuigen heb ik gezien in Brussel-Noord een aantal jaren geleden.
Even nagekeken op BeLuxTrains, en deze 2 gevonden als voorbeeld:
Met BeLuxTrains kan je de samenstellingen terugvinden.

Een antwoord in je HGBTF draadje vermeld ook die 2 loc reeksen. (maar daar heb ik geen registratie)
H0, 2-rail analoog, grotendeels Belgisch.
Mijn broncode: wat niet is getest, werkt niet; wat niet werkt, is niet getest geweest.

Jurgen

Iets meer dan een jaar geleden ben ik dit draadje blijkbaar gestart, maar het is een beetje op de achtergrond geraakt.

Veel verder dan waar ik toen stond ben ik niet, maar ondertussen biedt de NMBS wel opnieuw 3 rijtuigen te koop aan.
Het gaat om de B-rijtuigen 52085 en 52363 en het bagagerijtuig zonder stuurstand 58008.

Je kan er nog een bod op doen, tot 3 december 2019: http://www.nmbs-technics-sales.eu/sites/default/files/verkoop_2019.236.pdf

Indien iemand een idee heeft van de exacte schrappingsdatum, laat het dan maar weten!
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Jurgen

Ondertussen zijn er weer 13 rijtuigen die te koop aangeboden worden voor schroot, deze zijn niet meer rijvaardig en zijn al deels ontdaan van bepaalde zaken. Het gaat om de volgende rijtuigen:

  • B-rijtuigen: 52059, 52087, 52097, 52158, 52237, 52254, 52324,
    52331, 52357, 52421, 52152
  • AD: 58028
  • BD: 59934

Daarnaast doet men nu een oproep tot kandidaatstelling voor meer dan 500 rijtuigen type M4 die progressief buiten dienst worden gesteld.

Ik hoop dat er toch enkele van deze rijtuigen tot bij de museumbedrijven terecht zullen komen, ondanks het plaatsgebrek.

Ik ben nog steeds op zoek naar de schrappingsdata en andere info die nuttig kan zijn om in een document opgenomen te worden. Wie ze heeft mag ze altijd bezorgen!
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.