Spoor 1 Unterzugbrücke enkelspoor 1,2m

Gestart door Dirky, 05 september 2018, 21:38:53 PM

Dirky

Ditmaal een iets bescheidener brugje:

Unterzugbrücke1 by Dirky dyniMo, on Flickr

Voor een spoor 1 diorama moet een brugje gebouwd worden dat zowat 1.2m overspant. Daar het de bedoeling is het diorama te gebruiken als basis voor reclame-fotografie moet het een "unterzugbrücke" worden (de juiste vlaamse term voor dergelijk bouwsel ken ik niet) zodat het object op de brug ten volle zichtbaar is.

De ervaring opgedaan met de dubbele "Südbrücke" moet me in staat stellen dit nieuwe brugje in "no time" klaar te stomen. Toch wil ik een nieuwe methode uitproberen om rivetten te drukken. Meer daarover later...

Het model is geen schaalmodel van iets bestaand maar moet er gewoon geloofwaardig uitzien. Opmerkingen van o.a. bouwkundige aard zijn dus zeker welkom. :)

Michiel

Weer een imposante constructie, dat je weer helemaal naar techniek en kunst zal bouwen. Ik heb niet veel verstand van bruggen, maar ik vind het ontwerp een beetje fors. Zowel de totale hoogte van het vakwerk, als de dikte van de profielen lijken met net iets overdreven. Maar dat is louter mijn indruk. Ik wens je alvast veel succes en hopelijk plezier met de bouw ervan.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

SuSke

Hoi Dirk, we noemen dit soort bruggen ook "visbuikbruggen"  ;)

Een belangrijk iets in deze brug is dat er:
- verbindingen in de onderste boog zitten met kruisverbanden. Die houden de bogen op de juiste afstand van elkaar
- je zeker de dwarse balken onder de langse railbalken niet mag vergeten, telkens ter plaatse van een verticale stijl.
- tussen de railbalken ligt ook een verband om de slinger- en remkrachten uit een trein op te vangen
- de aansluitingen van de onderste balken hebben openingen om regenwater te evacueren.
Tot zover de eerste bouwkundige opmerkingen  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Dirky

'k Had net ook de term "fischbauchbrücke" gevonden.  :) :) :)

Die verbindingen komen er idd nog Suske. Dat van dat regenwater, daar had ik geen weet van. 'k Ga op zoek naar foto's om er iets juist van te maken... thx
(b.t.w. gezien het diorama nooit buiten zal staan moeten ze niet functioneel zijn, niet?  :D)

en Michiel, ik denk dat de "zwaarte" van de profielen nog zal meevallen. De eerste screenshot geeft idd een te zware indruk. Hier een shot vd zijkant.

Unterzugbrücke2 by Dirky dyniMo, on Flickr