Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Seinen Hardat Jean-Luc

Gestart door WVA, 05 september 2018, 20:12:49 PM

WVA

Hoi allemaal,

Ik heb NMBS seinen staan, geleverd door Jean-Luc Hardat. Hij maakt die zelf. Je kan hem soms vinden op e-bay of bij TSP.

Nu ben ik overgeschakeld op digitale sturing via ECOS en koploper.

De seinen zijn uitgerust met weerstanden. Nu probeer ik deze aan te sluiten aan een DR4018, echter ik krijg het niet voor elkaar.

Zit het probleem bij de seinen? De spanning? Iemand ervaringen met deze seinen te digitaliseren?

Alvast bedankt

Klaas Zondervan

Wat krijg je precies niet voor elkaar? Is het een elektrisch probleem?
Het kan zijn dat de polariteit niet goed is. De DR4018 werkt met een gemeenschappelijke plus. Zijn de seinen daar geschikt voor?

WVA

Hoi

Dank je voor je reactie, ik heb de polen al een aantal maal gewisseld.

Wanneer ik een "gewoon" lampje aansluit lukt en is de uitgangsspanning dezelfde als de ingangsspanning. (14V DC) Echter wanneer het sein met weerstanden aansluit is de uitgangsspanning plots 25V DC.

Ik vermoed dat de DR4018 niet geschikt is voor seinen met weerstanden.

trainspottingjr

http://support.digikeijs.com/display/DS/DR4018

Deze link geeft de handleiding weer , daarin staat dat elke uitgang de uitgangsspanning kan geregeld worden dus heb een vermoeden dat het gebruik van een weerstand niet nodig is.

Ik denk dat je eens bij wijze van proberen de proef op de som moet nemen.

Lid Lierse Modelspoorwegen de Geit VZW

Klaas Zondervan

Die weerstanden lijken me niet het probleem. In de handleiding staan ook voorbeelden van seinen met weerstanden.
Ik vind het wel een beetje vreemd. Je hebt spanning op de uitgang en toch doet het sein het niet, ook niet als je de draden ompoolt. Is het sein nog wel goed? Probeer het eens op een gewone transfo.
Wat voor sein is het eigenlijk, zijn het leds? Dan zou ik de weerstanden zeker niet weghalen.

WVA

Goedemorgen

Allen bedankt voor jullie reactie, ik heb het sein eens rechtstreeks op een transfo aangesloten met weerstanden en dan werkt het perfect.

Ik zal eens eentje proberen (opofferen) op de DR4018 zonder weerstand.

Tevens heb ik de maker van de seinen een mail gestuurd met de vraag wat het probleem zou kunnen zijn. Echter nog geen reactie ontvangen. Ik hoop hem te zien op de beurs van TSP dit weekend.

Grtz
Werner

evan

Dat opofferen klinkt nogal zwaar.  Test je decoder uit met een aparte led en dat met en zonder weerstand.  Beter dat een losse led sneuvelt dan een led verwerkt in je sein ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

755philippe

Hallo,
Zou het kunnen dat je leds van je sein antiparallel aangesloten zijn. Hierdoor zijn deze polariteitsgevoelig en speelt de polariteit een belangrijke rol. Sluit je ze omgekeerd aan dan branden je leds NIET. Ik ben ook maar een leek in elektronika en geen expert. De meeste seinen zijn parallel maar sommige merken zijn ook antiparallel.
Het is maar een idee.
Mvg

755philippe  ;)

Klaas Zondervan

Citaat van: WVA op 07 september 2018, 07:18:41 AM
ik heb het sein eens rechtstreeks op een transfo aangesloten met weerstanden en dan werkt het perfect.
Op de gelijkspanning of op de wisselspanning?

efl045

Citaat van: 755philippe op 07 september 2018, 11:59:11 AM
Zou het kunnen dat je leds van je sein antiparallel aangesloten zijn. Hierdoor zijn deze polariteitsgevoelig en speelt de polariteit een belangrijke rol. Sluit je ze omgekeerd aan dan branden je leds NIET.
Dit klopt niet.
Als ze anti paralllel aangesloten zijn branden ze alle 2 tegelijk op wisselspanning en afhankelijk van de polariteit de ene of de andere.
Niet branden kan niet, tenzij er geen spanning is ;-)

WVA

Citaat van: Klaas Zondervan op 07 september 2018, 12:34:50 PM
Citaat van: WVA op 07 september 2018, 07:18:41 AM
ik heb het sein eens rechtstreeks op een transfo aangesloten met weerstanden en dan werkt het perfect.
Op de gelijkspanning of op de wisselspanning?

Gelijkspanning zoals ik ze ook gebruikt heb wanneer ik analoog reed

ysbeer

Ik denk dat alle leds een centraal hebben .
D.w.z elke led heeft zijn stuur draadje en de andere poot van alle leds zit aan elkaar (de z.g.n  centraal)
Nu denk ik dat je niet de goede draad als centraal gebruikt.
Dan komen n.l de leds verkeerd om in serie te staan.
Weet je zeker dat de spanning uit de trafo waar mee je test echt gelijkspanning is ???
Is het echt gelijkspanning dan gaat mijn verhaal niet op,en weet ik het ook niet
wim

Klaas Zondervan

Heb je gegevens van die seinen, foto, schema? Op internet kan ik er niks over vinden.
Of beschrijf het anders eens. Hoeveel lampen, wat voor draden zitten er aan en wat voor kleur hebben die.

WVA

Citaat van: Klaas Zondervan op 07 september 2018, 15:15:45 PM
Heb je gegevens van die seinen, foto, schema? Op internet kan ik er niks over vinden.
Of beschrijf het anders eens. Hoeveel lampen, wat voor draden zitten er aan en wat voor kleur hebben die.

Ik zal trachten dit weekend foto's op te laden.

bellejt

gemeenschappelijke draad lijkt me ook logisch.De seinen van staf zijn ook zo uitgevoerd.Kwestie van draden te besparen.