De 9e Grote Modelspoorexpo 2018 te Leuven

Gestart door doomslu, 01 september 2018, 14:35:35 PM

Ronald

Citaat van: modelbaanHO op 14 oktober 2018, 22:47:28 PM
Ik weet dat Rik filmpjes heeft gemaakt en op het internet heeft opgeladen maar kan niets terugvinden.


Op zijn Youtube kanaal nog niets:  https://www.youtube.com/user/MrStoomloc/videos

Zou er graag meer van zien :)


Hendrik Jan

Weer terug in Nederland kijk ik om naar een zeer geslaagd weekeinde.
Ik mocht met enige vrienden van Modulebaan.nl aankoppelen aan de MSM-baan van de Belgische collega's.

Door enkele kleine technische verschillen had het nog enige voeten in de aarde voordat de treinen reden.
Maar daarna ging het crescendo.

Hartelijk dank aan Sam, Jantje en de anderen voor de genoten gastvrijheid.
Ik heb een onvergetelijk weekeinde gehad en kom graag nog eens langs.

Foto's van ons gezamelijk optreden heb ik niet.
Herinneringen des te meer.

graag tot ziens
Hendrik Jan
(Sweet Home Chicago, Modulebaan.nl)
https://www.modulebaan.nl/index.php?topic=197.0#new

Floris

Allen hartelijk dank, t was een prachtig weekend! Weer een goed en gezellig georganiseerde beurs, tof publiek en medemodelbouwers, heb weer wat extra zin erbij om verder te bouwen!

trainspottingjr

Terug thuis na een meer dan geslaagd weekend waarin we zeer mooie dingen mochten bewonderen.
Zowel zaterdag als zondag aanwezig en her en der een klapke gedaan met forumleden of handelaars en opt einde van de rit een lege portemonnee als gevolg.

Een dikke pluim voor de organisatie en vrijwilligers voor en achter de schermen om dit allemaal in goede banen te leiden.
Niet vergeten de catering was ook dik in orde  :)

Na een pauze ga ik de volgende editie waarschijnlijk nog eens een poging ondernemen om samen met iemand een minibaantje op te bouwen. De winnaar dit jaar is verdiend maar voor mij beetje misplaatst in de context van minibaantje  aangezien de beweging op zich niet echt spectaculair is en andere deze voorwaarden wel in.

Op naar de 10de editie en hopelijk kan ik hier deel van uit maken
Lid Lierse Modelspoorwegen de Geit VZW

Dirky

Citaat van: Gerolf op 14 oktober 2018, 12:03:53 PM
Het fotografie-probleem bij de banen met die Ledbalken viel me ook op.
Ik vermoed dat de refresh-frequentie van de interne elektronica aan de lage kant ligt, en dat die zeer korte stroompulsen gebruikt
Je vind er nog een paar hier  ;)

in het wereldje van de LED verlichting heet dit "flicker". Bij goedkope verlichting vaak heel storend. Duurdere toestellen hebben er amper last van.

Dirky

Citaat van: Michiel op 14 oktober 2018, 21:04:49 PM
Beetje jammer dat een diorama heeft gewonnen in een miniBAANTJESwedstrijd (er reed geen trein van A naar B, of enige logisch maneouver), maar als de jury deze inschrijving aanvaard heeft, dan is het in orde, denk ik. Ik hoop niet dat dit een tendens inzet. Wel erg mooi gemaakt.  8)

3. Het mini-baantje moet een zinvol spoorverkeer uitbeelden met bewegend spoorelement.

Zo staat het in het reglement...

Michiel

Citaat van: Dirky op 15 oktober 2018, 06:54:38 AM
Citaat van: Michiel op 14 oktober 2018, 21:04:49 PM
Beetje jammer dat een diorama heeft gewonnen in een miniBAANTJESwedstrijd (er reed geen trein van A naar B, of enige logisch maneouver), maar als de jury deze inschrijving aanvaard heeft, dan is het in orde, denk ik. Ik hoop niet dat dit een tendens inzet. Wel erg mooi gemaakt.  8)

3. Het mini-baantje moet een zinvol spoorverkeer uitbeelden met bewegend spoorelement.

Zo staat het in het reglement...

dus, verkeer...  ::)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

#142
Dat die locloods zou winnen was terecht, en te verwachten.

De opmerking over "spoorverkeer" kan ik wel wat volgen.
  Dit was voor mij ook eerder een bewegend diorama, zoals destijds de perspectief-schilderijen (hoewel daar wel treinen over een spoor voorbijreden)

Maar ik vroeg me ook af wie tweede, derde, ... geworden is ...

Citaat van: Havoc op 14 oktober 2018, 21:40:24 PMEr is nog nooit een baantje bij de winnaars geweest.

Huh ?? Dan vraag ik me af wat jij met een baantje bedoelt   :-\
Ik hoop dat je niet "zichtbare ovaal" of zo wil zeggen  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Koen

Rik, proficiat met je terechte overwinning.
Trouwens bij deze proficiat aan alle deelnemers want uiteindelijk zijn jullie voor mij allemaal winnaars  ::).
Het feit dat jullie daar stonden te "stralen" met jullie project vond ik op zich al een hele prestatie!!!!

Knap werk van jullie allemaal  :).

Groetjes,
Koen



Nooit te oud om te leren

sdz1976

Ook wij he ben met Voorde dok genoten van onze deelname en waren ook zeer vereerd om dat we op de cover van het programaboeje stonden .

Wat mijn mening over de wedstrijd, het was het origineelste en knapst uitgewerkte diorama dat er bij stond zonder enige twijfel, dus terechte winaar ware het niet dat ze volgens het reglement nooit mochten worden toegelaten.

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Ferdi

@ Gerolf

De tweede was een grote mijnheer, Frank Bunnik, met Albion Yard WRD.

Foto's op  https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=36295.14025#lastPost

Val-Rikard

Citaat van: modelbaanHO op 14 oktober 2018, 22:47:28 PM
Thuis na een prachtig weekend in Leuven samen met Frans (Suske), wel een beetje moe na 2 dagen op de benen te hebben gestaan...
Heel veel erg aangename, leuk en boeiende contacten gehad.
Modelbouwers zijn over het algemeen een prettig gestoorde bende. ;D ;D

De foto's die ik heb genomen worden pas morgen opgeladen. Daar heb ik vanavond geen fut meer voor. Maar in het algemeen vond ik de kwaliteit van de tentoongestelde modelbanen meer dan behoorlijk. Een expo met kwaliteit !

Ik ben wel op zoek naar filmpjes van het winnende minibaantje : Rimkov. Ik weet dat Rik filmpjes heeft gemaakt en op het internet heeft opgeladen maar kan niets terugvinden.

Dikke pluim voor de organisatoren, Luc & crew maar ook alle andere deelnemers en vrijwilligers die hebben bijgedragen tot dit evenement.
Dikke merci !

Vandaag hoop ik er te posten, ik ga straks aan de montage beginnen. Eerst lees ik nog eens de reacties door.

PeterVG

Ik was aanwezig bij de uitreiking van de minibaantjes wedstrijd.
Alle details heb ik niet onthouden. Maar ik was verbaasd dat deelnemers die de moeite nemen om hun gebouwtjes volledig zelf te bouwen zeer laag gewaardeerd werden ten opzichte van commerciële modellen en 3D print modellen. Was het niet de bedoeling de hobby te promoten met deze wedstrijd. Dan lijkt het mij ook een taak van de jury om zelfbouw extra te waarderen. Toevallig zitten er enkele actieve zelfbouwers op dit forum en deze krakken werden naar mijn mening zwaar ondergewaardeerd. Olivier bouwt een prachtige NMBS goederenloods en moet als eerste zijn troostprijs afhalen. Dat begrijp ik niet. Een NMBS stoomlocdepot vol exotische bouwkits scoort dan weer zeer hoog.
Tijd tot zelfreflectie bij de jury zou ik zo zeggen.
Oja, ik haalde met mijn pot plamuur 2 stemmen voor de minibaantjes wedstrijd terwijl ik helemaal niet mee deed. Toch fijn als twee bezoekers komen vragen welk baantje mijn nummer draagt want ze kunnen het niet vinden op het stembiljet ;D

gardevil

Citaat van: PeterVG op 15 oktober 2018, 10:13:57 AM
Maar ik was verbaasd dat deelnemers die de moeite nemen om hun gebouwtjes volledig zelf te bouwen zeer laag gewaardeerd werden ten opzichte van commerciële modellen en 3D print modellen. Was het niet de bedoeling de hobby te promoten met deze wedstrijd. Dan lijkt het mij ook een taak van de jury om zelfbouw extra te waarderen...............
Tijd tot zelfreflectie bij de jury zou ik zo zeggen.
Peter, niet mee eens, of je nu je huisje maakt met x-actomes, snijplotter of 3D printer, het is allemaal een deel van de hobby. Voor al deze verschillende technieken, heb je steeds weer een leercurve die je moet doorlopen voor je de nodige resultaten haalt.

Maar om nu te zeggen dat de ene techniek meer modelbouw is dan een andere lijkt me niet juist. Iedereen heeft zijn tijd en energie in het bouwen, maken en prepareren gestoken, zij het dan niet allemaal op dezelfde manier maar elk volgens zijn eigen mogelijkheden en interesse.

Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Rangeerduivel

Ik zelf vind het een terechte overwinning die bepaald werd door een eerlijke en niet beinvloedbare rechter; stemming,verkiezing door het publiek, niet...?

;)