Styropor verpakking en alternatief

Gestart door loco, 20 augustus 2018, 08:56:08 AM

loco


Enkele van mijn modellen zitten in de verpakking geklemd met styropor of piepschuim. Het is al enkele keren aangehaald dat deze styropor na zeker tijd aan het model kan blijven plakken. Dat is nu ook het geval met enkele van mijn modellen. De styropor heb ik er gelukkig wel af gekregen zonder het model te beschadigen.

Nu ben ik op zoek naar een alternatief. Ik denk daarbij om het model in een plastiek velletje te leggen. De styropor zou ik dan wel behouden en eventueel bijsnijden. Daarom ben ik op zoek naar de plastiek velletjes zoals Treinshop Olaerts gebruikt voor zijn stoomloc type 16 en zoals ook LS Models bij enkele modellen gebruikt. Dit is een soort matte plastiek die zeer soepel en toch voldoende dik is.

Weet iemand waar je dit zou kunnen vinden?
Of heeft iemand een ander alternatief?

PietB

Peter, je zou zgn slagersfolie kunnen gebruiken.
Dat is wat dikker dan de vershoudfolie die in de keuken gebruikt wordt.
Bijkomend voordeel is dat er een afscheur perforatie in zit zodat je niet met een schaar of een mes hoeft te rommelen.

grt Piet.

loco

Piet, Bedankt voor de tip.
Ik ken dit product niet. Waarschijnlijk omdat ik zelf nooit in de keuken sta.
Het zou inderdaad mooi zijn indien het wat dikker is dan vershoudfolie en dat het toch nog voldoende soepel is.
De volgende keer als ik nog eens naar de winkel ga met vrouwlief, ga ik er naar op zoek.

Klaas Zondervan

Je kan ook een boterhamzakje gebruiken. Heet in het Vlaams misschien anders.
En anders een diepvrieszakje, die zijn iets steviger.

loco

De diepvrieszakjes ken ik. Ik steek er ook mijn boterhammen in voor ze de diepvries ingaan (zelfgebakken brood)
Maar deze folie is iets te dik en je moet het inderdaad verknippen.
Dat knippen is geen probleem. ik gebruik deze zakjes ook voor mijn locomotieven.

Ik ben benieuwd naar het resultaat van de slagersfolie. Ik heb even gegoogeld en gevonden. maar ik weet niet hoe ze dit in het 'Vlaams' zeggen en waar ik het het in een Belgische winkel kan vinden (onder welke naam). In Vlaanderen spreken we nogal eens gemakkelijk over beenhouwers ipv slagers. En ik vermoed dat ik geen 'beenhouwersfolie' ga vinden in de doorsnee handel.

bellejt


PietB

Citaat van: loco op 20 augustus 2018, 12:12:23 PM
Ik ben benieuwd naar het resultaat van de slagersfolie. Ik heb even gegoogeld en gevonden. maar ik weet niet hoe ze dit in het 'Vlaams' zeggen en waar ik het het in een Belgische winkel kan vinden (onder welke naam). In Vlaanderen spreken we nogal eens gemakkelijk over beenhouwers ipv slagers.
Loop bij een beenhouwer naar binnen en vraag wat de naam is van de folie waar in hij het vlees doet voordat het in een papieren zak gaat.
Anders zou ik het ook niet weten.
Je zou het ook hier https://www.kookwinkel.nl/oldenhof-slagersfolie-geperforeerd-30-x-24-cm-2-rollen-a-240-meter
kunnen bestellen ze leveren ook in Belgie.

grt Piet.

loco

Piet,
Wanneer wij charcuterie (fijnkost) kopen bij onze plaatselijke beenhouwer dan wordt het vlees verpakt in een dunne folie, maar met aan de buitenzijde een
laagje papier. Ik heb dit verpakkingsmateriaal gevonden met google en het heet Vichy Duplexpapier. Al de verpakte vleeswaren gaan daarna ook in een papieren zak (meestal toch).
De folie aan de binnenzijde is zeer dun (maar dikker dan huishoudfolie). Het zit gedeeltelijk vast aan het papier, maar kan heel gemakkelijk verwijderd worden. Het lijkt op het eerste zicht bruikbaar waarvoor ik het wil gebruiken. Als deze folie in Nederland Slagersfolie wordt genoemd en op rol wordt verkocht, dan wil ik wel eens een pak folie kopen bij mijn eerst volgende bezoek aan Nederland. In Belgie weet ik niet waar dit op rol te koop is.
Is deze slagerfolie te koop in een doorsnee grootwarenhuis zoals AH?

PietB

Citaat van: loco op 20 augustus 2018, 23:16:21 PM
Is deze slagerfolie te koop in een doorsnee grootwarenhuis zoals AH?
Nee dat denk ik niet, je zult het echt bij een toeleverancier van slagers benodigd heden moeten kopen.
Wat is ook zou kunnen proberen is dampwerende folie uit de Brico die gebruikt wordt om vocht bij laminaat weg te houden.
bijvoorbeeld dit: https://www.hubo.be/nl/p/dampremfolie-universal-0-10mm-16m/365876.html
Het heeft een dikte van 0.1 mm lijkt me toereikend.

grt Piet.

SirGresley

Voor als je in Belgisch Limburg woont, kun je misschien bij Elpo, Kiewit Hasselt eens langsgaan. Allemaal horeca materiaal waar ik ook mijn "verkoopsbakken" haal.
https://www.elpo.be/
Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama

Dirky

Let toch maar op met plastiek-folies. Ik heb meerdere malen issues gehad met gechromeerde plastic reflectoren (voor verlichting) die matte plekken vertoonden waar ze met de inpak-folie in aanraking kwamen. Op folie ligt een quasi onzichtbare laag "vet" (als ik het zo mag noemen?) die voor "aanslag" kan zorgen.

Ik zou eerder opteren voor een papiervelletje.

Klaas Zondervan

Roco gebruikt al jaren plastic inlegvellen in de verpakkingen. Ik heb daar nog geen nadelige invloed van gezien en volgens mij is dat ook polyethyleen, net als de meeste inpakfolies.

Havoc

Beste is polyester folie zoals Mylar (polyester).
Met vakantie voor onbepaalde duur.

loco

Ik heb mijn ding gevonden. Vandaag in den Aldi boterhamzakjes gevonden die flinterdun zijn. 200 zakjes voor 0.5 euro. 18 x 26 cm. Lijkt me ideaal om rond locomotieven en wagens te doen, voor je ze in de doos legt. Hiermee kan je het model later gemakkelijk uit de verpakking halen. Je kunt de zakjes nog altijd verknippen zodat je ook langere rijtuigen en locomotieven kunt inpakken. Maar waarschijnlijk bestaan er ook boterhamzakjes met grotere afmetingen. Op de verpakking staat niet waaruit de zakjes zij gemaakt.

Klaas Zondervan

Citaat van: loco op 15 december 2018, 15:11:31 PM
Op de verpakking staat niet waaruit de zakjes zij gemaakt.
Hier in huis heb ik verschillende verpakkingen bekeken, boterhamzakjes, diepvrieszakjes, pedaalemmerzakken, allemaal PE.