Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Grensstation en al

Gestart door poco loco, 29 augustus 2006, 17:36:56 PM

Gerolf

Bij de opbouw kan je vrijwel niet vermijden dat er stof op je baan valt. De stofzuiger steeds bij de hand, zou ik zeggen.
W?l kan je voorbereidend boor- en zaagwerk op een andere plaats doen.

Opbouw van klimspiralen en lussen: kan eigenlijk alleen goed "ter plaatse" gebeuren, en elke laag volledig afwerken (tot en met stroomaansluitingen)
Ter bescherming van de afgewerkte onderste lagen: afdekken, inpakken met bubbeltjesplastiek, ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Een schitterend ontwerp! Je moet toch beetje "poco loco" [;)] zijn om dit enorme project te durven aan te vatten. Maar het boeiend onderwerp en het machtig ontwerp lijken mij inspirerend genoeg om nog jaaaaaaren knutselgenot te hebben. Ik sta aan de zijlijn en kijk met bewondering toe... [:p]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

janjozef

Ik denk niet dat dit een 5-jaren plan gaat worden eerder een 15-jaren plan, zal mooi zijn als het af is
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

poco loco

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Bij de opbouw kan je vrijwel niet vermijden dat er stof op je baan valt. De stofzuiger steeds bij de hand, zou ik zeggen.
W?l kan je voorbereidend boor- en zaagwerk op een andere plaats doen.

Opbouw van klimspiralen en lussen: kan eigenlijk alleen goed "ter plaatse" gebeuren, en elke laag volledig afwerken (tot en met stroomaansluitingen)
Ter bescherming van de afgewerkte onderste lagen: afdekken, inpakken met bubbeltjesplastiek, ...




Bedankt, Gerolf.
Je bevestigt hiermee de resultaten van mijn solo-gebrainstorm.

Wat je "stroomaansluitingen" betreft: betekent dit dat in deze fase reeds de verdeling in blokken en bloksecties (terugmelding) dient te gebeuren? Als dat zo is, vrees ik dat wij eerst nog eens zullen moeten afspreken: ik begeef mij daar op onbekend terrein.

Jan, zelfs je 15 jaar lijken me wat optimistisch. Ik denk eerder in de richting van 'een levenswerk'...[^]

groeten, luc.

Gerolf

Dat opdelen in onderbroken delen zou ik inderdaad al doen. Je kan nu die stukken elektrisch met mekaar verbinden, en later eventueel terug loskoppelen om stroomdetecties te plaatsen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

poco loco

Juist, ja.
Tot zo ver ben ik mee [;)]

bedankt, luc.

PS: zie mail.

poco loco

citaat:
Geplaatst door poco loco



PS: zie mail.



Euh, neen, toch maar niet.
Ik heb nog geen internetverbinding op de PC waarop nu enkel "Koploper" staat. En mijn E-mailverbinding, dus (was tot vorig WE de 'gewone' huisPC).
Dat had ik effe over het hoofd gezien bij de omschakeling.

luc.

Gerolf

Je hebt mijn telefoonnummer nog, vermoed ik ...
Morgen ben ik thuis (tot 19h30)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

poco loco

citaat:
Geplaatst door Saraan

Een schitterend ontwerp! Je moet toch beetje "poco loco" [;)] zijn om dit enorme project te durven aan te vatten. Maar het boeiend onderwerp en het machtig ontwerp lijken mij inspirerend genoeg om nog jaaaaaaren knutselgenot te hebben. Ik sta aan de zijlijn en kijk met bewondering toe... [:p]




Bedankt voor je lof, Saraan.[:I]

Wat die "loco" betreft: dat mag je gerust zeggen als je weet dat ik een totale leek ben in het modelspoorgebeuren.
Zo wordt ik nu, veel vroeger dan verwacht -ik had voorzien het houtwerk volledig te kunnen voltooien voor ik aan sporen begon- reeds geconfronteerd met allerlei vragen rond ringleiding, wisselaandrijvingen*, keerlusmodules*, stroomdetectie*, bezetmelders*, stopsecties*,...* [:0][xx(][:0]
Ik stort mij op de 'zoek'-functie van dit forum.

luc.

* =?n hun digitalisering ?n hun programmering in "Koploper".

poco loco

Mijn eerste tegenslag:

Polyurethaan-schuim (PUR) blijkt absoluut GEEN goede geluidsisolator te zijn. Wel integendeel.

De onderste van 3 keerlussen van de schaduwstations was ondertussen voorzien van uit 0,5cm dunne platen PUR gesneden strips, die met sylicone op het hout werden bevestigd. hierop werden de sporen wederom in sylicone gebed.

Vlak voor het bevestigen van de tweede lus, waarmee ??n en ander definitief bezegeld zou worden, kom ik rijkelijk veel te laat op het idee de 'isolatiewaarde' van het gebruikte materiaal te onderwerpen aan een vergelijkende test.

Rsultaat: ik heb gisteren met een scherp plamuurmes de eerste 3 meter spoor en PUR losgewrikt.

LANG LEVE DE KURK!
De onbetaalbare (voorgesneden en afgeschuinde) strips scoren het best. Een overschotje van de keukenvloer doet het ook goed.

Wat de PUR betreft: isoleert lage tonen. Hoge tonen daarentegen worden ni?t geisoleerd en op sommige plaatsen zo versterkt dat het met de rail op het blote hout v??l stiller klonk. Isomo doet het zelfs beter.

De syliconespuit is dan weer w?l een goed idee: alles zit meteen stevig vast. En kleine correcties blijven toch mogelijk. Klein nadeel is het plakkerig gesmodder tot overal waar het niet moet, maar dat mindert per lopende meter [:)].

luc.