welke ondergrond??

Gestart door saxoke, 29 augustus 2006, 16:20:59 PM

saxoke

hallo allemaal

Ik zit met een vraag. ik ben aan het uitstippelen hoe ik ga beginnen. mijn vraag is welk soort hout of plank of wat dan ook kan je het beste gebruiken om je modelspoorweg op te bouwen?

dank u

FREMO e.V. - afd België

@ saxoke[:)]

Vraagje[?] Welke baan, vaste , mobiele, module [?]

Vraagje[?] DC 2 rail of AC 3 rail [?]

Je krijgt de beste antwoorden met zeer gerichte en precieze vraagstelling.

Mvg[^]
Herman
Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

Jurgen

Herman, gewoon een vraagje. Wat heeft de keuze van rails met het soort van hout waarop ze moeten liggen te maken? Is dat van belang?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Greg

citaat:
Geplaatst door Jurgen

Herman, gewoon een vraagje. Wat heeft de keuze van rails met het soort van hout waarop ze moeten liggen te maken? Is dat van belang?



Bij mijn weten makt dit helemaal niks uit.
Een dunne multiplex is altijd handig voor het zagen enzo
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

ysbeer

Stevig tot zeer stevig,zeker als het een vaste baan betreft.
Neem het dan liever te dik dan te dun.
ik adviseer minstens 12 mm mdf of multiplex
liever nog iets dikker

Zo en nu barst voor ik meen de derde keer de discussie los over hoe dik en hoe dun

wim ysbeer.

hobbyist

Ligt er aan hoe je ze gaat bevestigen. Met spoornageltjes is mdf niet aan te raden door de vaste dichtheid. Multiplex van 12 is zeker stevig genoeg. Bij genoeg ondersteuning is 8mm multiplex nog voldoende.Gebruik nooit massief hout voor het bevestigen van de sporen. Dit werkt te veel naar gelang de vochtigheidsgraad en temperatuur waar je de baan gaat opstellen.MDF van 18mm kan je wel gebruiken voor het kaderwerk bij een module. Geeft trouwens een mooie afwerking

Havoc

Zelf zou ik het bij multiplex houden. Veel lichter dan MDF voor dezelfde sterkte. MDF heeft de neiging van door te buigen, bij het minste beetje vocht op te zwellen en is niet gemakkelijk om in te schroeven of nagelen.

Multiplex van 8mm tot 18mm naargelang afmetingen en functie.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Greg

citaat:
Geplaatst door Havoc

Zelf zou ik het bij multiplex houden. Veel lichter dan MDF voor dezelfde sterkte. MDF heeft de neiging van door te buigen, bij het minste beetje vocht op te zwellen en is niet gemakkelijk om in te schroeven of nagelen.

Multiplex van 8mm tot 18mm naargelang afmetingen en functie.



Moest ik alles herdoen zou ik ook voor muliplex kiezen 18 mm voor grondvlak en 8 mm voor bogen e.d. te zagen voor bvb een 2e niveau.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

TrainTechnology

Iets wat mij nu weer opvalt bij het aanbouwen van een stuk aan mijn baan, is dat de stukken waar het landschap al volledig afgewerkt is (ballastbed mooi vastgelijmd op de kurk onder de rails, en daardoor automatisch ook vastgelijmd op het hout), veel meer rijgeluid doorgeven dan die waar dat nog niet gebeurd is.

Dat is nu niet abnormaal, maar weet er iemand een oplossing voor de onderbouw (houtwerk of een alternatief) om dit te verminderen ? Ik gebruikte tot nu toe altijd multiplex, 12 of 8 mm, op een spantenwerk van eenzelfde multiplex voor de modulebakken (alle banen die ik tot nu toe gebouwd heb zijn volledig verplaatsbaar). Dat is een natuurlijke klankkast, dus heb ik dit waarschijnlijk zelf wel uitgelokt...

Wie heeft geluidsarmere alternatieven voor die onderbouw ?

Mattias

INFO

Lijm gebruiken die flexibel blijft.
Dus geen houtlijm gebruiken.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

ERVIN

Ik gebruik de ballastlijm van ER-decor,geen last van rolgeluiden.

erik de noorman

Ik maak voor mijn ondergrond op mijn segmenten baan een kader met grenen hout (balkjes van 3cm op 2 cm). Lengte van de segmentenbak
2 m. op 0.50m. Om de 35 cm een dwarsbalkje. Daarop komt meubelplaat van 3 mm dik. Daarna wordt in de lengtrichting van de bak een grenen plank van 2 m. op 0.10 m verticaal tegen de lengtebalk gevezen (tegen het doorbuigen). De bovenkant van deze verticaale geplaatste lat komt gelijk met de bovenkant (meubelplaat) van de bak. Zeer sterk geheel, vederlicht. Ik gebruik gewoon dik golfkarton als isolatiemateriaal. Dit wordt bevestigd met dubbelzijdig kleefband.

Erik

DelticPower

Hallo Allemaal, ik heb goede ervaring met isolatiebehang voor geluiddemping. Dit is dun karton met een 3mm laagje tempex.
Goedkoop in de bouwmarkt.
Groeten van Jan.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door TrainTechnology

Dat is een natuurlijke klankkast, dus heb ik dit waarschijnlijk zelf wel uitgelokt...

Je moet je niet te veel focussen op het klankkast-effect van de onderbouw. Dat speelt maar een ondergeschikte rol. Ik heb er wel eens proeven mee gedaan, en daaruit bleek dat het niet de houtconstructie is die de klankkast vormt, maar de treinen vormen de klankkast.
Een betonnen balk kun je beslist geen klankkast noemen. Maar als je daar de rails hard aan vastlijmt zullen je treinen toch herrie maken.
En de verklaring daarvoor: het geluid ontstaat op de plek waar de wielen op de rails rollen. Dat geluid wordt door de rails overgedragen naar de ondergrond, en als die hard is wordt het teruggekaatst naar de trein, en die veroorzaakt herrie.
Het toverwoord is: akoestisch ontkoppelen. M.a.w. je moet de rails op een zachte ondergrond leggen, b.v. schuimplastic. Als je dat doet, en zeker als je niks vastspijkert of lijmt, maar de rails los op het schuim, dan is het bijna stil. De trillingen worden in het schuimplastic gesmoord. En dan maakt het niks meer uit of je de ondergrond van beton maakt, of van 18 mm MDF of van 3 mm triplex. Maar alles wat je extra doet om het vast te maken versterkt de koppeling tussen de rails en de ondergrond, en levert dus een terugkaats-effect op. Dus zoveel mogelijk loslaten. Als je een kurk onderlaag gebruikt, die niet vol lijmen, maar alleen aan de randen, en zeker niet recht onder de bielzen. En als je ballast gaat lijmen, elastisch blijvende lijm gebruiken, b.v. boekbinderslijm.

Havoc

Moet ik eens proberen. Nog nooit aan gedacht moet ik toegeven.
Met vakantie voor onbepaalde duur.