Correct prijsbepaling

Gestart door Koen, 15 augustus 2018, 13:57:38 PM

Koen

Af en toe overweeg ik om een loc te verkopen omdat ik deze dubbel heb of omdat de verzameling te groot wordt. En dan kom ik steeds in aanraking met dezelfde problematiek. Hoe bepaal je de correcte en eerlijke prijs van deze loc of treinstel?
Je wil tenslotte een collega modelbouwer niet "beroven" en anderzijds wil je toch nog iets krijgen voor je loc.
Af en toe laat ik mij verleiden om op Ebay te kijken maar daar zijn naar mijn meningen de prijzen dikwijls buiten proporties.
Vroeger hadden we een richtlijn doordat MSM eenmaal per jaar een lijst publiceerde maar dit is verleden tijd.
Hoe bepalen jullie de prijs van een loc of een treinstel?

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

Rangeerduivel

Koen,
Jij bent veel te zachtaardig man!
Als je iemand een loc verkoopt dan ben je best dat je zoveel mogelijk vraagt(nieuwprijs of 10à20€ minder), dalen in prijs kan je altijd, stijgen niet meer.
Je verplicht ook niemand om iets te kopen, daar beslissen zij zelf over, de meesten zullen wel een bod doen hoeveel het hen waard is, dus als ze "beroofd" zijn hebben zij dat zelf gedaan. Iemand geeft of biedt de som dat het item hem waard is, zodoende is niemand bedrogen...
btw,

Metpetergaathetbeter

je zou ook kunnen ruilen met iets wat (voor U) dezelfde waarde had/heeft en dan ben je met 2 reuze blij ;)

mardig23

Hoi Koen,

Het hangt er bij mij vanaf waarover het gaat.
Als het over spullen gaan die gebruikt zijn, en niet al te gezocht, kijk ik naar waarvoor ze gaan in nieuwstaat, en doe daar 30 tot 50% af, al naargelang de staat.

Als het nieuw spul is dan is het toch wel een beetje de bedoeling om een deftige prijs te verkrijgen.
Ik vraag dan wat waar ik me comfortabel bij voel, en perfect kan verdedigen met de prijzen op de veilingen.

Het probleem zit hem bij mij soms in gebruikt "heel zeldzaam" spul.
Dat is veel moeilijker, omdat het soms veel meer waard is dan wat ik er ooit zelf voor zou betalen, of durven vragen.
Zo verkocht ik niet zo lang geleden een opgereden "klassiekje" van Jocadis aan 250€, dat vervolgens op ebay 400€ is gegaan... >:(
Maar ik vond het dat niet waard.

Het is en blijft een hobby, dus wil ik me er ten allen tijde goed over kunnen voelen.
Anders blijft het in de kast staan ;)
Mvg Karl

Klaas Zondervan

Ik heb voor mezelf als stelregel dat ik voor tweedehands materiaal nooit meer dan de helft van de nieuwprijs betaal. Als je meer vraagt kan je van mij geen reactie verwachten. En met de opmerking: "doe een redelijk bod" doe ik ook niks.
Als ik zelf iets aanbied (gebeurt zelden) hou ik dezelfde regel aan.

Koen

Bedankt allen voor jullie reacties. In elke reactie zit wel iets waar ik mij in kan vinden. Ik hou deze commentaren zeker in het achterhoofd als ik iets wil verkopen  :).

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

philippe_007

Wel Koen, het is kwestie van vraag en aanbod....
Als ik iets verkoop kijk ik naar de prijs dat ik voor heb betaald, en wat is het momenteel waard op de markt (ebay, 2de handsmarkt, beurzen)...
Is de huidige prijs hoger dan de aankoopprijs, dan heb ik geluk en verkoop ik aan iets goedkoper dan de marktprijs, dan is het material relatief snel verkocht
Is de prijs gezakt, dan heb ik pech en baseer ik mij op de huidige marktprijs (ik vraag iets minder, dan is het sneller verkocht)
Is de prijs te veel gezakt, dan verkoop ik het niet 

Michiel

#7
Als je schaal N tijdperk I/II doet, dan is er niets kant en klaar te koop. Prijsbepaling wordt dan heel simpel.  ;D  Gezien elke aankoop onder het mes moet, en zware chirugische ingrepen moet ondergaan, is het zinloos om nieuw te kopen. Daarom scharrel ik afdankertjes bij elkaar voor een zelf-opgelegd belachelijk laag maximumbedrag (€25-€35). Voor zo'n laag bedrag koop je niet veel. Hooguit een paar per jaar. Maar na 10 jaar staan hier toch 50+ modelletjes in de vitrine te wachten op liefde en aandacht opdat ze weer van een tweede leven mogen genieten.

Verkopen van modellen doe ik niet (heb er nooit TE veel), dus de prijs ervoor schatten hoef ik niet te doen. Maar veel geld zal ik voor 20-40 jaar oude, verbouwde modellen niet moeten verwachten. Maar dat zal me een zorg wezen...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Koen

Ik kan er ook nooit teveel hebben maar voor mijn madam daarentegen ...  ::).
Ik mag wel zeggen dat ik een mooie verzameling heb opgebouwd in al die jaren maar soms vraag ik mij dan af wat het nut daarvan is.
Je rijdt tenslotte maar met een aantal treinen tegelijkertijd dus ...
En toch, de drang om weer nieuwe locs in je verzameling te krijgen ... Zou het dan toch waar zijn dat er iets ontbreekt in mijn leven?  ;D ;D  ;D
Enfin, stof tot nadenken voor psychologen en psychiaters  ;). Ik ga er mijn hoofd niet over breken  :).

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

SuSke

Herkenbaar Koen, maar alle weken een paar keer gaan biljarten kost op het einde van de rit ook veel geld, dus geef mij mijn treinen en de modelbouw er rond maar  ;)

Verder over die prijsbepaling. Ik bied wat ik vind dat iets voor mij waard is. De enkele stukken die ik al verkocht heb gaan meestal voor een schappelijke prijs buiten, iets meer dan ik er zelf voor zou over hebben  ::)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Rangeerduivel

Citaat van: Koen op 16 augustus 2018, 12:54:32 PM
... Zou het dan toch waar zijn dat er iets ontbreekt in mijn leven?  ;D ;D  ;D
Koen

Chocolade eten schijn dat tegen te gaan Koen! ;D

;)

Koen

hmm, nu begrijp waarom ik zo graag chocolade eet  ;D  ;D  ;D
Nooit te oud om te leren

rgp

Koen,

Als ge graag chocolde eet en terug eens in de Ardeche bent, ga langs bij Valrhona op de N7 in Tain l'hermitage.

Proeven is gratis en zoveel je wilt  :)

Roland

Koen

Dag Roland,

We komen er twee keer per jaar voorbij. Ik ben er nog niet binnen geweest maar meestal is Tain l'hermitage onze overnachtingsplaats met de caravan.
Misschien toch eens binnenspringen.
Tussen haakjes, Tain l'hermitage is de basis voor de layout van mijn baan  :).

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

raf

Koen hier het zelfde
ik krijg steeds de vraag "heb je der nu nog niet genoeg"??
nee ik heb ze nog niet allemaal dus tot dan heb ik er niet genoeg

dan weer van " je kunt toch maar met 1 tegelijk rijden"????
ja schat maar dat is omdat boven voor je verboden gebied is weet je
het is nu niet dat er een degelijke trap staat waar vroeger een kieken laddertje stond dat je daar je moet komen moeien hé .
het is eenvoudig te onthouden hoor
huis is voor mannen keuken voor vrouwen simpel en eenvoudig niks moeilijk aan

da laatste is gelogen maar een man mag toch een beetje dromen hé

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.