Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Wisselmotoren digitaal aansturen

Gestart door Koen, 29 augustus 2006, 12:36:22 PM

Koen

Sinds kort ben ik wissels aan het voorzien van motoren. De huidige magneetsturingen werken goed maar zijn niet echt bevredigend. "Echte" motoren kunnen niet rechtstreeks aangesloten worden op de 5211 decoder van Viessmann. Kiss biedt hiervoor een oplossing met een bistabiele relais. Na enig zoekwerk heb ik een schakeling uitgewerkt waarbij deze relais komt te vervallen. Hierdoor wordt de kostprijs behoorlijk verminderd (en dat geld kan weer voor iets anders gebruikt worden h?). Ik hoop dat jullie er iets aan hebben. De gebruikte transistoren dienen gekozen te worden in functie van het type motor. De door mij gebruikte motor (afkomstig van Collectorsbank)trekt een stroom van 50mA waardoor men een BC547 kan gebruiken. Indien een hogere stroom gewenst is, is het aan te raden gebruik te maken van een iets zwaardere transistor.

MVG
Koen

imghttp://i34.photobucket.com/albums/d129/koenv/sturingen/Schema1.jpg/img
Nooit te oud om te leren

n/a

Koen,

Ik ben ook niet zo voor magneetspoel aansturing van wissels door het lawaai bij het aanleggen van een wisselstraat. Maar motoren vond ik ook niet dat, ze maken ook veel lawaai, of je moet veel betalen voor kwaliteits motoren en dan zijn ze meestal te groot als je nog een schaduwstation onder jou baan hebt. Ik maak al mijn wissel aandrijvingen nu met Servo motoren, klein, vrij geruisloos en degelijk al bewezen in de modelbouw. Je kan zien hoe ik het doe op mijn website onder LocoServo.

ysbeer

Perfecte schakeling.
Echter je koopt bij conrad al een relais 1 keer om voor 1.50 euro
dus veel goedkoper zal deze schakeling niet worden.
Maar wel mooi rustig en bij de tijd.

wim ysbeer

INFO

Koen,

Deze schakeling is er al een aantal jaren, te koop bij Lenz LA010, of zelfs te bouwen.


Alleen de waarheid ligt in het midden.

Klaas Zondervan

Dat is in principe dezelfde schakeling, maar dan iets simpeler uitgevoerd.

Koen

@Hans,

Ik heb even op je website gekeken. Lijkt mij wel interessant maar ik denk dat uw oplossing een stuk duurder is [:(](maar technisch ziet dit er een stuk interessanter uit). Als het om een beperkt aantal zou gaan, denk ik dat ik naar dit systeem zou overstappen maar met +/- 74 wissels lijkt me dit te duur. Nu betaal ik +/- 13? per motor en al bij al is dit stukken beter dan een elektromagneet [:)]. De gebruikte motor is een zeer kleine motor met een reductie op basis van tandwielen en maakt weinig lawaai.
Zo zie je maar, in het leven moet je keuzes maken h?.

@Wim Ysbeer,
Ik betaal mijn relais we een stuk meer ondanks ik deze via het werk aankoop [xx(]. Het zijn dan wel Omron relais. Nu ja, contacten verslijten, of het nu een duur of een goedkoop relais is [:(]. Vandaar mijn oplossing met transistoren [;)].

@Wim Info,
Dit wist ik niet [B)]. Enfin, het warm water terug uitgevonden dus [:o)]. Uiteindelijk is dit dan maar eens een opfrissing van de transistortheorie h? [:D].


mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

ysbeer

Als je voldoende ruimte hebt onder of naast de wissel moet je toch ook eens naar die semi feather motor kijken 3.50 per stuk.
Langzaam en absoluut geruisloos.

Sorry voor de gene die dit van mij al meer gelezen hebben.
Maar ik vind het nu eenmaal de mooiste en goedkoopste oplossing.

wim ysbeer

Koen

Hoi Wim Ysbeer,

Heb je enig idee waar je deze in Belgi? kan verkrijgen. Daar wil ik ook wel eens een test mee uitvoeren. Ik heb +/- 75cm tussen elk niveau. Dus plaats genoeg om motoren te plaatsen.

mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

ysbeer

Koen

In belgie weet ik het niet,maar in nederland zie link


http://www.verkoop.licht-geluid.nl/showtec-spiegelbol-motor-battery-operation-hl60417.html

Deze motoren zijn chinese namaak van de bekende amerikaanse feather motoren.
Het bol draaimech er af halen dan houdt je een motor over die niet eindafgeschakeld behoeft.D.w.z je kun hem geblokkeerd onder spanning laten staan.
DELTIC POWER heeft ze ook gebruikt en er wat fotos van gemaakt.vraag hem die fotos eens.
Een aanstuurschema heb ik ergens op het forum staan,maar ik wil het hier ook wel zetten.
Een belgische firma (??)heeft ooit er een paar beugels bij gemaakt een 2 stangen,en hij verkocht ze dus compleet.
Maar als je geen twee linkse handen hebt kun je die stangen ook zelf maken
DELTIC heeft ook daar volgens mij een foto van
nog meer weten vraag

wim ysbeer


DelticPower

En de service van DelticPower is onovertroffen.[:I]
Hier zijn de foto's.


Groeten van Jan

Klaas Zondervan

Dit lijken wel dezelfde motoren die voor de Amerikaanse Switchmaster worden gebruikt. Iemand een idee hoe die dingen er van binnen uit zien?

DelticPower

Hallo Klaas, even twee schroefjes eruit en dan is dit het resultaat:


Groeten van Jan.

ysbeer

om compleet te zin

schema bij (wel met relais van 1.50 st bij conrad.

[/img]

wim ysbeer

DelticPower

Hallo Wim, ik gebruik de SA-DEC-4-DC van Littfinski om de motor te sturen. Bevat 4 Bi-stabile relais. Als bouwpakket bij Conrad een stukje goedkoper.
Groeten van Jan.

ysbeer

jan
Dat kan natuurlijk ook,het schematje is eigenlijk alleen maar als voorbeeld,hoe en welk relais je gebruikt is onbelangrijk.
Je moet eens kijken op de site van leon van perlo die biedt mooien dingen aan.


Aan alle
aanvulling op het schema.
niet alle motoren blijken even hard te draaien.
zeer gering verschil maar toch.
Als hij te snel draait dan met die motor 2 anti paralel geschakelde diode in serie zetten dan draait hij iets langzamer.
wim ysbeer