Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Aandrijf rolletje, geen tandwiel

Gestart door Paulogic, 13 augustus 2018, 13:51:14 PM

Paulogic

Voor een vriend, die met allerhande kunstprojecten bezig is, zoek ik
aandrijfrolletjes die passen op een motortje met een as van 3 of 4 mm.
Hij heeft reeds enkele dc motortjes gekocht tussen 4 en 6 RPM. (Geared motors).

De bedoeling is om door frictie een plexi of glazen schijf te laten ronddraaien.
Niet zoals een platenspeler maar verticaal en dan nog zonder as in het midden van de schijf.
Zeg maar dat de schijf rust op 2 wieltjes (op bv 4 uur en 8 uur, zie wijzers klok...) en
dan onderaan dat aandrijvings-motortjes met een wieltje (met rubber) de schijf heel traag doet draaien.

Het is iets met een lamp en kleurtjes/figuurtjes...

Iemand een idee waar ik dat kan vinden, ik vind wel wat maar meestal enkel tandwielen.

mvg,
Paul(ogic)

bellejt


Dirky

In de dhz zaak bij sanitair vind je rubber dichtingen voor kranen. Dat zijn ronde dikke schijfjes met een centraal gat. Die span je op de asjes.... gezien het traag draait zijn deze zeker OK.

zo deed ik het vroeger met mijne meccano :-)

Paulogic

Thanks beide heren,

Ik dacht ook aan recyclage uit taperecorders en zo maar... er zouden meer dan 100 stuks nodig zijn
voor dat project. Dus kopen en allemaal dezelfde is bijna een must. Temeer daar ik zonet vernam
dat het een 4 mm plexi cirkel betreft van ongeveer 25 cm. Die moet(en) traag draaien voor het
gewenste effect.

Ik werk heel vaak samen met een copier bedrijf en daar hebben we ook al alle mogelijke rolletjes bekeken,
maar niets dat in aanmerking komt. En daar zijn er modellen met rubber genoeg.

Het zal zoeken worden of zelf fabriceren in 3D met een rubbertje rond of zo, vrees ik.
mvg,
Paul(ogic)

bellejt


eddy

voor het rubbertje kan je o- ringen gebruiken. Die zijn in elke maat en dikte te verkrijgen.

groeten Eddy

MoVi

#6
Bij de kleine boormachientjes zijn schuurcilinders te verkrijgen. Met een as van 2 a 3 mm. 
Door het cilindrische schuurmateriaal NIET aan te brengen heb je al zo'n aandrijf-rubbertje.

Ronald Visser
(sanding drum of schuurband ????)

Edit:
een stukje rubberslang (gasslang??), twee ringetjes, een bout en moer bv m3.  Dan maak je zelf zo'n schuurcilinder/element???
Ronald Visser

Dirky

Citaat van: Paulogic op 13 augustus 2018, 15:27:35 PM
Ik dacht ook aan recyclage uit taperecorders en zo maar... er zouden meer dan 100 stuks nodig zijn
voor dat project. Dus kopen en allemaal dezelfde is bijna een must. Temeer daar ik zonet vernam
dat het een 4 mm plexi cirkel betreft van ongeveer 25 cm. Die moet(en) traag draaien voor het
gewenste effect.


Die dichtingen waarvan ik spreek kan je zeker per 100 kopen. 'k Schat 16mm diameter dus 1/15 > motortjes van ca. 5 rpm, dus 0.3 rpm voor een schijf van 250mm. Ik zoek vanavond een modelletje in mijn sanitair-bak.


MoVi

Mooi die Ali. Dat doet ie express. ;D

Ronald Visser
Ronald Visser

bellejt

als je iets niet vind bij ali vraag het aan mij en ik zoek het voor je op :) . Bpost kent mij hier al voor :)

Paulogic

Cool, dank u.

Met dat kunnen we al eens proberen...
mvg,
Paul(ogic)

MoVi

Als gedacht aan:  de schijf op een asje te doen? Dit asje dan door een plaat steken (plaatdikte 18/20 mm, boor is diam asje) aan de achterzijde steek het asje uit bv 2 cm.
Dan met een plat elastiek (in ned post-elastiek) tussen asje en het motortje (aan de achterzijde van de plaat vastgemaakt) de schijf aan de voorzijde laten draaien.


Ook in het door jullie bedacht systeem zullen ergens de motortjes vastgemaakt moeten worden.

Ronald Visser
Ronald Visser

Dirky

20180813 001 by Dirky dyniMo, on Flickr

diameters 13 en 16, breedte 4.8mm, spant op een boor van 4mm

MoVi

Precies wat gevraagd wordt volgens mij.

Ronald Visser
Ronald Visser