Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

mallen maken

Gestart door bartie, 31 december 2004, 13:21:33 PM

bartie

Mijn eerste poging om een siliconen mal te maken voor mijn perrons is spijtig genoeg mislukt. Mijn moedermodel kwam bovendrijven en dus is het hele goedje voer voor de vuilbak. Ik heb de fout gemaakt mijn moedermodel vanonder ook niet volledig dicht te maken,zodat deze niet vast genoeg zat op de dubbelzijdige kleefband. Nu vraag ik me af of ik dat moedermodel in plaats van met kleefband niet kan vastlijmen in mijn houten bakje, zodat nadien enkel de mal loskomt. Of gaat dat niet lukken? En is dat moedermodel nog te redden,of moet ik een nieuw maken? Een produkt om de geharde silicone uit de fijne groefjes van mijn dals te krijgen zonder de plastikard te beschadigen?

Groetjes Bart.

n/a

Beste is om eens met Marc van Buren contact op te nemen. Wat hij niet weet van siliconen en mallen maken is de moeite van het weten niet waard.
http://home.kabelfoon.nl/~mdvb/dinges/

Suc6

Gerolf

Bart, dit is mij ook al eens overkomen. Sindsdien maak ik mijn moedermodellen op een styreen bodemplaatje. Dat plaatje kleef ik dan vast op de bodem van mijn (kunststof) sigarenkistje.
Kan je de siliconen niet gewoon met je vingers afwrijven van je moedermodel?
Ik denk dat azijn ook een goed middel kan zijn om siliconen te verwijderen, maar ik heb het zelf nog niet geprobeerd. Voorzichtig op een hoekje uittesten, zou ik zeggen ...

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

Ik neem altijd cornflakes dozen waarvan ik een bakje uitsnijd. Is stevig genoeg karton en ik gebruik de bedrukte buitenkant als binnenkant van mij mallenbakje ongeveer een 1/2cm groter dan de buitenkant van mijn moedermodel, moedermodel met verschillende stroken dubbelzijdige kleefband vollijmen en plakken in het bakjes. Ik laat het bakje altijd een dag staan om stevig vast te komen. Ik kan verkeerd zijn maar ik heb de indruk dat ook plakband pas na een tijd stevig kleeft. Ik plaats mijn bakje op een vezelplaat van 18mm dikte en tik op de plaat om luchtbellen te laten bovenkomen. plaat altijd 100% waterpas plaatsen, nog nooit problemen gehad met loskomen van de moedermal

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

bartie

Bedankt voor de tips, moedermodel is gered en volgende week ga ik een nieuwe poging doen.

Groetjes Bart.

PS:Die site die Funky gaf is echt de moeite om eens te bekijken,zeker voor diegene die in N-schaal bezig zijn.




tonycabus

Jean-Luc gebruikt meestal ook kartonnen doosjes waarin hij het moedermodel vastplakt, waarna hij het eerst met siliconenrubber instrijkt, kwestie van de details op te vullen, waarna hij het doosje volgiet.
Maar vraag het hem zelf eens!

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

janjozef

Als jean-luc de man van de mallen in mechelen was heb ik de truc met doos van hem. en ook ik giet eerst een mm in de doss kwestie van gemakkelijk de luchtbellen te laten ontsnappen
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

tonycabus

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

janjozef

Wel jean-luc dan dank ik je nogmaals voor de interessante uitleg in Mechelen.
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

bartie

Dag,

Bedankt voor de tips, met de tweede poging is het gelukt en zo mijn eerste (en beslist niet laatste) siliconenmal gemaakt.
Ik heb deze keer een kartonnen doosje gemaakt (veel eenvoudiger dan een houten en werkt prima),mijn moedermodel op een stuk plastikard gelijmd met de grootte van het doosje en dat met dubbelzijdige kleefband in het doosje bevestigd. Nu kunnen we beginnen met de gips te gieten. Eigenlijk voor de rubriek citaten:'de volhouder wint!'.

Groetjes Bart.

jean-luc

Thx voor de egards jongens, maar tenslotte doen jullie het nu zelf en dat is net de bedoeling van MSM ?n van dit forum.
Jammer dat ik momenteel niet meer tijd heb om hier rond te zwalpen.
Voor dringende vragen mogen jullie me steeds mailen, m'n e-mail check ik normaal elke dag en anders belt Tony me wel.

Groeten, Jean-Luc

tonycabus

Hoi (Yow) Jean-Luc !

Spijtig ja, dat we je hier de laatste tijd zo weinig zagen. Druk op 't werk zeker?

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)