Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Hle 26 mehano

Gestart door the_gold, 04 augustus 2018, 19:38:01 PM

the_gold

Ik zit met een klein probleem met mijn mehano hle 26 en dit enkel in dezelfde rijrichting.
Bij een trage snelheid blokkeert de loc soms, bij een hogere snelheid hoor je een geklop en durft de loc soms zijn laatste wielen achter zijn chassis blokkeren zodat daar het geklop van komt. In de andere rijrichting is dit geen probleem. Heeft iemand dit probleem ook al gehad met zijn loc?

ceuleer

Misschien is er een barst in de afdekplaat van de wielen.
Dit probleem komt bij de mehano 77/78 reeks ook geregeld voor.


Houdini

Of het tandwiel dat gefixeerd op je as zit, is gebarsten...

Olivier77

Beste Nicolas,

Wat Jelle vertelt heb ik ook al meegemaakt.
Bij mij was het wel enkel een tikkend geluid bij het rijden.
En inderdaad een tandwiel welk op de as van de wielen geperst is was
gebarsten.
Mvg
Olivier 77
3rail, Krails, Ecos2, Koploper

the_gold

Ik veemoed ook zoiets. Maar deze is onmogelijk open te krijgen?

AtMoPo

Een maat van mij had er ook zo eentje met gebroken tandwiel. We hebben dat toen toch open gekregen, weliswaar HEEL voorzichtig. Dat tandwiel verwijderd as er terug in en rijd nu heel goed. (op drie poten zoals ze zeggen  ;D )
AtMoPo

the_gold

Open gekregen, maar van een gebroken tandwiel geen sprake.

AtMoPo

Ook geen haar scheurtje, want dat is al genoeg voor de tandjes over elkaar te laten springen.
AtMoPo

the_gold

Boosdoener gevonden. Tandwiel op een van de 2 wielen is inderdaad gebarsten!

ERVIN

Hmm dan moet ik één van mijn 77ers van Mehano ook eens open maken , deze maakt ook een kloppend geluid.
Bedankt voor de tip mannen. ;)

BD1701

Hoe maak je het draaistel van zo'n reeks 26 het beste open? kan iemand hier misschien eens foto ofzo plaatsen. Is altijd handig om te weten, want ik heb er ook een paar. En als je eens anti-slipbandjes of dergelijke moet vervangen moet het draaistel dus wel open.
Alvast bedankt
 

the_gold

Volgens ik goed gezien heb, zit de sleper geklipt op het draaistel door 4 pinnen die aan de onderkant van de motor zitten.  In mijn geval zat de kabel naar de sleper geklemd tussen heel dat zootje en moet de sleper eerst los voordat het draaistel los van de motorblok kan.

the_gold

Weet iemand/of heeft iemand een idee hoe de cardan van de mehano 26 moet zitten? Kant van de koperkleurige cilinder waar de cardan in moet. De cardan heeft namelijk een korte en lange kant met in het midden een bolletje.

Rangeerduivel

#13
Als de kardan nergens tegen sleept speelt het geen rol, dat is in het echt ook zo, op voorwaarde dat langs beide zijden dezelfde (kruis)koppeling zit...
En heb je toch twijfels, kijk dan eens naar hoe de kardan bij het andere draaistel zit, op misschien kan je al iets zien in de handleiding.

;)

the_gold

Alles is terug gemonteerd en de kabels gesoldeert. Deze middag proefrit maken. Alles was compleet ( motor, tandwielen, bekabeling ) dus was op zich makkelijk. Gelukkig heb ik nu onderdelen genoeg voor als het ooit terug misloopt. Ik heb geen handleiding omdat ik de loc los kocht op een beurs. Iemand een handleiding hoe de onderdelen ( trekhaak enz aangebracht moeten worden?)