Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

even iets anders...mooie fabrieksgevels

Gestart door renstimpie, 02 augustus 2018, 13:11:23 PM

renstimpie

Ook een stukje industriële archeologie

michel1-2bae4 by Tim Somers, on Flickr

SAMSUNG CSC by Tim Somers, on Flickr

Ook in Brussel ;)  en bijna vlak achter den hoek van Byrrh maar wel over Thurn en Taxis.

erik de noorman

#16
Frank,

Dat was vroeger een tegelbedrijf met links ervan  de melkerij St. Jan  in Tisselt deelgemeente van Willebroek.
Wordt momenteel gerestaureerd en is beschermd monument dacht ik. Als ik er passeer zal ik het eens nakijken is niet ver van bij mij thuis.

Erik.

Tegelfabriek Rottiers, Tisselt by ArcheoNet Vlaanderen, on Flickr

Herwig

#17
Oude (verdwenen) fabrieksgebouwen:    een bijna onuitputtelijk onderwerp, denk 'k.

-   de afgebroken melkerij  "De Stroobloem"  van Loenhout       ( de schoorsteen bleef staan in 't midden van de nieuwe woonwijk)

-   idem                            "Sinte-Marie"       van Wuustwezel

Met de keuze tussen de antieke of de  'moderne'  versies.
Een melkerij heeft als  'fabriek'  dan ook nog een  "gezond"  imago ...
https://www.oudwezelopdefoto.be/p310115445

( heb tevergeefs een rechtstreekse link naar een foto proberen te plakken, maar deze verwijzing was een halve pagina lang ....)


gardevil

Citaat van: erik de noorman op 03 augustus 2018, 09:19:50 AM
Frank,

Dat was vroeger een tegelbedrijf met links ervan  de melkerij St. Jan  in Tisselt deelgemeente van Willebroek.
Wordt momenteel gerestaureerd en is beschermd monument dacht ik. Als ik er passeer zal ik het eens nakijken is niet ver van bij mij thuis.

Erik.

Tegelfabriek Rottiers, Tisselt by ArcheoNet Vlaanderen, on Flickr

Erik,
mijn schoonzus woont in Tisselt en kom daar regelmatig voorbij. Heb al wel 100 x tegen mijn vrouw gezegd dat ik dit eens wil nabouwen.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

SuSke

Waar is de tijd dat ik me als kleine aap ging vergapen aan de grote draaiende karnton en de verpakkingsinstallaties van de melkerijboter in de melkerij van Wezel, wel in haar laatste vormgeving.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Herwig

De Melkerij Sinte-Marie was nog interessanter geweest met een eigen privé-NMVB-spooraansluiting.
Deze aansluiting was er niet.  Het laadplatform vooraan aan de straatkant was er voor paard & kar en vrachtwagens.
De tramsporen, tram 64,  lagen namelijk aan de andere (oost-) zijde van de Bredabaan.

( Sigarenfabriek Verellen te Gooreind, ook een  "oude"  fabriek met vroeger een zaagtanddak, had wel een bescheiden 
  spooraansluiting )

renstimpie


marc goovaerts

Dat zal in HO wel serieus wat plaats innemen !

renstimpie

De vraag is steeds moet dit zoveel plaats innemen?   Een mooi deel hiervan kan zorgen voor een mooi toegang tot een schaduwstation van een trambaan.  Een deel van de gevels kan een viewblocker zijn.  Opties genoeg.

Ik heb er alvast nog een hoop.  inspiratie genoeg.

Eentje van aan het Eilandje in Antwerpen

leon-van-parys-1 by Tim Somers, on Flickr

GFK by Tim Somers, on Flickr

renstimpie


Peter

Wat vind je van dit gebouw.
Staat in Middelkerke

DSCN1989 by Peter Verlooy, on Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

marc goovaerts

Je zou het qua architectuur eigenlijk evengoed op een Amerikaanse baan kunnen gebruiken

bellejt


loebaske


doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *