Vitrains 2171 ombouw DC-2R naar MM/DCC-3R

Gestart door dani, 01 augustus 2018, 11:35:45 AM

dani

Even een ombouw topicje tussendoor.

Ik kocht vorig weekend bij CC Rails een vrij goedkoop en aardig modelletje van de  1601  lok,  het art.  2171
Met wisselende lichtjes, vrij mooi rij-gedrag en aardig gedetailleerd.
Eén nadeeltje :  het was een  2rail DC analoog modelletje  (wel voorbereid op digitaal met NEM652 connector op de print)
Dus meteen maar een slepertje er bij genomen.  Een  Märklin  7164 vervang sleper zou het moeten doen !

Dit is dus de basis :

Untitled by Dani Van Mieghem, on Flickr

Untitled by Dani Van Mieghem, on Flickr

Untitled by Dani Van Mieghem, on Flickr

Untitled by Dani Van Mieghem, on Flickr



En dan de modificaties.   
1) de sleper monteren.  Dit ging vrij simpel en eenvoudig, aangeziek op de onderstellen, de sleper heel éénvoudig en zonder aanpassingen kan vast gelijmd worden met enkele drupjes 2K epoxy, aangebracht met een tandenstokertje.

Untitled by Dani Van Mieghem, on Flickr

2) de bedrading aanpassen.   Ook hier weer geen rocket science.   Gewoon de  groene en zwarte draadjes die uit de draaistellen komen allemaal op dezelfde pool op de print solderen.  (groen verleggen naar zwart aan beide kanten).  En danéén van de vrij gekomen soldeereilandjes voorzien van een extra draadje (in mijn geval hier wit) dat naar de sleper gaat.  Onderaan de sleper het draadje "platdrukken" en dan solderen op de sleper.

voor :
Untitled by Dani Van Mieghem, on Flickr

na:
Untitled by Dani Van Mieghem, on Flickr

de extra draad aan de sleper, en die even vast leggen met drupje sekondenlijm aan de binnenkant van het draaistel.
Untitled by Dani Van Mieghem, on Flickr

Untitled by Dani Van Mieghem, on Flickr

ZO ver zitten we nu al voor de  2Rail naar  3Rail ombouw.

En dan het digitaal / analoog is vrij standaard :   de bestaande bruggetjes er uit en de decoder er in pluggen.... 

Untitled by Dani Van Mieghem, on Flickr


Ik heb hem voor de test even geprobeerd met een  LAISDCC  decodertje (geen NEM652)  maar die heeft een probleempje met de uitgangen voor de lichtjes.   De lok gaat er van uit dat je standaard DCC decoder in plugt en ie heeft gemeenschappelijke PLUS en schakelt de uitgangen voor lichten naar MIN.   De  LaisDCC  gebruikt echter gemeenschappelijke MIN en schakelt PLUS  kant.    Dus  inutssen is de  LD-G-32.V2  besteld en eens die er is kan ik rijden.


Wat mogelijke "mechanische" problemen betreft heb ik een vermoeden dat op de oudere M-rails met hun heel hoog uit stekende puntkontanten, de sleper niet diep genoeg zou kunnen in veren en de lok zou dirven haperen of misschien ontsporen.  Dat moet ik nog testen eens de decoder er in zit.  In elk geval is er al wat extra isolatiemantel van het witte draadje af gehaald en de sleper veert nu in tot ongeveer 2mm onder de rand van de wielflens.   Hopelijk is dat genoeg.   

In elk geval een mooi ogend lokje voor (79+6+20) €    (lok + sleper + decoder)

Eens hij kompleet is omgebouwd en getest post ik verdere foto's en filmpje(s)




De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

bekie

#1
Beste Dani,

ik heb er ook een paar omgebouwd, maar heb de 7185 sleper gebruik. Die is 1 cm langer en glijdt zonder problemen op M-rails.

Antoon
 

dani

Hallo Antoon,   inderdaad die is langer, en ik heb getwijfeld om die te nemen, maar ik vond dat  "optisch" niet zo mooi die steekt zo ver onder het draaistel onderuit.
Misschien toch eens proberen als het met deze niet gaat..  Bedankt voor de tip !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Klaas Zondervan

Citaat van: dani op 01 augustus 2018, 11:35:45 AM
De  LaisDCC  gebruikt echter gemeenschappelijke MIN en schakelt PLUS  kant.   
Welke Lais decoder heb je dan? ik vond dit een vreemde afwijking en heb daarom wat manuals gezocht. Maar alle manuals die ik van Lais decoders vind noemen een gemeenschappelijke plus en geschakelde min.

dani

als dat z is, Klaas, dan  is er toch iets mis in de manier dat het printje van de lok  de lichten stuurt  want dat werkte niet.
Ik zal 't nog eens nakijken  ik heb de decoder met de 6 pinnetjes  +2 draadjes  (de  NEM 651 ?)

Ik ga het sowiso toch eens proberen met  een  andere  8 pin decoder  die zijn onderweg van bij Conrad
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

Er moet toch iets mis zijn met de maniuier waarop ik de LaisDCC aangesloten had, want toen ik er gisteren de net geleverder Tams  LD-G-32.2  in plugde (NEM 652)  deed alles het van de eerste keer correct...

Witte en rode lichten schakelen om met rijrichting
Lok trekt mooi traag op en rijd vlot

Untitled by Dani Van Mieghem, on Flickr

(sorry deze is wat blurry)
Untitled by Dani Van Mieghem, on Flickr

En het filmpje ...
https://www.youtube.com/watch?v=AaOQZgx1IjQ

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

SuSke

't is toch een schoon machientje en met die vlotte ombouw...
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.