Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Timesaver diorama

Gestart door nmdsdiesel, 28 augustus 2006, 20:28:18 PM

nmdsdiesel

Hallo,
na lang meelezen en genieten van dit forum werd het eens tijd zelf eens wat te posten.
Doordat ik in huis nog veel te doen heb kan ik me nog niet volledig uitleven in de hobby dus daarom deze layout om toch wat te kunnen genieten van mijn verzameling.

De beschikbare ruimte is 50 x 372 cm bovenop een lange kast in mijn bureau. Hierop wil ik een diorama annex timesaver bouwen. Het spoorplan staat hieronder en stelt een klassiek NMBS station voor met onderin een goederenloods en loskade. Boven gaat de aftakking naar een kleine lokloods. Verder wordt alles wat opgevuld met onder andere rijtjeshuizen en een spoorwegovergang. IMGhttp://i102.photobucket.com/albums/m118/nmdsdiesel/Diorama-timesaver.jpg/IMG

Graag wil ik wat commentaar op layout ed. voordat ik de boel vastlijm.

Groeten,

Johan
IB, 3 rail => 2 rail, NMBS TP III, IV & V

ERVIN

Als timesaver baantje kan je je hier uren mee amuseren hoor,heel veel rangeermogelijkheden.[:p]

TrainTechnology

Nog maar eens een bewijs dat een baan niet groot moet zijn om er plezier aan te hebben!

Als je hieraan begint, dan kun je er misschien best meteen 3 of 4 modules van maken, zo is het geheel achteraf nog demonteerbaar en wie weet sta je er nog eens mee op de ??n of andere tentoonstelling...

Groetjes,
Mattias

nmdsdiesel

@ Traintechnology. Opsplitsen in modules had ik gedacht maar doordat er in het linker gedeelte teveel wissels liggen zou deze module te lang moeten zijn. Een wissel of de wisselstraat doorsnijden lijkt me niet haalbaar als je er nadien nog wil op rijden.
IB, 3 rail => 2 rail, NMBS TP III, IV & V

Greg

citaat:
Geplaatst door nmdsdiesel

@ Traintechnology. Opsplitsen in modules had ik gedacht maar doordat er in het linker gedeelte teveel wissels liggen zou deze module te lang moeten zijn. Een wissel of de wisselstraat doorsnijden lijkt me niet haalbaar als je er nadien nog wil op rijden.



Van de wissels blijf je best af.
Ofwel een lange module proberen ofwel een oplossing zoeken aan het baanplan.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Havoc

De hoeken moeten niet haaks zijn om 2 modules te maken. Als de doorsnijdt tussen de 2 perrondelen, haaks op de sporen, dan heb je ten minste 2 modules. Dat gaat iets beter door de deur.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Reeks1976

Hulde,

Eindelijk iemand dei niet teveel rails gebruikt,want spaghetti-banen zijn er al genoeg.

Groet van Aexander[:D]

nmdsdiesel

@Havoc: misschien moet ik dan de linkse wissel en station iets meer naar links leggen zodat ik maar de 2 doorgaande sporen moet snijden.

Bestaat er een min afstand voor de spoorwegovergang<>wissel? Ik wens ook de boel op te fraaien met een seininrichting en bovenleiding. De bovenleiding is er enkel voor het doorgaand spoor niet voor de rangeersporen. Is dat wat realistisch? of moet dan alles onder draad?

Groeten, Johan

PS: Dat ik zo'n sporenplan teken heb ik te danken aan deze site. Vroeger was ik een spaghettispaanplaat rijder.[:D] Maar ik had er toch mijn plezier aan!
IB, 3 rail => 2 rail, NMBS TP III, IV & V

ERVIN

Ik ben zo'n "spaghetti-rijder",ben ik best tevreden mee,maar met een timesaverbaan zou ik mijn hartje ook wel kunnen ophalen.[;)]

Havoc

Kan je ook doen. Eigenlijk hangt het er enkel van af wat je doel is. Als dit in hoofdzaak een vaste baan is die hoogstens bij verhuis of het opnieuw verven/behangen van de kamer de deur door moet, dan maakt het niet uit waar de splitsing ligt en exact hoe groot de delen zijn. Als je er echter regelmatig mee naar een tentoonstelling of clubbijeenklomst wil dan moet je nog rekeking hiuden dat het de wagen in kan.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

nmdsdiesel

Hallo,

aangezien het spoorplan goedgekeurd werd heb ik me kunnen uitleven in de verder planning. Ik heb een seinplan opgesteld via de nodige info op het web. Maar ik zou graag jullie idee erover willen lezen.

De bezetmelding zou via koploper en IB de seinen aansturen.



Groeten,

Johan
IB, 3 rail => 2 rail, NMBS TP III, IV & V

nmdsdiesel

Hallo,

Zijn er hier bovenleidingspecialisten die me kunnen helpen bij het bepalen van mijn sommerfeldt en eigenbouw benodigdheden?

Op onderstaande tekening heb ik met de max rijdraad lengte van 360mm het aantal masten en portalen bepaald.
Maar nu zit ik met 2 vragen.
1) Wat met de rijdraad aan de aftakking van de wissels? Is de verlenging verwaarloosbaar en kan ik ook hier 360mm voor gebruiken?

2) Ik zou liever langere rijdraden willen gebruiken omdat dit scheelt in de aankoop/zelfbouw van mast/portaal, vooral omdat het realistischer is. Maar zijn deze dan nog voldoende sterk om de panto tegen aan te zetten? Hoe zit het met de zijdelingsdoorbuiging?

Alvast bedankt,

Johan


IB, 3 rail => 2 rail, NMBS TP III, IV & V

Ludwig

Zou er iemand zo vriendelijk wllen zijn mij het principe van een zogenaamde  timesaver baan uit te leggen??
Alvast bedankt
Ludwig
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

Gerolf

Ik denk dat je nog extra masten nodig zal hebben aan je in- en uitgaande wissels, dus bij de twee overgangen tussen enkele en portaalmasten.
De rijdraad moet immers steeds recht zijn, maar mag ook slechts enkele millimeters uitwijken van de hartlijn van het spoor.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

nmdsdiesel

Gerolf,

ik had op het net gevonden dat er een zigzag van -2 tot 2 mm tov de hartlijn moet zijn voor een gelijkmatige slijtage van de sleper. En dacht dat ik dit op de aftakking ook zo zou kunnen opvangen. In de mini-catalogus van Sommerfeldt is er maar ook sprake van 2 rijdraad lengtes. Kan ik dan de rijdraad in het midden van de 360 mm uitbuigen met een extra mast? Heeft U al rijdraden gebruikt of gezien in HO die veel langer zijn dan 360 mm?

Nu zaterdag ga ik ook op de beurs in Houten gaan zoeken naar info, en hopelijk kan ik er een paar mastjes kopen. [:)]

Groeten,

Johan
IB, 3 rail => 2 rail, NMBS TP III, IV & V