Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Forum of chatbox ?????

Gestart door Rochevalien, 28 augustus 2006, 19:48:58 PM

Rochevalien

Beste Forumleden,het allereerste draadje op dit forum heet "regeltjes"en er staan daar,voor wie het niet moest weten, spelregels in .
Ik begin mij meer en meer af te vragen of dit ooit wel door iemand gelezen geweest is  en of er wel iemand is die zich daaraan houd.
Bij de paragraaf : " Absoluut niet toelaatbaar zijn " lezen we onder punt 5) Registreren zonder naam of voornaam. Per lid kan slechts ??n account toegestaan worden. Het is plezieriger als je weet wie wie is. Alleen de moderatoren kunnen om welbepaalde redenen hierop uitzonderingen toestaan. en onder punt 6) SMS- of chatbox-taal: dat is gewoon een kwestie van respekt.
Ik ga hier niet de Forum-agent spelen maar zou het toch op prijs stellen indien hier in de toekomst wat meer rekening mee gehouden zou worden.

Eerlijkheidshalve moet ik er aan toevoegen dat ik zelf ook al wel eens gezondigd heb tegen ??n bepaald regeltje maar ik beloof hierbij dat dit niet meer zal voorvallen.

Gerrit Van Roy

Jurgen

Heb je deze regeltjes zelf ooit gelezen Gerrit? [:D]
Ik geef het eerlijk toe, ik heb zo'n beetje diagonaal gelezen. [:I] Als je beetje logisch nadenkt, dan weet je op voorhand al wat er in die regeltjes staat.

Maar jou opmerking brengt ons toch weer bij de vraag die hier reeds gesteld is. Juist ja, hebben we nog mods nodig of niet.

Ik geef je in ieder geval gelijk. Er zitten hier mensen op het forum die als een jong veulen in het rond springen zonder de regeltjes in acht te nemen. Sommigen denken zelfs niet na voor ze iets typen of lezen ook hun berichten niet na, waardoor ze vol fouten staan of totaal niet leesbaar zijn. Ik maak ook soms foutjes, maar geen 10 in 1 bericht.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Havoc

Regel 5: zo idioot als hij lang is. Sorry, maar dit is het enige forum waar ik ooit geweest ben die daar over zeikt. Ik denk dat je de leden hier veel beter kent aan wat ze schrijven, dan aan hun naam. Er zijn mensen die ik reeds meer dan 20 jaar bij naam ken, maar waarvan ik niet durf beweren dat ik ze ken.

Het is niet omdat je nu tekent met je naam dat we je nu kennen. Je blijft iemand van op een forum, die misschien 1 interesse deelt met anderen hier.

Regel 6: sms taal ben ik hier nog niet echt tegengekomen. Fouten typt iedereen wel eens. Maar het gaat hier bergaf wat dt-fouten betreft! De laatste tijd begint het op te vallen hoe erg het met onze taalkennis gesteld is.

Als we ons daar mee gaan bezighouden zijn we serieus fout bezig en kunnen er beter mee stoppen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

n/a

citaat:
Geplaatst door Jurgen


Ik geef je in ieder geval gelijk. Er zitten hier mensen op het forum die als een jong veulen in het rond springen zonder de regeltjes in acht te nemen. Sommigen denken zelfs niet na voor ze iets typen of lezen ook hun berichten niet na, waardoor ze vol fouten staan of totaal niet leesbaar zijn.



Daar ben ik het 100% mee eens.Ik kom dit ook op een ander forum tegen.
Kost het dan zoveel moeite een bericht na te lezen voor je het post?

Flip

Rochevalien

Johan,de voornaamste reden voor mij om deze draad te beginnen is nu net een zin zoals jouw eerste zin in je reactie.Ik heb sterk de indruk dat dit soort van uitdrukkingen m??r en m??r gebruikt worden en zelfs als normaal beschouwd worden.Ik kan goed begrijpen dat je niet akkoord bent met mijn standpunt maar dat kan ook anders geformuleerd worden. Het gaat hier trouwens niet om of jij of ik het eens zijn over die regeltjes,w?l over het feit dat meer en meer forumgebruikers ze negeren.Ik kan mij overigens voor 100% vinden in regel 6.Het nalezen en corrigeren van je eigen tekstjes is gewoon een kwestie van respekt voor de andere forumgebruikers,het schrijven met vermelding van je eigen naam ook.

Gerrit

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Havoc

Regel 5: zo idioot als hij lang is. Sorry, maar dit is het enige forum waar ik ooit geweest ben die daar over zeikt.

Nou, dan ben je nog lang niet op alle forums geweest. Ik kom wel eens op Engelse forums waar het gewoon verplicht is om onder je werkelijke naam te registreren. Zo idioot is dat niet. Het voorkomt dat mensen anoniem een ander gaan afbranden.


ysbeer

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Havoc

Regel 5: zo idioot als hij lang is. Sorry, maar dit is het enige forum waar ik ooit geweest ben die daar over zeikt.

Nou, dan ben je nog lang niet op alle forums geweest. Ik kom wel eens op Engelse forums waar het gewoon verplicht is om onder je werkelijke naam te registreren. Zo idioot is dat niet. Het voorkomt dat mensen anoniem een ander gaan afbranden.



een stevig deel van de duitse forums ook,al zijn ze daar soms wel erg netjes.Maar je naam noemen in je profiel lijkt mij,tenzij je iets te verbergen hebt,toch wel het minimum.
Overigens gebeurt het de laatste tijd steeds meer dat iemand vrijwel niets invult.Waaromniet??????
wim ysbeer

dikken

Het probleeem is vaak dat de nuances die bij een gesprek gelegd worden, bij een getypte tekst (heel) vaak niet gehoord worden. Smileys zijn daar een hulpmiddeltje maar worden (nog te) vaak mis-ge?nterpreteerd. Daardoor wordt er nogal vaak bitsig gereageerd waardoor de kat (zie onder) direct op de koord zit. De discussies evolueren dan vaak in zinloze woordenwisselingen.

Geef toe,de forumleden zijn hier nog beschaafd. Af en toe eens een uitspatting maar dat koelt heel snel zonder blazen. Ik ken (of heb gekent) ander fora die door dergelijke ontaardingen niet meer leefbaar  zijn.

Echter evolueren een aantal discussies nog al te vaak in een pro/contra gevecht waar er nooit een winnaar uit kan komen. Veel te vaak heb ik mij daar ook in laten meeslepen. Wat is het resultaat? Nooit heeft dit al een winnaar opgeleverd, enkel verliezers.

De regels die er staan, moeten er zijn! De meesten onder ons zullen ze wel al eens diagonaal/grondig gelezen hebben. Iedereen heeft er zijn mening over maar met een beetje gezonde verstand en het wikken van woorden kom je heel ver!

Bart Lambert
3-rail gebruiker
Ecos bediening
www.modelspoorhobby.be

Havoc

Rochevalien, let er wel op dat ik op de bal speel, niet de man (regel 1). Maar dat schoolmeesterachtig gezeur begint me echt te storen. Dat was hier vroeger (precies alsof dat hier al j???ren bestaat) niet. Je kan geen draadje meer lezen of er wordt gezaagd over de "stijl" en niet meer de "inhoud". Gevolg is dat het stilaan de speelplaats van de lagere school begint te lijken: "ik heb meer knikkers dan jij, mijn broer is groter, ik kan verder (vul zelf maar aan)..."

Wat fouten betreft, ja het is soms storend en het maakt sommige reacties moeilijker leesbaar. Maar je mag nu toch ook niet overdrijven. Niet iedereen is een Conscience. En vergeleken met de franstalige afdeling valt het hier echt goed mee. Die heb ik opgegeven, zelfs met een woordenboek kom ik er niet uit.

Wat ik veel erger vind is dat kennelijk niemand ooit de laatste regel van die thread gelezen heeft...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

JoVer

Mijn mening hierover:

1. registreren en schrijven met vermelding van je naam: zou verplicht mogen worden. Als je iets op het forum zet dan moet je ook het lef hebben om daarvoor uit te komen. Anders wordt het nogal makkelijk om zomaar je gal te spuien en er af en toe nog wat gescheld aan toe te voegen.

2. Nalezen op fouten: het gaat dan voor mij niet over een dt-foutje of zo, da's vlug gemaakt. Zou niet mogen, dat klopt, maar het gebeurt toch. Tot daar aan toe. Vroeger is hier al eens een discussie over correct taalgebruik geweest en daar is toen ook veel commotie over gekomen. Schrijffouten maakt iedereen maar wat het echt lastig maakt is een zin waarin geen leestekens staan. Of waar een onderwerp of een werkwoord... ontbreekt. Dat is bij momenten ?cht niet te lezen.

Voorts zijn de dingen in de "regeltjes" simpelweg gebaseerd op goed fatsoen. Moet voor iedereen toch wel haalbaar zijn?

DelticPower

Hallo Johan, je bedoelt deze regel:

Met een scheutje humor en af en toe is het nog plezieriger.

@ Jo,  vaak heb ik de indruk dat er doelbewust fouten gemaakt worden, immers zelfs na het plaatsen en je leest de zaak over kun je nog corrigeren.
Groeten van Jan

Havoc

Amaai, levendig onderwerpje.

Wat engelse forums betreft: niets dan goed. Meestal doet iedereen zijn zin. Maar ik ben er nog geen tegengekomen waar men je naam vraagt. Kennis van zaken is voldoende.

Op duitse forums zie je mij niet. Als Herr Dr. Dipl-ing. zich niet kan verlagen om een belg die zijn best doet om zich in het duits uit te drukken te antwoorden, dan kunnen ze de boom in. Nog nooit een antwoord gekregen op een duits forum, ook al besteed je een hele avond aan een postje van 5 regels (2 daarvan verontschuldigingen voor de mogelijke fouten) om alle fouten er zo goed mogelijk uit te krijgen. Ik begrijp niet waar al die vriendelijke duitsers zitten die ik op vakantie aldaar tegenkom.

Met franse forums helemaal geen ervaring. Nog nooit een gevonden. Maar dat komt waarschijnlijk omdat ik steeds eerst in het engels zoek en genoeg vond om verder te kunnen.

EDIT: Ysbeer, nu je over het profiel begon ben ik daar nog eens doorgelopen. Eigenlijk ongeloofelijk wat je daar allemaal in vindt.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

martintje

Ik ben Bang dat ik me ook schuldig maak aan menig schrijfvautje en de dt ergens plaats waar het niet hoort, maar dat is meer doordat ik op school liever wat andrers deed dan opletten, en niet uit disrespect. En het slechte opletten breekt me af en toe wel eens op, het zij zo.
Daarom zal ik me ook nooit op een taalkundig forum begeven, omdat ik dan dit soort opmerkingen en schoolmeester gedrag terecht kan verwachten.
Op andere modelspoor fora/forums ( WORD keurt ze allebij goed [:)])valt ook menig over schrijfgedrag en wat ik nou echt zo lachwekkend er aan vind is dit: de mensen die het hoogst van de daken schreeuwen dat het belabberd is met de taal, kunnen over het algemeen nog geen schroefje in een kroonsteentje draaien, of stellen vragen over hoe je het beste je een flesje lijm kan openenen. das niet erg, maar als je je ergert over schrijfwijze in het antwoord wat je erop krijgt (mits het echt onbegrijpelijk is), ga klagen op een taalforum en niet op een modelbouwforum.
LET WEL, ik bedoel hier niemand speciaal mee, omdat ik hier nog te kort op het forum zit om daarover te kunnen oordelen en het gaat dus vooral over mijn waarnemingen op andere fora/forums.
Deze post is dus ook niet specifiek bedoeld om te reageren op de opmerking van Rochevalien, maar meer omdat bij mij dit gevoel telkens opkomt als er weer draadjes worden gestart als deze.

Neemt niet weg dat ik dit soort draadjes wel altijd  smakelijk lees.
Als iemand zich zo vaak ergert kan die persoon ook voor 1 keer denken.. hmmmm, misschien ligt het wel aan mij. ok het is slordig maar ik begrijp wat er staat en ik heb over de inhoud weer wat geleerd wat mijn nivo in de modelspoorhobby omhoog helpt.
Want daar is een modelspoorforum voor, om het nivo te verhogen en niet om van iedereen een neerlandicus te maken.

gr
Marty
Ps excuses voor de evnetuele schrijffouten die ik na 3 ker nalezen toch over het hoofd heb gezien.
Mvg Marty

ysbeer

Kob op maakur geen prubleem van,dat ken nons alemaal gebeurun.
Alz hunnie denkun dasse hut beter kunnen motten hunnie dat weetun.

wim eisbeer.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door ysbeer

wim eisbeer.

Nou wordt het wel erg. Kan zijn eigen naam niet eens goed schrijven.[:D]