Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

3D printer

Gestart door bumper, 24 juli 2018, 20:39:21 PM

PeterC

Citaat van: bumper op 07 augustus 2018, 13:30:46 PM
...Ondertussen verder gedaan met 3D tekenen, en toch al iets verder geraakt. Hierover een vraag. Heeft het belang, met het oog op de latere omzetting naar machine code, waar in het coördinatenstelsel uw 3D object getekend is, of moet dat altijd in de oorsprong beginnen?

Altijd op de oorsprong beginnen.  Niet alleen omdat dat de regel is binnen het 3D tekenen maar vooral voor je eigen gemak  ;)

Voor een slicer speelt dat niet veel rol: je kan je object daarin plaatsen waar je maar wil.
Groetjes, Peter


bumper

Peter,

Wat is een slicer? Ben die naam nog niet tegen gekomen.
In de oorsprong beginnen wel, maar door proberen en testen, is mijn tekening, een kubus met een cylindrisch gat erin ergens in de ruimte beland. Stel nu dat ik dat toch wil printen, moet ik dat dan eerst terug naar de oorsprong brengen, of is dat niet nodig?

Ludo.
 

PeterC

Een slicer is een programma die de gegevens van je 3D tekening omzet in een code die door de printer wordt begrepen (gcode).

Als je kubus in de ruimte hangt, heb je veel kans dat die in je slicer ook ergens in de ruimte gaat hangen en dat je die zelf op je printbed gaat moeten plaatsen.
Bestaat er in je tekenprogramma geen 'move' opdracht?  Zo kan je je kubus uit de ruimte verplaatsen naar je oorsprong.
Groetjes, Peter


bumper

Peter,

Dat zal dus de eerstvolgende studieopdracht zijn. Wat ik al wel tegengekomen ben is dat ge uw 3D model in de oorsprong kunt plaatsen op 2 manieren, enerzijds het(laat ik het geometrisch midden noemen) in de oorsprong, of één punt in de oorsprong en de rest in het eerste kwadrant. Dat laatste lijkt mij dan ook het beste.
Als ik het dus goed heb komt, na het omzetten in gcode, het xy vlak overeen met de printtafel.

Ludo.
 

MoVi

Helemaal gelijk.
het xy vlak zal dan het printerbed worden/zijn. Je kan dan een hoek in de oorsprong x.y.z plaatsen.

Als je het geheel klaar hebt dan opslaan als een *.STL bestand.
In een ander programma (of hetzelfde wellicht) ga je de G-code aanmaken. Daarmee snijdt je het model in plakjes. Elk plakje is een laag waarin je printer het model gaat opbouwen. Plakje is "slice" in het Engels.

Daarbij zal je de goede informatie moeten gebruiken: PLA (als Filament) temperatuur van de smeltkop (bv 200 graden), laagdikte van printen (bv 0,3 mm) etc ... of er is een "default" instelling (printer basis instelling).
Deze informatie zal je moeten uitproberen om tot een goed model te komen.

Stuur anders de *.stl naar me op. Dan kan ik bekijken of de voorfase goed is afgerond.
Anders lukt het printen niet en denk je dat het aan de informatie ligt.

Ronald Visser
Ronald Visser

MoVi

Een voorbeeld.




Ronald Visser
Ronald Visser

Thommy

Citaat van: PeterC op 07 augustus 2018, 14:07:32 PM
Citaat van: bumper op 07 augustus 2018, 13:30:46 PM
...Ondertussen verder gedaan met 3D tekenen, en toch al iets verder geraakt. Hierover een vraag. Heeft het belang, met het oog op de latere omzetting naar machine code, waar in het coördinatenstelsel uw 3D object getekend is, of moet dat altijd in de oorsprong beginnen?

Altijd op de oorsprong beginnen.  Niet alleen omdat dat de regel is binnen het 3D tekenen maar vooral voor je eigen gemak  ;)

Voor een slicer speelt dat niet veel rol: je kan je object daarin plaatsen waar je maar wil.

En omdat de meeste software geen STL kan maken ALS het stuk in de negatieve kant zit.
Greetz

Thommy

bumper

Peter,

Ik weet wel hoe ik nu mijn kubus met cylindrisch gat in het midden juist in de oorsprong moet plaatsen. Ik kan mijn probeersel dus eenvoudig wegdoen en opnieuw beginnen. Maar ik wil hier toch nog even over verder gaan. In het programma is er een commando om een object te verplaatsen. Men moet eenvoudig drie nieuwe afstanden ingeven en klaar. Maar hoe weet je nu waar in de ruimte precies uw object zich bevind, want anders kun je nooit de juiste afstanden bepalen om tot in de oorsprong te geraken. Zijn daar bepaalde technieken voor of is zuiver programma gebonden.
Verder bedankt jongens voor de hulp, maar zoals eerder gezegd, ga ik eerst mijn printer installeren en iets bestaand printen zodat ik er zeker van ben dat de printer goed werkt. Dan zal ik wel met mijn *stl bestand afkomen om te zien of dat wel goed in elkaar zit, en dan gaat hopelijk het printen goed.
Maar intussen doen we verder op twee fronten om zoveel mogelijk info te verzamelen.

Ludo.