3D printer

Gestart door bumper, 24 juli 2018, 20:39:21 PM

bellejt

of je werkt andersom. Printbare bestanden zijn er op het internet massaal te vinden.Als je die gebruikt en je erin verdiept hoe ze wat aan te passen leer je de software ook kennen.Heb je meteen plezier van je printer en leer je het spelenderwijs.

INFO

Tekenen heeft niets met je 3D printer te maken. Anders gezegd die voert uit wat jij hem opdraagt te doen.
Tekenen kan ook met ieder willekeurig tekenprogramma. En is geheel afhankelijk van jouw creatieve inzicht, en teken skills.
Dus heeft dit niet zoveel te maken met het onder de knie krijgen van je nieuwe aanwinst. Maar eerder van hoe goed kun jij tekenen en ontwerpen.
Ik had de indrukt dat deze vraag ging over het installeren van je nieuwe aanwinst en niet hoe je een ontwerp maakt.
Groetjes
Alleen de waarheid ligt in het midden.

MoVi

En ligt de waarheid nu in het midden?

;)
Ronald Visser
Ronald Visser

MoVi

Ik heb een test bestand klaargemaakt. Deze file (fontein test.stl) kan ik je mailen.
Ik heb een breed oppervlak genomen om te voorkomen dat de print loskomt van de onderplaat tijdens het printen

Deze zul je dan in het xyz printer programma gaan inladen en omzetten naar een G-code.
(Je instellingen die je opgeeft bepalen mede de goede print)
Dan op het SD kaartje opladen en de printer opstarten en printen.

Ronald Visser
Ronald Visser

bellejt


INFO

Hier heb je ze voor het uitzoeken.
https://www.thingiverse.com/explore/newest/
Maar leer eerst maar om de printer te bedienen.

Groetjes
Alleen de waarheid ligt in het midden.

bumper

Bedankt allen voor de respons.
Even de actuele toestand duidelijk maken.
Ik heb als eerste voor mijn baan van die betonnen boordelementen nodig die gebruikt worden om rijstroken af te bakenen. Je weet wel van die piramidevormige betonelementen met afgeronde hoeken en bovenkanten. Of hoe moet je dat eigenlijk omschrijven? Met de xyz software kwam ik er niet toe zulk een element te tekenen(nogal beperkt in mogelijkheden vind ik). Nieuwe software gezocht en uitgekomen bij "openscad". In 2D een dwg file gemaakt van de doorsnede van zulk een betonnen element, volgens de afmetingen die ik ter plaatse gaan opmeten ben, geëxporteerd naar een dxf file, ingeladen in openscad en geëxtrudeerd. Resultaat het element dat ik wou, alleen moet het nog juist gepositioneerd worden. Maar zover ben ik nog niet gekomen. Afmetingen, breedte 9mm, lengte 23mm, hoogte 10,4mm. Ik dacht van dit *stl bestand een gcode te genereren en daarmee aan de slag te gaan met mijn printer. Als jullie van oordeel zijn dat het toch beter is van een bestaand *stl bestand te nemen om de printer op te starten dan ga ik dat zeker doen. Dus stuur de fontein maar door Ronald of als je iets hebt in de genre van vangrails, in HO wel te verstaan, dan is dat nog beter, want dat heb ik ook nodig. jorensadpandora. Wim ik ga uw raad opvolgen en eerst iets dat reeds bestaat uitprinten om de printer te leren bedienen.
Wat het is en hoe het afloopt, laat ik nog weten.
Groeten.
Ludo.
 

MoVi

Alles is goed,  ook jouw tekening en omzetting naar G code.

Het gaat om het proces dat jezelf moet doormaken om er achter te komen hoe een en ander werkt.
Heel veel modellen aangegeven, maar ik vond zelf er niets iets tussen dat ik zou kunnen gebruiken (bij de treinmodelbouw).

Ondervind zelf het tekenen (in welk pakket ook) en weet straks welke instellingen je voor de printer moet hanteren als je de G-code gaat samenstellen:
Met de eerste rol filament proef printen zou ik zeggen.
Bij vragen......

Ronald Visser
Ronald Visser

PeterC

#23
Ludo,
3D printen is een hobby op zich  ;)

Citaat van: bumper op 30 juli 2018, 17:46:11 PM
...Met de xyz software kwam ik er niet toe zulk een element te tekenen(nogal beperkt in mogelijkheden vind ik). Nieuwe software gezocht en uitgekomen bij "openscad"...

3D tekenen? Fusion 360
Zie hier en  hier.
Groetjes, Peter


Thommy

3D tekenen is een job op zich. Dat printen is, vanaf je vlot kunt tekenen, gemakkelijk hoor. En het probleem is dat de meeste gratis 3D pakketten eigenlij veel te langdradig zijn om snel te tekenen. Doe het als job en als je eens een paar van die programma's geleerd hebt...
Greetz

Thommy

INFO

In het kader van absoluut oneconomisch, een deksel voor een doucheputje. Gemaakt. Te koop op het web onder de €4,00
Dus een halfuurtje tekenen en 6 uur printen. Dan heb je wel iets natuurlijk.
Putdeksel by W R, on Flickr
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Thommy

Citaat van: INFO op 31 juli 2018, 22:36:32 PM
In het kader van absoluut oneconomisch, een deksel voor een doucheputje.

Dat is in sé de bedoeling van een 3D printer. Je maakt zelf de kapotte dingen. Zo verschillende zaken voor mijn en maten hun VW's geprint. Dingen die zot geld kosten of niet los te krijgen zijn.

Nadeel voor veel mensen. Ze kopen een 3D printer en zijn zich er niet genoeg van bewust dat je niet zomaar print klikt zoals bij papier maar dat je weldegelijk moet kunnen tekenen enzo
Greetz

Thommy

MoVi

Had van mij een andere kleur mogen zijn.

Heb je het waterslot meegeprint?
Dus in feite onderste boven op het printtafel.

Ronald Visser
;)
inderdaad voorbereiden, tekenen etc is ook al een heel proces.
Ronald Visser

argilla

nog een paar jaar en de fabrikanten verkopen de bestanden en het chasis . Jij kan dan thuis de kap uit printen .
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

bumper

Stand van zaken.

Printer bijna geïnstalleerd. Moest eerst nog een geschikt onderstel maken zodat hij definitief op de juiste plaats kan gezet worden. Maar vermits mijn kleinzoon van 2 jaar bij ons in vakantie is zijn de momenten voor boren zagen en timmeren eerder schaars. Maar eind deze week hoop ik toch iets te kunnen printen.
Ondertussen verder gedaan met 3D tekenen, en toch al iets verder geraakt. Hierover een vraag. Heeft het belang, met het oog op de latere omzetting naar machine code, waar in het coördinatenstelsel uw 3D object getekend is, of moet dat altijd in de oorsprong beginnen?

Ludo.