Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Modelshop luxemburg super service

Gestart door Michael, 06 juli 2018, 14:01:09 PM

doomslu

Er zit inderdaad veel Frans en Duits in, maar gek genoeg vind je sommige woorden in onze dialecten terug.
Helaas heb ik het al bijna een jaar niet meer gesproken...  :(
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Koen

Citaat van: doomslu op 11 november 2020, 20:18:06 PM
Er zit inderdaad veel Frans en Duits in, maar gek genoeg vind je sommige woorden in onze dialecten terug.
Helaas heb ik het al bijna een jaar niet meer gesproken...  :(

En dan verlies je al heel snel de voeling met de taal hé. Jammer.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

Decapod

*kuch* sorry mannen, maar dat is mijn dada hier: Letzeburgisch is geen mengelmoes van Frans, Duits, laat staan Engels, maar een Germaanse taal op zich, net als Duits, Nederlands of Engels. Het stamt af van het vroegmiddelieeuws Moezel-Frankisch en is dus een West-Germaanse taal (dat is ook de reden waarom die winkelier Duits en zelfs Nederlands verstaat). Recente leenwoorden komen, net zoals in het Nederlands trouwens, wel uit het Engels en het Frans.

@Luc: 't is dus niet zo gek dat je oude dialectwoorden uit het Nederlands erin terugvindt.

Enfin, wijd off-topic. Fijne man precies ...  ;D
 
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

SuSke

Citaat van: bellejt op 11 november 2020, 16:19:34 PM
..Is trouwens een goede prijs.

Benieuwd hoelang die prijs "goed" blijft   ;) ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Boemeltrein

precies Vlaams, zit ook vol met leenwoorden, we hebben in de auto een "embrayage en vitessen wat überhaupt normaal is en de dag vandaag mailen we waardoor we stressen.... ;D

SirGresley

As ich do plat Bilzers kal verstoon ze mich ooch bekans.
Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama

Decapod

Doa hubste gelaik, pie. Do is ooch een goei reeje veur. Os diejelecte liege ni waid van t Limburgs, ooch een eigene tool, ni zoe hel verschillet van 't Letseburgs. Doch Bilzers en Tungers is waid annes.  ;D


NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Bundesbahnfreak

#22
Citaat van: SirGresley op 17 november 2020, 09:53:36 AM
As ich do plat Bilzers kal verstoon ze mich ooch bekans.
Toen we jaren terug in regio Dresden op verlof waren stonden we aan de receptie van het hotel.  Mijn vrouw vroeg iets aan mij in het Bilzerse dialect. De Duitse vrouw achter de balie antwoorde en het was nog juist juist ook . Antwaaaarps een wereldtaal? Het Bilzers ja ;) grtn Rudy.   PS ik zelf ben multicultureel, ben in provincie  Antwerpen  geboren, in Brabant opgegroeid  en woon nu in Limburg  ;D

Havoc

Tja, heb nu een probleem in limburg op het werk. Al de geluidsbestanden zijn te lang.... :)
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Bundesbahnfreak

Citaat van: Havoc op 17 november 2020, 21:19:07 PM
Tja, heb nu een probleem in limburg op het werk. Al de geluidsbestanden zijn te lang.... :)

  ;D ;D

SuSke

Citaat van: SuSke op 11 november 2020, 20:30:42 PM
Citaat van: bellejt op 11 november 2020, 16:19:34 PM
..Is trouwens een goede prijs.

Benieuwd hoelang die prijs "goed" blijft   ;) ;)

Deze dame is uiteindelijk de deur uit gegaan voor €345,00 wat we inderdaad nog een redelijke prijs mogen noemen voor een rariteit, maar toch voor velen te hoog.
https://www.benl.ebay.be/itm/Cfl-loco-electrique-3012-tirage-limite-a-100-exemplaires-roule-sur-sncb/293824314987?hash=item44694b3e6b:g:0LEAAOSwZcRfqujh
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

bellejt

nieuw was die 399 euro en denk dat ik er zelf een loksound v4 heb ingezet en omgebouwd naar leds

Rangeerduivel

Citaat van: bellejt op 18 november 2020, 11:25:59 AM
nieuw was die 399 euro en denk dat ik er zelf een loksound v4 heb ingezet en omgebouwd naar leds

Best, want het is er nog éne van de eerste reeks met die minder mooie trappekes op de 4 hoeken en lampkes...met (maar) een 8 polige stekker, dus beperkte funkties! ::)

;)

bellejt

hier heeft die alles aan boord : sound , 3de licht, schakelbare achterlichten en cabine

Er is ook nog de rode versie 3021.Die gaat exuberante prijzen want ook maar 100 stuks van gemaakt en eigenlijk nooit zo gereden.Staat hier trouwens in de kast :)

Metpetergaathetbeter

Citaat van: bellejt op 18 november 2020, 15:29:00 PM
hier heeft die alles aan boord : sound , 3de licht, schakelbare achterlichten en cabine

Er is ook nog de rode versie 3021:)
terwijl de CFL er maar 20 had tot 3020 eigenlijk zelfs een onbestaande loc  ::) ;)