Lux Modelbau : wagon reinigen sporen.

Gestart door ebs2650, 03 juli 2018, 07:30:52 AM

ebs2650

Aan allen,

Ik ben op zoek naar een collega modelspoorder die een dergelijk rijtuig heeft. Liefst een gelijkstroom-versie.

Wat zijn uw ervaringen?

Worden de sporen voldoende gereinigd?

Bedankt op voorhand voor de reacties.

Willy

Koen

Dag Willy,

Bedoel je dan de stofzuigerwagen?
Ik heb een DCC versie (2-rail). Daar ben ik zeer tevreden over. Je verschiet ervan hoeveel stof en vuil er van een baan komt.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

59erke

Ik heb hier ook zo een stofzuigertje rondrijden (in schaal n wel te verstaan) .
En ik moet Koen enkel bijtreden wat de werking betreft..
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

evan

Hallo,

Ik heb die ook in het wagenpark steken.  Het betreft de borstelwagen en de stofzuiger.  Het werkt echt prima en inderdaad er wordt veel opgezogen en ook de details die van je locs of wagons vallen, worden zo teruggevonden.

De wagens schakelen aan bij beweging en werken verder bij korte stroomonderbrekingen.  Het is dus opportuun om eerst de borstelwagen te plaatsen gevolgd door de stofzuiger en dan de locomotief die de samenstelling voortduwt.

Groetjes,
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

ebs2650

#4
Beste collega's'

Mijn vraag betreft eigenlijk het rijtuig dat de sporen reinigt, de Schienenscleifwagen (verwijderen van resten van olie,...

Het rijtuig met stofzuiger is voor later.

Willy

stoomlokje

Willy ,
bekijk even de vorige post van Evan , hij spreekt hier over de borstelwagen = schienenschleifwagen.
Dat is het antwoordt op uw vraag.

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

ebs2650

Mijn conclusie uit jullie antwoorden :
1) Tevreden gebruikers.
2) Ik moet mijn rails niet meer op geregelde tijdstippen reinigen met een doek die bevochtigd is met SR24-olie. De  Schienenreiniger doet dit.

Bedankt voor jullie antwoorden.

Willy

Rangeerduivel

Citaat van: ebs2650 op 03 juli 2018, 14:18:00 PM
2) Ik moet mijn rails niet meer op geregelde tijdstippen reinigen met een doek die bevochtigd is met SR24-olie.
Willy,
De discussie over het al dan niet insmeren van de rails met remvloeistof (is géén olie) of enige andere vettigheid, is hier reeds meerdere malen gevoerd op dit forum,
Citaat van: ebs2650 op 03 juli 2018, 11:52:22 AM
(verwijderen van resten van olie,...
Logisch toch, als je die smeerlapperij niet op je rails smeert hoef je er ook de resten niet van weg te halen!
Stofzuigen kan en mag, (al dan niet met een Lux wagon of een kruimeldief) maar loop eerst eens met een gewone railgom(+/-9€) over je sporen vooraleer je stofzuigt, dat geeft nog altijd het beste resultaat...
En geloof niet in die sprookjes!

;)

Johnnytrein

groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Rangeerduivel

Citaat van: Johnnytrein op 03 juli 2018, 15:34:13 PM
Over welke sprookjes heeft u het?

Sporen inwrijven met remvloeistof of enige andere vettigheid, Johnny!
Als je zuivere rails wil reinig ze dan met wasbenzine en/of een railgom.

;)

Dirk

hmmm, ik ben wel heel tevreden sinds ik ATF gebruik, maar het is wel niet de bedoeling dat je de sporen ermee in wrijft, ik denk dat je het verkeerd gedaan hebt, een heeeel klein beetje om de 3 a 4 meter is meer dan genoeg hoor.

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

stoomlokje

ATF is géén remvloeistof maar transmissie-vloeistof.
Deze heeft niets met olie te maken en is zodus ook niet vettig
remvloeistof is zéér agressief

Grtjes,
Saskia

philippe_007

Citaat van: Rangeerduivel op 03 juli 2018, 14:48:37 PM

Stofzuigen kan en mag, (al dan niet met een Lux wagon of een kruimeldief) maar loop eerst eens met een gewone railgom(+/-9€) over je sporen vooraleer je stofzuigt, dat geeft nog altijd het beste resultaat...
En geloof niet in die sprookjes!

;)

op een kleine baan is een railgom en kruimeldief of gewone stofzuiger zeker doenbaar. Maar een grote baan? Dan ben je continu aan het kuisen en dan zwijg ik nog over de stukken waar je moeilijk aankan of het schaduwstation...

ivm ATF, tja iedereen zijn mening, maar heel veel mensen die op beurzen staan gebruiken het voor de zekerheid tijdens een beurs... 

Thommy

#14
Citaat van: stoomlokje op 12 augustus 2018, 13:33:37 PM
ATF is géén remvloeistof maar transmissie-vloeistof.
Deze heeft niets met olie te maken en is zodus ook niet vettig
remvloeistof is zéér agressief

Grtjes,
Saskia

Remvloeistof is ook geen olie.
Remreiniger is een interessanter product voor de rails te poetsen. Op een doek spuiten en een poetsen maar. Krijg je alles ontvet mee.

Maar een railgom onder een wagon helpt veel
Greetz

Thommy