Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

NMBS Buffers goederenwagens

Gestart door loco, 28 juni 2018, 09:39:24 AM

Klaas Zondervan

Citaat van: guy holbrecht op 11 juli 2018, 16:19:37 PM
De schijf was doorboord met een centrale opening die toegang gaf tot het inwendige van de plunjer.
Daarmee zijn we een stukje verder. Maar dan blijft bij mij de vraag: waarom moet er toegang zijn tot het inwendige van de plunjer?

Herwig

#16
Een vaag vermoeden over het nut van de twee openingen was er al min-of-meer .
(het ontkoppelen en losschroeven van de inwendige stang, gevolgd door de bufferhuls )
Als er nu nog een NMBS-technieker ( forum-lid ? ) één-en-ander eventjes zou kunnen bevestigen, was dit vraagstukje  zeker opgelost .

Met dank aan Guy Holbrecht alvast een nieuw woord bijgeleerd:    een plunjer  =  zuiger(stang)
Kwestie is wel dat de buffers A°1862 van die slanke, open buffers waren.
In hoeverre die technisch (on-)vergelijkbaar waren met de latere hulsbuffers, is een andere vraag .
Bij de DR kwamen de hulsbuffers in gebruik in de jaren twintig.     (*)
(zie hieromtrent o.a. de foto's  &  technische tekeningen in de vorige reacties )

( *  "Güterwagen"  Miba/Carstens, blz. 15 : 
      "Vanaf 1925 werden goederenwagens met hulsbuffers geleverd. In plaats van de tot dan gebruikte stangenbuffers" )         

Metpetergaathetbeter