Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Duivenplaag

Gestart door Peter, 14 juni 2018, 14:31:27 PM

Peter

De laatste tijd id het hier in onze tuin (en ook bij de buren) een ware duivenplaag (in mindere mate ook bosduiven en kauwen) Zelfs zo erg dat we weinig kunnen genieten van de pergola aan het tuinhuis. Hoewel we van vogels houden en hun ook voeden (Vinken, meesjes, bonte spechten en vlaamse gaai) dus vogels waar we absoluut geen hinder van hebben, zijn het de duiven die ons ergeren, kleine vogels wegjagen en alles bevuilen met hun uitwerpselen.
Is hier eigenlijk iets efficient tegen te doen. (een elektr. geluidstoestelletje help niet)
Met vriendelijke groeten
Peter

Ronald


marc goovaerts

Een goed zichtbare namaakraaf heeft hier een tweetal jaren geholpen. Daarna waren ze het blijkbaar gewoon geraakt.

Dirky

Citaat van: marc goovaerts op 14 juni 2018, 14:36:25 PM
Een goed zichtbare namaakraaf heeft hier een tweetal jaren geholpen. Daarna waren ze het blijkbaar gewoon geraakt.

Daarmee hou je ook veel andere vogels weg. Zolang ze eten vinden in je tuin of de nabije omgeving zullen die blijven komen... En hopen dat er op een dag een slechtvalk komt nestelen in een naburige toren. In Oudenaarde, mijn geboortestad, is het aantal stadsduiven al meer dan gehalveerd de laatste jaren door de aanwezigheid van die supersnelle vogels.

marc goovaerts

Twee straten ver hebben we er ook een nest van in een kerktoren.
Maar het overaanbod aan duiven in Antwerpen maakt dat die het schijnbaar niet tot hier moeten komen zoeken.

755philippe

@ Peter een oplossing weet ik ook niet want zit met zelfde probleem.

Hier in Mortsel ook een ware plaag. Toen we zo'n 18 jaar gellden kwamen wonen was hier amper een duif of kauw te bespeuren.Nu wandel ik eens langs de tuin en plots vliegen er zo'n stuk of 5 weg uit de struiken/bomen. Ben het ook beu en zoek ook naar een oplossing. En om 5 uur s'morgens hoor je niets anders dan "roek koek koek" en dat gaat zo de hele dag door wanneer het goed weer is. De wagen plaatsen op de oprit is ook uitgesloten want dan hangt die vol duivenuitwerpselen. Ze komen zelfs al door de ramen loeren op de vensterbank.
Mvg

755philippe

Peter

Die namaakraven helpen ook niet. Voor alle duidelijkheid, het zijn wilde duiven want hier in de omgeving zijn geen duivenmelkers.
Heb me een tijdje laten verleiden tot aankoop van een elektrische duivenschrik. maakt een hele dag een geluid waar ze niet zouden tegen kunnen. De enige die er niet tegen kunnen als we te dicht bij dat ding (1 meter) komen zijn wij zelf.
Het enige dat echt zou helpen is een laserpen, dus met laserlicht naar de duif schijnen, maar ik zie ons niet heel de dag op wacht staan met zo'n licht.
Kwalitatieve Laserpen is rond de 60 euro, dus ook niet echt goedkoop.
Met vriendelijke groeten
Peter

Metpetergaathetbeter

zo'n beetje probleem overal zo te horen, misschien deels te wijten aan het feit dat het houden van kippen gepromoot wordt, echter als je die meer eten gooit dan die kippen eten kunnen krijg je inderdaad dit probleem !

Doornroosje

Een inloopkooi helpt wel. Kleinere vogels kunnen door de mazen terug naar buiten. De Duiven zelf smaken soms erg lekker...

755philippe

Ben vorig jaar naar Corfu geweest en zag dat ze daar oude Dvd/cd's op enkele touwtjes hadden opgehangen. Die cd's reflecteren het zonlicht waar ze waarschijnlijk niet tegen kunnen.  Verschil met hier is dat we minder zon hebben dan ginder behalve de laatste weken dan. Is misschien toch het proberen waard alleen je hele tuin vol cd's hangen is ook niet alles.
Mvg
755philippe

Dirky

Ik blijf erbij; zorgen dat ze in de buurt geen eten vinden is de enige diervriendelijke oplossing maar dan moeten alle geburen wel samenwerken.
Hier op den buiten hebben wij vaak (vooral geluids over-)last van honderden meeuwen. Die verblijven hier vaak wekenlang. We hebben dan ook een naaste gebuur en aan de andere kant een iets verdere gebuur waar kippen en ganzen lopen. Eten bij de vleet!

philippe_007

Hier het zelfde probleem,
Rond de pergola heb ik visdraad gespannen (elke 25cm), ze vliegen nu wel nog rond in de tuin, maar van onder de pergola blijven ze... Vooral sinds dat er een is blijven hangen in de draad...   :D :D :D

AC-Stomer

Na een verhuis van bijna een jaar geleden, heb ik nu uitzicht over een tuin van een duivenmelker. 
op zich heb ik daar geen last van de beesten zelf.  Het is zelfs gezellig dat je telkens de hele dag "Kom kom kooom" hoort. 

Maar om in het hoofdonderwerp te blijven:
Ik ben in verschillende klokkentorens geweest om luidklokken te filmen en te documenteren. 
Op sommige plaatsen konden de duiven zo binnen.  Heel de vloer lag vol met duivenpoep en karkassen.  Niet gezellig hoor!
Maar op sommige torens hebben ze duivenwering, een soort bescherming voor de galmgaten zodat de duiven niet binnen geraken.
Daar heb je verschillende categorieën in.

Hopelijk ben ik on-topic gebleven.  ;)

Kautenbach

Wij hadden er mega veel,

Toen hebben wecbezegd dat ze in België  wel betere frieten hadden...... ;D


marc goovaerts

Niet altijd. In Antwerpen worden er sommige door nen Hollander gebakken (aan absurde prijzen)