Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

TT-baan op Tentoonstelling

Gestart door padev, 25 augustus 2006, 20:05:47 PM

Rochevalien

#15
Ik gebruik altijd "scenic track colour" van Humbrol om de biels te spuiten en X9 Brown van Tamyia voor de rails en ben daar zeer tevreden mee.Het kan zijn dat die Humbrol verf niet meer te krijgen is maar er zijn merken genoeg en het volstaat om met een foto van een spoorlijn  naar de modelbouwwinkel te trekken en daar ter plekke een potje uit te kiezen.
Niemand zal daar verbaast van opkijken .
Het is ook niet omdat  niemand van de bezoekers er commentaar op had dat het niet gezegd mag worden.Een zware tenderlok (5assen!) voor 2 donderbusjes is ook al niet voorbeeldig te noemen.Sommigen zullen dit klinknageltellen noemen ,ik noem dit gewoon hoogst ongewoon.


Gerrit

janjozef

#16
ik zag regelmatig = dagelijks een 51 paseren soms met maar "1" gesloten goederenwagen wat is ongewoon. In de walen rijd al jaren een loc rond met slecht "1" wagon achter dus zeg mij wat is ongewoon. De meeste rijden op hun baan met 3 a 4 personenwagens dat is nu ook niet bepaald "gewoon".

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Tom

#17
Zie SJ 153 p. 64.
Een 55 ATB/PZB (6assen!) voor eene I6 voor  trein 7486 'schooltrein'.
Tom

Havoc

#18
Heb hier ergens een foto van een duitse situatie waar twee 212'en gebruikt worden voor 2 personenrijtuigen als trek-duw combinatie. Een loc langs een kant voor te trekken, 1 loc langs de andere kant voor "te duwen" (maar die trekt dan ook, snap je?).
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Rochevalien

#19
nee

Havoc

#20
Simpel nochtans. De trein ziet er uit als volgt:

loc1-rijtuig-rijtuig-loc2

Als de trein naar rechts rijdt, dan trekt loc2 en loopt loc1 slechts mee. Als de trein nu naar links rijdt, dan trekt loc1 en loopt loc2 mee.

Dat is hetzelfde resultaat als een trek-duw stel want de loc moet niet omlopen. Maar er is geen stuurstand-rijtuig. Dus is er van "duwen" geen sprake want de trein wordt in de 2 richtingen getrokken.

Toch niet moeilijk.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

erik de noorman

#21
Dure grap.

Erik

janjozef

#22
maar pure realiteit, Je moet eens wat meer langs de sporen kijken wat je ziet overtreft je verbeelding. Een 77 met daarachter een 27 zonder panto, 8 dubbeldekrijtuigen M6 en weer een 27 deze met panto's persoonlijk gezien voor 4 maand. en dezelfde dag 10 km verder zag ik vlak voor het station van Kontich de ontbrekende panto naast de sporen liggen, Iemand die zoiets nabouwt wordt voor zot uitgescholden, maar het is echt gebeurd, zeg dus nooit dat kan niet.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Rochevalien

#23
Ik heb ooit eens een type 99 stomer laten bollen op Wilsloo(je weet wel)ik kreeg toen de opmerking :" wat is dat voor een schienenkiller!"En die gast had gelijk,een topzwaar ,5 assige rangeerlok laten rijden op een zijlijn ,is moordend voor de rails.
Niet dat wij daar in onze hobby daar last van hebben hoor,maar gebruik dan een type 64 of 81.Die werden wel ingezet om ??n of twee wagonnetjes te slepen.

Gerrit

Havoc

#24
Op het laatste moment is een vlampijp doorgebrand en heeft de rangeerloc moeten inspringen om de trein op tijd te laten vertrekken.

Toen kon dat nog. Nu zou de vakbond staken omdat een treinbestuurder met een rangeerloc rijdt, de reizigers zouden op de volgende trein (een uur later) moeten wachten zonder uitleg etc etc...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

padev

#25
Hallo,

Ik ben werkelijk vereerd door zoveel belangstelling, meer dan verwacht.De opmerkingen van Gerrit zijn natuurlijk voor een deel terecht, maar misschien is het de oeite om ze in een ander perspectief te plaatsen (knipoog)?
De roestkleur is inderdaad een beetje fel (= Talens roestkleur, met een beetje donkerbruin, gekocht voor 1? per 5 potjes), maar zoals iemand ook aa,nhaalt, de roestkleur op modelbanen is altijd een probleem, want veel te bruin. Ga even is Sourbrodt kijken en je schrikt van de bijna oranje kleur van de (ongebruikte) spoorstaven.

De loks zijn inderdaad nier allemaal correct. Wat de Saksische BR94 betreft, dit is een van de eerste creaties, en gekocht via EBAY; een Pruisische BR94 bestaat sedert dit jaar ook, maar kost een slordige 320?; vergeet dan vooral niet dat je een lok van die prijs nog even gaat bijwerken, versliojpen en schilderen. Dan mag er wel echt niets fout lopen.
Boven dien is de lok 82001 een fantasielok, iets dat ik ook niet onder stoelen of banken steek. De serie 82 in Belgi? waren slechts 2 loks van de Duitse BR56-0, daar waar deze in TT van de serie BR56-2 zijn.
Je hebt echter niet alles gezien, Gerrit: de lok met nr 26.033 heeft de juiste nummer en depot, en hetzelfde geldt voor de lok 64.049, met een Knorr-oververhitter, en gestationeerd in het correcte depot van Trois-Ponts. Of het type 53, met nr 53.085, eveneens van Trois-Ponts. Deze is geenszins een ombouw, maar een echte zelfbouw, en hij rijdt bovendien.
Het is weldegelijk correct een zware tenderlok met drie rijtuigen te laten rijden , althans op de Vennbahn. Toegegeven, niet het type 98, maar zeer zeker het type 97 reed daar met korte treinen, drie tot vier drie-assers van Pruisische oorsprong.
Bovendien mag je op de MOBOV-tentoonstelling nog enkele realistische loks meer verwachten. Niet alles kan in een keer gerealiseerd worden.

Maar, Gerrit, heb je mijn deksels op de wisselaandrijvingen gezien? Je ziet, ik hou weldegelijk rekening met je adviezen; waarvoor hartelijk dank overigens, dat is modelbouw: kameraadschap en constructieve kritiek

Rochevalien

#26
Patrick,fijn dat je mijn opmerkingen zo sportief opvat en ik heb het met opzet niet over je wisselaandrijvingen gehad (en de gaten die vroeger naast de wissels lagen [;)])Ze denken hier nogal vlug dat je iemand met opzet op de korrel neemt.Ik weet ook dat het niet zo eenvoudig is om stoomloks te verbelgischen (je moet al foto's van de beide kanten hebben)en in schaal TT wordt het er niet makkelijk op.
Ik blijf echter bij mijn standpunt:zware tenderloks horen niet thuis op een zijlijn en zijn trouwens gebouwd om zware rangeringen mee te doen.Zet dan desnoods een T3 in of zo of een duitse tenderlok,tenslotte ligt Sourbrodt vlakbij de duitse grens .

Gerrit

padev

#27
Hallo nogmaals,

Zoals het sportief moet, geef ik me nog niet helemaal gewonnen, hoor. De tenderlok met 5 assen op een zijlijn kan zeker wel. Je mag een type 98 (T16 of T16-1) niet verwarren met een type 99 (NB). Een type 99 woog 97 ton, een 98 72 (voor de T16) of 76 ( voor de T16-1). Bovendien is het niet het gewicht dat de toelaatbaarheid op zijlijnen bepaalt, maar de asdruk, en die is natuurlijk lager naarmate de lok meer assen heeft. Daarom hebben de Duitsers bijvoorbeeld de BR 50 en 52 ontworpen, om een krachtige lok te hebben die inzetbaar was op alle lijnen.
Wat het type 98 betreft staat trouwens in de bijbel van Belgische stoomloks ( Vapeur en Belgique, tome II, p81): "ces Ten Coupler ? roues de 1.35m ... Simples et puissantes, elles pouvaient d?brancher les rames les plus lourdes et, en raison de leurs faaibles charges par essieu, pouvaient faire du cabotage sur toutes les lignes."


Gerolf

#28
Niets zo leuk als een boksmatchke onder liefhebbers [:)]
Ik ben benieuwd naar de volgende ronde [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

#29
willen we dan een gokpartij opzetten

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem