Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Hobby Verborgh

Gestart door loco, 30 mei 2018, 21:26:11 PM

efl045

Op verzoek de foto's opnieuw geplaatst:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,27702.msg404089.html#msg404089
Let wel, ze zullen op termijn wel weer verdwijnen als ik mijn OneDrive opkuis, dus wie ze wil hebben moet ze maar downloaden... Ik beschik net als het forum zelf niet over de financiële middelen om foto's permanent te plaatsen ;-)


Marc O

Hobby Verborgh, waar is de tijd.... Ik kwam er voor het eerst als jonge tiener in de oude winkel. Je vroeg je soms af hoe ze er iets terug vonden. De verhuis naar de nieuwe winkel was een verademing, al werd deze met de jaren voller en voller.

Jaren later ging ik er aan het werk in de piekmomenten en verlofperiodes. ik beleefde er mooie jaren. Toen kwam het moment van de overname. Pierre wilde er mee stoppen, en daar had hij alle recht toe. Serge die sinds jaar en dag in de winkel werkte nam de zaak over. Helaas had hij op gebied van zaakvoeren niet dezelfde kennis als Pierre en ik merkte dat de zaak er stilaan op achteruitging. Waar je vroeger er alles kon vinden werd het meer en meer een kwestie van "dit moet besteld worden". Jammer genoeg werden beloftes gemaakt die niet werden nagekomen en met de kwaliteit daalde ook het klantenbestand. Ik zag de bui al hangen en deze werd bewaarheid. De winkel werd gesloten en langzaam stierf ook de internet business tot uiteindelijk de naam Verborgh (ondertussen Verborgh 2000) ten onder ging.

Ik zal de mooie herinneringen aan deze periode in mijn leven niet vergeten. Pierre had zijn kantjes maar vooral het hart op de juiste plaats. Dat merkte ik ook ten volle toen ik in 1999 in het huwelijksbootje stapte.

Ondertussen zijn beide al enkele jaren niet meer onder ons. Pierre stierf in 2014 en Serge in 2018. Voor vele Gentenaars (en omstreken) van mijn generatie zal Hobby Verborgh altijd een icoon blijven uit de modelbouwwereld.

Metpetergaathetbeter

#33
Er werd nog een tijd een winkel niet eens zo ver van mijn deur in Lochristi geopend(gesitueerd tss het gemeentehuis en de kerk......)

Huishuur deed hem  zijn das om denk ik . De winkel was toen meer militairy

Serge reed vervolgens nog een tijd voor dat diepvriesbedrijf uit Wetteren, de naam ontglipt mij en is onverwacht komen te overlijden in 2017 aan hartaderbreuk....

SirGresley

Ja, in die jaren had je bijna in elke stad een paar treinen- en modelbouw winkels liggen.
Hasselt met 3 stuks: Christiaensens, Broux en het "Plastic-huis" (in de DokterWillemsstraat)
Aachen met minstens 7...
Sommige speelgoedwinkels hadden meestal Lima en beetje Märklin
Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama

Alan On Track


Citaat van: SirGresley op 19 april 2021, 09:37:32 AM
Ja, in die jaren had je bijna in elke stad een paar treinen- en modelbouw winkels liggen.
Hasselt met 3 stuks: Christiaensens, Broux en het "Plastic-huis" (in de DokterWillemsstraat)
Aachen met minstens 7...
Sommige speelgoedwinkels hadden meestal Lima en beetje Märklin

Spijtig dat ik die tijd nooit meer gekend heb...

Nu woon ik in de hoofdstad, waar bij mijn weten slechts één klein Märklin-winkeltje aan de Louisalaan overblijft met beperkt aanbod... Een gelijkaardig winkeltje bestond aan Ukkel Kalevoet, met een fraaie modelbaan in de vitrine, maar die is nu ook al even verdwenen. Ook Dreamcollection was al een jaar of twee weg toen ik hier kwam studeren. Brussel is nu een beetje een modelspoorwoestijn geworden, wat ik toch jammer vind gezien de grootte en het aantal modelspoorders dat in de stad woont/er regelmatig passeert.
Nu moet ik al naar Itterbeek of Halle gaan als ik gewoon wat scenery-materiaal zoek, of ik moet online kopen (wat ik niet zo graag doe).
Modelbouw is een kunst


nmbssncb

Ik weet niet wanneer Verborgh begonnen is met zijn speelgoed / treinenwinkel in de Kortrijksepoortstraat (de oude winkel, was die niet aan de overkant van de straat?), maar als kind kwam ik voor het eerst in de speelgoed / treinenwinkel Maes, aan de Savaanstraat (op de hoek met de Nederkouter).  Ik vermoed dat er weinig of geen forumleden bekend zijn met Maes (daar kwamen m.i. vooral Franstalige Gentenaars, de meer welgestelde burgerij).  Daar kwamen mijn Märklin treinen vandaan.  Wanneer Maes gestopt is weet ik niet meer.
In latere jaren liep ik vaak langs de winkel Verborgh tijdens mijn bezoeken aan Gent en zag ik langzamerhand de afdeling treinen kleiner worden.

Willy
nmbs < Willy > sncb
===============

doomslu

Citaat van: Alan On Track op 19 april 2021, 10:43:29 AM

... Brussel is nu een beetje een modelspoorwoestijn geworden, wat ik toch jammer vind gezien de grootte en het aantal modelspoorders dat in de stad woont/er regelmatig passeert.

In Gent idem...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

SuSke

Straks ga ik me nog gelukkig voelen dat ik in de buurt van die "megalomane metropool 't stad " woon  ;D ;D
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Metpetergaathetbeter

ik dacht begonnen als een fietsenzaak

Alan On Track

Citaat van: doomslu op 19 april 2021, 13:48:52 PM
In Gent idem...

Tjah, ik vrees dat er niet meer veel verandering in zal komen... Wie begint er nu nog een fysieke modelspoorzaak met eventueel eigen producties? De kosten voor opstart zijn zo hoog en de concurrentie van online-winkels is groot.
Modelbouw is een kunst

Havoc

Citaat van: Alan On Track op 19 april 2021, 10:43:29 AMNu woon ik in de hoofdstad, waar bij mijn weten slechts één klein Märklin-winkeltje aan de Louisalaan overblijft met beperkt aanbod... Een gelijkaardig winkeltje bestond aan Ukkel Kalevoet, met een fraaie modelbaan in de vitrine, maar die is nu ook al even verdwenen. Ook Dreamcollection was al een jaar of twee weg toen ik hier kwam studeren. Brussel is nu een beetje een modelspoorwoestijn geworden, wat ik toch jammer vind gezien de grootte en het aantal modelspoorders dat in de stad woont/er regelmatig passeert.
Nu moet ik al naar Itterbeek of Halle gaan als ik gewoon wat scenery-materiaal zoek, of ik moet online kopen (wat ik niet zo graag doe).
Waar is de tijd van Maison Brand, De Christiaensens even verder (op het verdiep voor de treinen) en Scientific. Allemaal op 5 minuten te voet pal in het centrum.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

krispy

Citaat van: Alan On Track op 19 april 2021, 10:43:29 AM


Nu woon ik in de hoofdstad, waar bij mijn weten slechts één klein Märklin-winkeltje aan de Louisalaan overblijft met beperkt aanbod...

In mijn jonge tijd toen ik nog in Sint Gillis woonden  waren er in het brusselse verschillende winkels te vinden zeker weet van een 10 tal , maar dat waren toen al ni meer van de jongste uitbaters ( is nu meer dan 35 jaar geleden ) maw daar blijft dus niets meer van over , spijtige zaak
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

svvander

Citaat van: krispy op 19 april 2021, 17:53:11 PM
Citaat van: Alan On Track op 19 april 2021, 10:43:29 AM


Nu woon ik in de hoofdstad, waar bij mijn weten slechts één klein Märklin-winkeltje aan de Louisalaan overblijft met beperkt aanbod...

In mijn jonge tijd toen ik nog in Sint Gillis woonden  waren er in het brusselse verschillende winkels te vinden zeker weet van een 10 tal , maar dat waren toen al ni meer van de jongste uitbaters ( is nu meer dan 35 jaar geleden ) maw daar blijft dus niets meer van over , spijtige zaak

Ik weet er zo uit het hoofd al zeker 3 die verdwenen zijn... eentje waarvan ik als kind regelmatig stond te dromen voor de vitrine: Maison Brand. En dan in Stokkel, had je een speelgoedwinkel waar je heel veel Lima-treintjes had. En dan had je nog... ik kan niet op de naam komen... Dreamcollection?
En in Dilbeek had je er ook eentje... Mini... Models?
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be