Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Hobby Verborgh

Gestart door loco, 30 mei 2018, 21:26:11 PM

efl045

#15
Mijn verste herinnering aan Verborgh gaat terug tot 1971. Een klasgenoot van mij in het 4de jaar humaniora kocht toen bij Verborgh, aangestoken door mij, heel wat rails, een trafo, enkele wagons en 2 Belgische Märklin locomotieven, een nieuwe type 204 en een 2de handse type 260.
Verborgh had toen heel wat 2de hands materiaal, veel Märklin, en dat stond ten toon in vitrinekasten buiten de winkel, in de open doorgang naast de winkel naar de fietsenherstelwerkplaats achteraan. Daar werd de type 260 uitgehaald terwijl de winkel onbeheerd achtergelaten werd, ik kan mij dat nu niet zo direct meer voorstellen...
Citaat van: Dirky op 30 mei 2018, 22:46:13 PM
Maar ik zie een ander opschrift boven de winkeldeur... :(
Misschien hing de Raleigh fietsenreclame er toen nog wel, 't was uiteindelijk een fietsenwinkel:

Dat was toen nog aan de linkerkant van de Kortrijksesteenweg als je uit het centrum komt.
2 jaar later, 1973, toen zaten we in het laatste jaar humaniora, zo kan ik mij het jaartal herinneren, verkocht mijn klasgenoot alle Märklin materiaal terug aan Verborgh omdat hij geld nodig had voor een platenspeler (ja, zo ging dat in die tijd...).
Dat was toen niet meer in de kleine winkel, maar er recht over. Maar dat was niet de winkel die iedereen kent en die Serge overgenomen heeft, dit stuk is iedereen blijkbaar vergeten in het verhaal.
Dat was deze winkel naast café 't Tonneken:


Daar moet Verborgh toch een tijdje gebleven zijn want ik heb nog een Märklin brochure uit 1982 waar zijn stempel op staat en dat was toen op nummer 180.

Later is de zaak verhuisd aan dezelfde kant van de straat maar een eind verder van het centrum, naar nr 250:

Dicht bij die eerste winkel aan de rechterkant (vanuit het centrum) was nog een zaak die modeltreinen verkocht, alleszins Märklin, op nr 124, Eichperger. Waar bij Verborgh het accent lag op modeltreinen was dat bij Eichperger eerder op radiogestuurde modellen.

Mijn Märklin catalogus van 1974 komt van Eichperger:


Dit is wat ik mij nog herinner van de modeltreingeschiedenis van de Kortrijksepoortstraat... those where the days...


loco

Prachtig verhaal, de stukjes van de puzzel vallen nu mooi in elkaar.
Iedereen alvast bedankt om de jeugdherinneringen te delen.

loebaske

Kan er niet veel aan toevoegen, verwonderd me dat zoveel mensen Pierre kennen uit hun jeugd, voor mij was  dat de wekelijkse uitstap op zaterdag voormiddag, wat rondhangen aan de vitrine en telkens met iets naar huis gaan en aan onderdelen geen probleem, heb nu nog buffers en wat weet ik nog op voorraad.

Pierre heeft me ook gesteund toen ik na een paar kleine expo's regionaal (Melle) de droom had om Flanders expo te doen omtoveren in een modelbouw happening (was wel samen met de lente beurs).
Op die regionale beurs is ook OVB onder het doop vond gehouden in de bar, waren bijna aards vijanden, want als de eene uitnodigde kwam de andere niet, de enige die het met me eens zou zijn is Guido Olaerts, onlangs nog herinnegingen opgehaald tussen pot en pint op een expo...

Pierre stond elke maand op vrijdag avond in de Meibloemstr. in Gent met een doos sponsering voor de club (GRA) waar ik toen aan de wieg stond samen met drie andere oprichters, waar is die tijd dat men nog iets los kreeg van importeurs ??

Kan geen boeken schrijven over Pierre, wel veel vertellen en zo zal het nooit meer zijn zoals indertijd...was een man die met hart en ziel zich inzette voor de modelbouw, als het nu Groupner of trein modellen ging, hij was er....
Zaaide om vruchtbaar te oogsten...

Bedankt Pierre ook al ben je er niet meer  ;)

loebaske

Zou eigenlijk nog iets belangrijk vergeten, Pierre heeft het klaar gespeeld om met de invoerder van Marklin een wereld rekord op poten te zetten, namelijk een aantal loc's die een echte tankwagen voort te trekken, heel die gebeuren heb ik op video cassette en was toen in het programma "Jos op zondag" bij de zender VTM.

Zie nog altijd die test op vrijdag avond voor me....elk stukje rail en flens werd extra gepoets, want één vuiltje kon de happening/wereldrekord verstoren....

bellejt

herinner mij hem ook steeds als een hartelijk en begane man voor zijn klanten.Voor zowel de treintjes als de telegeleide modelbouw.Die ik op een moment heb gecombineerd.Niks was teveel voor hem om het op te zoeken en voor jou te vinden. Kunnen velen nu nog een voorbeeld aan nemen.
Heb gelukkig nog beide winkeltjes gekend te Gent want er was er ook eentje in de savaanstraat waar we soms eens een bezoekje brachten.Maar die was meer vaste modelbouw en speelgoed.

59erke

Citaat van: loebaske op 31 mei 2018, 18:56:45 PM
Zou eigenlijk nog iets belangrijk vergeten, Pierre heeft het klaar gespeeld om met de invoerder van Marklin een wereld rekord op poten te zetten, namelijk een aantal loc's die een echte tankwagen voort te trekken, heel die gebeuren heb ik op video cassette en was toen in het programma "Jos op zondag" bij de zender VTM.

Zie nog altijd die test op vrijdag avond voor me....elk stukje rail en flens werd extra gepoets, want één vuiltje kon de happening/wereldrekord verstoren....

Heb als kleine jongen nog naar dat rekord gaan kijken (was dacht ik in kortrijk expo) en nadien nog zo'n genummerd marklin exemplaar gekocht.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

loebaske


Was op Flanders expo dat wereld record, zijn toen een paar loc's die zich afgerukt hebben bij de start....was geen probleem want de vrijdag avond is proef gedraaid met minder loc's...was een beetje commerciele stunt om 100 loc's te kunnen verkopen met certificaat....

Dirky

Citaat van: bellejt op 31 mei 2018, 19:07:00 PM
herinner mij hem ook steeds als een hartelijk en begane man voor zijn klanten.Voor zowel de treintjes als de telegeleide modelbouw.Die ik op een moment heb gecombineerd.Niks was teveel voor hem om het op te zoeken en voor jou te vinden. Kunnen velen nu nog een voorbeeld aan nemen.
Heb gelukkig nog beide winkeltjes gekend te Gent want er was er ook eentje in de savaanstraat waar we soms eens een bezoekje brachten.Maar die was meer vaste modelbouw en speelgoed.

op de hoek van de Savaanstraat was het "modelbouw MAES" meen ik me te herinneren...

bellejt


efl045

Citaat van: loebaske op 31 mei 2018, 20:37:53 PM
Was op Flanders expo dat wereld record, zijn toen een paar loc's die zich afgerukt hebben bij de start....was geen probleem want de vrijdag avond is proef gedraaid met minder loc's...was een beetje commerciele stunt om 100 loc's te kunnen verkopen met certificaat....
't Waren er 199, maar 't is dan ook al heel lang geleden..1994
https://tinyurl.com/y7v2l7jc


Paulogic

En zonet nog dit gevonden van Verborgh : Faller catalogus van 1963-64. Ik was toen nog niet geboren.
Zag in net liggen in de doos van treinen, wagons en ander ouder materiaal van mijn schoonvader.


http://colsonit.be/foto/faller1963.jpg

Heel wat oude zaken, sommigen zelfs nog met originele doos... moet ze dringend voor mijn schoonvader
eens op een lijstje zetten...
mvg,
Paul(ogic)

chef garde

Knap Paul!

"Grandeur du moteur comparée a une cigarette" lees ik daar in de folder, mocht Faller het nu zo omschrijven, ze kunnen ermee stoppen!!   ;D

philippe_007

ah, Hobby Verborgh,

vele uren van mijn jeugd daar in de winkel zitten zoeken tussen de bouwdozen, en maar sigarettenrook inademen :-)  Toen mochten ze nog roken in de winkels, je moest uw mistlicht opzetten om te zien waar je liep :-)

Nadien nog verschillende keren bij Serge geweest als hij even verder is verhuist in de straat...


Metpetergaathetbeter

trouwens vandaag Serge zijn schoonzus aangesproken en wat bleek Serge is verleden jaar overleden aan een hartaderbreuk  :-\

philippe_007

oei, das veel minder, RIP Serge