Modelspoor, praktijk > Weatheren, vervuilen

weatheren stoomloc nmbs 64

(1/4) > >>

DIORAMABOUWER:

ik ben onlangs begonnen aan het weatheren van mijn eerste stoomloc een type 64.
Om wat kalksporen te imiteren zou ik graag weten waar op de tender er water werd genomen? Op de zijkanten naast de kolenbak is er een opening over de volledige lengte van de tender( het model is een oude liliput), zou het kunnen dat er daar water werd genomen?

PeterVG:
De klep die je achteraan op de bovenzijde van de tender ziet werd opengelegd om water te kunnen nemen.
De zijkanten waren dicht met beplating waarop gemorste kolen te vinden waren aangevuld met werkmateriaal van de stoker.
Tip: Een Belgische kolentender was typisch gevuld met briketten aangevuld met steenkool.

DIORAMABOUWER:

--- Citaat van: PeterVG op 21 mei 2018, 21:26:30 pm ---De klep die je achteraan op de bovenzijde van de tender ziet werd opengelegd om water te kunnen nemen.
De zijkanten waren dicht met beplating waarop gemorste kolen te vinden waren aangevuld met werkmateriaal van de stoker.
Tip: Een Belgische kolentender was typisch gevuld met briketten aangevuld met steenkool.

--- Einde van citaat ---
Ik vermoedde al dat het deze klep achteraan de tender was, maar doordat de zijkanten van de tender open zijn, twijfelde ik, nu ben ik zeker waar de kalksporen moeten komen, bedankt Peter

Rangeerduivel:
Marc,
Bij een echte tender waren die zijkanten niet open, het was een gesloten tank die gevuld werd langs het deksel achteraan zoals Peter zegt
Er zal wel iets ontbreken aan je model mijgedacht...

;)

Alberke:
er ontbreekt wat aan die tender, inderdaad.
Ter info:
https://www.flickr.com/photos/huugooken/albums/72157695298279351

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie