Meerwaarde analoog versus digitaal

Gestart door INFO, 25 augustus 2006, 00:05:39 AM

Havoc

Janjozef, daar heb je ook gelijk in. Langs de andere kant zal elke club toch wel bepaalde zaken "eisen" van zijn leden. Anders krijg je een anarchistisch kiekenkot. Langs de andere kant is mijn indruk dat veel clubs zowat losjes de fremo ideeen volgen waarschijnlijk verkeerd.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

rgp

Dag,

Havoc, je analyse klopt als een bus; het spijtige is dat digitaalrijders dit niet aanvaarden en hun wil opleggen.
Bij De Pijl is de modulebaan reeds 15 jaar digitaal en er wordt daar ook echt met een trein gereden; je hebt machinisten, stationchefs, rangeerders nodig.  Veel leden vinden er hun gading op SAMEN met treinen bezig te zijn.

De clubbaan heeft men nu ook gedigitaliseerd, omdat de vorige technische (voedingen, bloksysteem, ...) versleten was.  Omdat de enige die het werk wouden doen (en daar doe ik mijnen hoed voor af) digitaalrijders waren, maar die niet van de modulebaan moesten weten, de ombouw verricht, ook gebruik makend van drogredenen.  Het is, volgens hen gemakkelijker om een decoder in te pluggen als je wilt komen rijden, dan hem uit te pluggen als je wilt komen rijden.
Daarbovenop is het kostenplaatje zeer duidelijk: om hetzelfde te kunnen dan wat de analoge baan kon, zal het kostenplaatje verdrievoudigd worden ( er kunnen dan wel dingen die met de analoge baan niet konden, waar de vraag is: zijn die nodig ?) en dit om gewoon rondjes te rijden.  Want in de laatste 10 jaar heeft men ze enkel daarvoor gebruikt.

Uiteraard blijft de vraag: wat zijn de grenzen van digitaal ?  en wat is de kost ?  In een tijd waarin de meeste modelbouwers liggen te zagen dat de hobby te duur wordt en de jeugd niet ge?nteresseerd is, een toch wel belangrijke vraag waar ik nog steeds door de digitaalrijders geen rationeel antwoord heb gekregen.  Enkel subjectieve antwoorden of antwoorden naast de kwestie (Steven zal in een ander draadje hierop nog een zeer duidelijk antwoord krijgen).

Dus de antwoorden op mijn vraag zijn niet enkel voor mij eventueel nuttig, maar VOORAL voor al diegene die met modelbouw wensen te starten de juiste mogelijkheden te geven en dit zowel in het domein "analoog/digitaal" als "2R-3R".

Roland

svvander

Voor zover ik er iets van weet, stem ik volledig in met al het voorgaande wat hier voor mij verteld is.

Analoog zal weldegelijk goedkoper zijn (of digitaal duurder, 't is hoe je het ziet). De technische kennis van electronica, is in mijn ogen meer nodig bij analoog dan bij digitaal. (mijn visie) De uitvoeringsmogelijkheden liggen bij digitaal veel dichter bij de realiteit: ik geef maar een voorbeeld, het afremmen bij vertragen kan ingesteld worden, alsook het optrekken.

Maar als je mij nu vraagt, moet ik digitaal of analoog gaan... dan weet ik niet wat ik moet antwoorden. Ik ben voorstander van digitaal, maar ik begrijp volkomen dat er mensen zijn die liever analoog werken.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door svvander

Analoog zal weldegelijk goedkoper zijn (of digitaal duurder, 't is hoe je het ziet). De technische kennis van electronica, is in mijn ogen meer nodig bij analoog dan bij digitaal.

Bij mijn keuze heb ik niet eens zo erg naar de kosten gekeken. Als je b.v. met een Lokmaus begint kun je al digitaal instappen voor rond de 100 euro. Vergeleken met de tegenwoordige prijs van een loc is dat een schijntje. Als je volledig digitaal wilt, compleet met PC-besturing en de hele rataplan, dan kom je alles bij elkaar op een startbedrag van rond de 1000 euro. Is wel een boel geld, maar als het werkelijk een voordeel op zou leveren qua bedieningsgemak zou ik dat er wel voor over hebben. Maar in mijn beleving zitten er aan digitaal een paar technische "ongemakken" waar ik niet mee kan leven. En om te weten welke, zie mijn eerdere berichten.

Wat de technische kennis betreft, daar heb je gelijk in. Als je meer kennis hebt van elektrotechniek en elektronica, dan is dat een groot voordeel bij analoog. In mijn geval is dat geen punt, want het is mijn vak.
Bij digitaal is technische kennis minder vereist omdat er meer voorgebakken oplossingen beschikbaar zijn. Voor elke optie is een standaard oplossing, en als je die standaard oplossingen koopt en ze volgens de handleiding aansluit en programmeert zal bijna iedereen ze aan de praat kunnen krijgen.

Havoc

citaat:
Wat de technische kennis betreft, daar heb je gelijk in. Als je meer kennis hebt van elektrotechniek en elektronica, dan is dat een groot voordeel bij analoog. In mijn geval is dat geen punt, want het is mijn vak.
Bij digitaal is technische kennis minder vereist omdat er meer voorgebakken oplossingen beschikbaar zijn. Voor elke optie is een standaard oplossing, en als je die standaard oplossingen koopt en ze volgens de handleiding aansluit en programmeert zal bijna iedereen ze aan de praat kunnen krijgen.


Hangt er van af vrees ik. JE kan bij analoog inderdaad veel, maar dan moet je het inderdaad zelf doen. Geen probleem als dat je vak/hobby is, dan is het gewoon een stuk van de hobby waar plezier aan te beleven valt. Probleem dat ik heb met de standaard-oplossingen van digitaal zijn vooral de prijs. Niet voor eentje, maar na enkele begint het serieus op te lopen. En ja, je krijgt ze wel aan de praat, maar echt zoals jij dat wil? Gezien de vele vragen soms denk ik dat het kan tegenvallen. En als al die oplossingen compatibel zouden zijn...

Nu digitaal heeft zeker voordelen. Zelf zou ik het graag gebruiken op mijn rangeer terrein omdat dat met 1 enkele stroomkring eenvoudiger uit te denken is. Maar langs de andere kant rijdt ik daar toch alleen.  En al die wissels zijn gemakkelijk te bedienen met een paneel en aparte schakelaars.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

JoVer

Los van mijn eigen voorkeur, wat mij in deze discussie, gecombineerd met ander discussie, wel opvalt is dat er mensen zijn die mordicus tegen 3-rail zijn want die puntjes heb je niet in het echt dus DAT KAN NIET!!! Maar bij analoog rijden is het dan weer geen probleem dat de lichten van de lok uitgaan als de lok stil staat. Dat mag dan efkes wel.

Zelf rijd ik AC en digitaal. En inderdaad: als je alleen je baan moet besturen dan is digitaal, samen met de PC zalig: zelf een stuk controle en ondertussen realistisch verkeer via de PC.

Inderdaad: in clubverband kan dat soms iets anders liggen, dan is er de baan met bepaalde systemen en mogelijkheden en daar kan je nooit ??n analoog of ??n digitaal systeem opleggen aan iedereen. Z?lfs bij ons op de club "tollereert [^]" men dat ik AC rijd. Ik moet het wel dikwijls horen [|)], maar at the end of it all: ieder kiest zijn systeem; er is geen goed en slecht er is enkel elk systeem met zijn eigen pro's en con's.

svvander

Inderdaad, het is vooral een persoonlijke keuze. (Ik heb ook niet naar de prijs gekeken... ).

Momenteel heb ik er nog geen spijt van, dus zolang ik het digitale en 3-rail leuk blijf vinden... dan blijft het zo. [:o)]
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

rgp

Dag,

Nog een belangrijke parameter: het aantal loks.  Als je gedurende jaren wel materieel heb gekocht en dan eindelijk de plaats en tijd hebt om je baan te bouwen, dan komen men daar nog zoveel maal 30 euro voor een decoder bij.  want wil je zeker spelen moet je nu nog steeds een loc analoog kopen en zelf je decoder inbouwen, zeker als je ook randapparatuur digitaal gebruikt.  En die decoders inbouwen in loks van 15 jaar en alnger gelegen is ook niet altijd simpel.

Roland

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door JoVer

......dat er mensen zijn die mordicus tegen 3-rail zijn want die puntjes heb je niet in het echt dus DAT KAN NIET!!!

Die puntjes, dat is ??n reden waarom ik geen 3-rail rij. Ik vind ze ronduit lelijk.
De andere reden: bij 3-rail wordt de rijrichting ook in het voertuig bepaald, door het omschakelrelais. Als je zo'n loc op de baan zet en je geeft spanning dan weet je vantevoren nooit zeker welke kant hij op zal gaan. En ik zeg het nogmaals: 2-rail analoog met gelijkstroom is het enige systeem waarbij de rijrichting vantevoren volledig voorspelbaar is.
citaat:
Maar bij analoog rijden is het dan weer geen probleem dat de lichten van de lok uitgaan als de lok stil staat. Dat mag dan efkes wel.

Daarvoor heb ik Permaloog uitgevonden.[8D]
En zelfs zonder Permaloog kan ik de lichten laten branden. Ik heb een treinstel zodanig omgebouwd dat het op de modulebaan van de club stopt op een afgeschakelde stopsectie, en de front- en sluitseinen blijven gewoon aan.

Havoc

citaat:
Daarvoor heb ik Permaloog uitgevonden.
En zelfs zonder Permaloog kan ik de lichten laten branden.


Klinkt als een reclameslogan voor haarkleurmiddel!!! [}:)]
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Brunel

citaat:
Geplaatst door rgp
Uiteraard blijft de vraag: wat zijn de grenzen van digitaal ?  en wat is de kost ?  In een tijd waarin de meeste modelbouwers liggen te zagen dat de hobby te duur wordt en de jeugd niet ge?nteresseerd is, een toch wel belangrijke vraag waar ik nog steeds door de digitaalrijders geen rationeel antwoord heb gekregen.  Enkel subjectieve antwoorden of antwoorden naast de kwestie (Steven zal in een ander draadje hierop nog een zeer duidelijk antwoord krijgen).

Dus de antwoorden op mijn vraag zijn niet enkel voor mij eventueel nuttig, maar VOORAL voor al diegene die met modelbouw wensen te starten de juiste mogelijkheden te geven en dit zowel in het domein "analoog/digitaal" als "2R-3R".

Roland



Roland, die antoorden heb je al lang gehad, maar je wenst ze niet op te pikken.

Mijn huidige met digitaal geautomatiseerde baan was niet duurder de de oude analoog gedigitaliseerde baan (inflatie daargelaten). Het was allemaal wel een stuk gemakkelijker met veel meer mogelijkheden. E?n voorbeeldje. Alleen een computer kan de rijkarakteristieken van alle locs leren en opslaan. Zo mooi als mijn treinen nu afremmen, is analoog onmogelijk. Ik vind dat leuk en als het wat meer had gekost, was het ook goed geweest.
Zoals in een ander draadje al aangeven, is het voorbeeld van De Pijl niet representatief, vanwege de keuze voor het Zimo-systeem.

Voor wie met de hand wil rijden is het eenvoudig. Bij tweerail is digitaal 25 euro per loc duurder, maar daar krijg je volledige onafhankelijke treinbesturing voor terug. Sommige mensen vinden dat die 25 euro waard, andere niet. Dat is volgens mij in normaal Nederlands wat Steven in dat andere draadje beweerde.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Brunel

Zo mooi als mijn treinen nu afremmen, is analoog onmogelijk.

Dat vind ik nogal erg sterk gesteld. Zeg nooit te gauw onmogelijk.

ysbeer

=citaat==============================================================
Alleen een computer kan de rijkarakteristieken van alle locs leren en opslaan. Zo mooi als mijn treinen nu afremmen, is analoog onmogelijk.
=====================================================================
Hoe mooi een lok stopt of wegrijdt is alleen en dan ook alleen afhankelijk van de motor en de overbrenging.
Met goed gekozen electronica is met een goede motor een perfect resultaat mogelijk.
Maar het maakt echt niks uit of die electronica nu in de decoder zit of in een op de tafelstaande voeding.
EEn slecht lopende lok blijft ook met de meest perfecte decoder van welk merk ook een slecht lopende lok,en zo niet(wat een wonder mag heten)dan is dit wonder ook weer met een plaatje analoge electronica te bereiken.
Sterker nog de regeling in de decoder is een zuivere analoge regeling.
Op digitaal draait eenm motor echt niet

wim ysbeer

ysbeer

Alles nog eens over gelezen,kan ik mij toch niet aan de indruk ontrekken dat lang niet alle schrijvers het verschil tussen digitaal en analoog door hebben.
Veel zaken worden toegeschreven aan digitaal terwil ze niets met digitaal te maken hebben
Digitaal is tegenwoordig een mode woord voor kwaliteit geworden als iets digitaal is dan is het van super kwaliteit.
Kijk maar bij beeld en geluids opname systemen.Vaak ten onrechte de eerste  C.D was niet beter dan de L.P alleen hij ruiste en kraakte niet
Pas nu gaat de C.D de plaat voorbij (binnen 1 jaar hoop ik).
Zo is het ook met de decoder.
Digitaal is niets meer of minder dan een transport systeem dat inderdaad veel mogelijkheden biedt.
Maar motor sturng rij kwaliteit zijn nog altijd gebonden aan oude wetten die zuiver analog zijn.
Begrijp met goed ik rij ook deels digitaal ,en het heeft zijn voordelen,zonder meer.
Maar de wondere die er hier soms aan worden toegedicht die bestaan niet.

wim ysbeer

rgp

Dag,

Brunel, De Pijl is niet representatief omdat het voor ZIMO heeft gekozen ?  Was het wel representatief als het voor Lenz had gekozen ?

ZIMO is duur ?  Spijtig maar LENZ is op termijn even duur.  We hebben op zeker ogenblik de rekening gemaakt om de clubbaan te digitaliseren met LENZ.  En wat bleek ?  De basiscomponenten waren goedkoper, maar je had veel meer componenten nodig met als eindresultaat dat de kost evengroot was.  Dat er daarna beslist is voor ZIMO komt door het feit dat de modulebaan met ZIMO reeds 15 jaar probleemloos functuioneert en dat alle decoders niet compatibel zijn.

Roland