Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Meerwaarde analoog versus digitaal

Gestart door INFO, 25 augustus 2006, 00:05:39 AM

INFO

Hi,

Ik ben erg benieuwd wat de meerwaarde is van analoog tenopzichte van digitaal.
Of misschien is er wel sprake van een meerwaarde van digitaal tenopzichte van analoog. Dus leg mij dat eens uit.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

janjozef

geen op vraag 1.
dat vraag ik mij ook af op vraag 2.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

n/a


Die rekening is gauw gemaakt.
Laten we het alleen over de essenti?le voordelen hebben.

Geen secties om loks af te stellen .Elke lok kan eender waar afzonderlijk gestopt worden.

Loks rijden met konstante ingestelde snelheid berg op en af en door wissels en bochten.(lastgeregelde decoders)

Loks trekken langzaam op en rollen mooi uit ,instelbaar in decoder.(zonder bijkomende elektr. schakelingen)Geen bruuks stoppen zoals bij analoog op een stopsectie in schaduwstation,waardoor koppelingen kunnen losraken.

Lichten branden met konstante helderheid ook bij stilstand.

Indien bezet melders gebruikt worden en wisseldecoders met terugmelding is sturen met PC niet zo moeilijk.

Mvg
Flip

Brunel

De echt onafhankelijke treinbesturing is het essenti?le voordeel.
De rest kan met analoog ook, maar is dan vaak een stuk lastiger.

Nadeel: iedere loc moet een decoder en dat kost geld.

Voor het overige gaat de discussie vaak eerder over het verschil tussen handmatig en geautomatiseerd rijden dan tussen analoog en digitaal rijden.

modelbaanHO

Ik ben een totale leek in het domein van de digitale besturing. Nu lees ik op dit forum dat op een digitale baan geen stopsecties nodig zijn (of lees ik verkeerd ? ). Ik heb reeds op demo-banen gezien dat een 'bestuurder' zijn lok ergens op de baan kan stilzetten, en dan met een andere lok gaat rijden. Idd de lok wordt niet geparkeerd op een afschakelbare sectie zoals dat bij een analoge baan zou moeten. Maar in dit geval is er een treinbestuurder die de lok bedient

Maar hoe ga je dan te werk op een spoorlijn die bestaat uit verschillende baanvakken, in een geautomatiseerd bedrijf ? Hoe weet de lok dat een sein op een bepaalde plaats staat en dat hij op die bepaalde plaats moet stoppen wanneer het volgende blok bezet is. Doe je dat dan ook niet met een  stuk rail dat je stroomloos kan schakelen, of dat detecteert dat de lok in die sectie zit en dan het commando geeft aan de lok om niet verder te rijden.
M.a.w. : moet een digitale baan ook niet worden verdeeld in secties ?
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

janjozef

De onafhankelijke treinbesturing dat is dan ook het enig voordeel van digitaal tegenover analoog. En geloof het of niet mijn nieuwe baan is digitaal bestuurd.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Klaas Zondervan

Op een ander forum heb ik al eens uitgelegd waarom ik nog steeds analoog rijd, maar ik doe het met genoegen nog een keer.

Bij digitaal is het grote voordeel dat je elke trein individueel kunt besturen. Dat noem je voertuiggeori?nteerd besturen. Prachtig, maar er zijn situaties waarin dat voordeel vervalt, b.v. bij een stoptonend sein. Dan gaat het er niet meer om de trein met adres 21 te stoppen, maar de trein in blok 7 moet gestopt worden. Dus je moet dan ineens niet meer voertuiggeori?nteerd denken, maar baangeori?nteerd.

Bij digitaal is ook de rijrichting voertuiggeori?nteerd. De centrale geeft een commando aan de trein om b.v. vooruit te gaan rijden met snelheidsstap 7. Maar wat is vooruit? Dat hangt er vanaf hoe de loc op het spoor staat. Bij stoomlocs en asymmetrische diesels is dat wel duidelijk, maar bij e-locs en symmetrische diesels en treinstellen zie je dat niet zo maar. Bedenk daarbij dat in het grootbedrijf een trein altijd vooruit rijdt, gezien vanuit de positie van de machinist.

Wel, ik wil de rijrichting graag baangeori?nteerd houden. Dus er staat een trein op perronspoor 2 en die wil ik laten vertrekken in oostelijke richting. Dan kies ik op mijn bedieningspaneel de route "spoor 2 naar oost". De wissels worden gesteld, er komt spanning op de baan en de trein vertrekt naar oost. Geen vraag over of de loc nou vooruit of achteruit moet. En dat vind ik nog steeds het sterke punt van tweerail analoog met gelijspanning: welke trein je ook op het spoor hebt staan, hij zal altijd in de gewenste richting vertrekken. De richting wordt namelijk bepaald door de polariteit van de spanning op de baan, en alle treinen reageren daar op dezelfde manier op.

Nou weet ik ook wel dat je de geschetste problemen bij digitaal kunt oplossen door er een PC met een besturingsprogramma tegenaan te zetten, maar daar heb ik gewoon geen zin in. Ik wil de zaak blijven besturen vanaf een paneeltje met drukknoppen en schakelaars.
Mijn keuze om bij analoog te blijven wordt dus voornamelijk bepaald door mijn besturingsfilosofie.

Wat het probleem van de verlichting bij stilstand betreft: dat heb ik opgelost door mijn Permaloog systeem, beschreven op mijn website.

Met dit alles wil ik niks afdoen aan de mogelijkheden van digitaal, wie daar gelukkig mee is moet er vooral mee doorgaan. Als ik maar niet hoef.

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Flip


Die rekening is gauw gemaakt.
Laten we het alleen over de essenti?le voordelen hebben.

Geen secties om loks af te stellen .Elke lok kan eender waar afzonderlijk gestopt worden.

Loks rijden met konstante ingestelde snelheid berg op en af en door wissels en bochten.(lastgeregelde decoders)

Loks trekken langzaam op en rollen mooi uit ,instelbaar in decoder.(zonder bijkomende elektr. schakelingen)Geen bruuks stoppen zoals bij analoog op een stopsectie in schaduwstation,waardoor koppelingen kunnen losraken.

Lichten branden met konstante helderheid ook bij stilstand.

Indien bezet melders gebruikt worden en wisseldecoders met terugmelding is sturen met PC niet zo moeilijk.

Mvg
Flip



Ik rij analoog en digitaal,maar toch voor 80% analoog.
Voordeel van digitaal is inderdaad dat je licht constant brand en dat je een lok af kunt stellen eenvoudig dor hem te stoppen.
Het langzaam optrekken en stoppen kan bij analoog ook en niet eens zo moeilijk.
sturen met p.c is ook mogelijk
lasat geregelde voedingen geeft het ook in analoog.

Het punt bij analoog rijden is dat het inderdaad voor de niet electronisch geschoolde  mensen moelijker is,er zijn wel analoge besturingen te koop maar dat is minimaal
Wie analoog wil rijden en wel automatisch of half automatisch zal veel zelf moeten maken.

Digital rijden is ook voor niet zo electronisch onder legde goed mogelijk om dat veel kant en klaar te koop is en ook computerbesturing mogelijk is met kant en klare programma s
Zo eenvoudig is het natuurlijk ook weer niet je moet toch echt wel even studeren hoe je een en ander in elkaar steekt.

het grootste nadeel vind ik dat elke lok een decoder moet hebben,vooral in oude loks is dat soms een groot probleem
Ook kost elke decoer wel 25 a 30 euro.

De andere voordelen van decocders zijn natuurlijk dat elke lok precies op zijn optimale manier kan worden afgesteld.

zo zie ik het ongeveer

wim ysbeer


Greg

Ik rijd digitaal en zou het niet meer willen missen.
Akkoord een decoder is duur, maar je hobby ook dus dat zal het verschil nu niet maken. Op termijn een loc minder kopen, maar meer plezier met je digitaal.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

dikken

citaat:
Geplaatst door modelbaanHO

....
Maar hoe ga je dan te werk op een spoorlijn die bestaat uit verschillende baanvakken, in een geautomatiseerd bedrijf ? .....

...M.a.w. : moet een digitale baan ook niet worden verdeeld in secties ? ...




Je kan toch beiden combineren! Je laat je lok uit het station vertrekken en geeft deze een bepaalde snelheid. Je baan verdeel in blokken en voor ieder sein las je een stopsectie in waar de trein (al dan niet met een afremmodule)stopt voor een rood sein. Wordt het groen, dan rijdt je trein opnieuw verder aan de ingestelde snelheid.
Bart Lambert
3-rail gebruiker
Ecos bediening
www.modelspoorhobby.be

Brunel

citaat:
Geplaatst door modelbaanHO
Maar hoe ga je dan te werk op een spoorlijn die bestaat uit verschillende baanvakken, in een geautomatiseerd bedrijf ? Hoe weet de lok dat een sein op een bepaalde plaats staat en dat hij op die bepaalde plaats moet stoppen wanneer het volgende blok bezet is. Doe je dat dan ook niet met een  stuk rail dat je stroomloos kan schakelen, of dat detecteert dat de lok in die sectie zit en dan het commando geeft aan de lok om niet verder te rijden.
M.a.w. : moet een digitale baan ook niet worden verdeeld in secties ?




Bij geautomatiseerd bedrijf wordt de baan verdeeld in secties, net als bij analoog en net als in werkelijkheid. Alleen worden die secties bij digitaal niet stroomloos gemaakt. De loc remt geleidelijk af en stopt netjes voor de paal. Vanwege de zeer nauwkeurige motorregeling, kan dat tot op de centimeter nauwkeurig.

modelbaanHO

citaat:
Geplaatst door Brunel
De loc remt geleidelijk af en stopt netjes voor de paal. Vanwege de zeer nauwkeurige motorregeling, kan dat tot op de centimeter nauwkeurig.


Zover ben ik al mee, maar moeten de blokken dan niet allemaal even lang zijn ?  Hoe weet de lok (of de besturingssoftware) op welk moment hij moet beginnen afremmen om netjes voor de seinpaal tot stilstand te komen ?
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

martintje

HEt bewijs zal nooit geleverd worden zoals in een ander draadje al prachtig is neergezet.
Wat voor de een een voordeel is kan voor de ander een nadeel zijn.
Dus elk antwoord kan goed zijn, zolang er geen onzin in staat en het de wens van de gebruiker vervuld.
Ik rij alleen maar digitaal omdat mijn lokkies mooier langzaam rijden.
En dat is mijn enige meerwaarde.
Zou ik een baan bouwen van 10x10 Meter zal ik alweer andere meerwaardes kunnen opnoemen, dan bij de tentoonstellingsbanen die ik nu bouw.
Wissels bedien ik gewoon met de wipschakelaartjes, omdat ik dat makkelijker vind, en leuker om het speeleffect er wat in te houden, zappen doe ik elke avond op de bank al.
Voor het geluid hoef ik geen digitaal, want ik wil geen geluid, omdat dit in mijn ogen altijd  afbreuk doet aan de werkelijkheid (wat niet nagebootst kan worden moet je weglaten)verlichting boeit me ook niet aangezien ik tentoonstellingsbanen bouw en daar het licht toch niet op te zien is en dus weglaat ( ook in gebouwen en lantaarnpalen, ook weer omdat licht niet is na te bootsen in schaal).

Dus waar de 1 op kickt, kan de ander op afknappen, maar dat is met alles in onze hobby, ergo, er is geen maatstaf aan te geven wat wat de meerwaarde van de 1 t.o.v de ander is in het algemeen.
Mvg Marty

Anarchy

citaat:
Geplaatst door modelbaanHO

citaat:
Geplaatst door Brunel
De loc remt geleidelijk af en stopt netjes voor de paal. Vanwege de zeer nauwkeurige motorregeling, kan dat tot op de centimeter nauwkeurig.


Zover ben ik al mee, maar moeten de blokken dan niet allemaal even lang zijn ?  Hoe weet de lok (of de besturingssoftware) op welk moment hij moet beginnen afremmen om netjes voor de seinpaal tot stilstand te komen ?



Met behulp van zo'n afremmodule

INFO

citaat:
Geplaatst door modelbaanHO

citaat:
Geplaatst door Brunel
De loc remt geleidelijk af en stopt netjes voor de paal. Vanwege de zeer nauwkeurige motorregeling, kan dat tot op de centimeter nauwkeurig.


Zover ben ik al mee, maar moeten de blokken dan niet allemaal even lang zijn ?  Hoe weet de lok (of de besturingssoftware) op welk moment hij moet beginnen afremmen om netjes voor de seinpaal tot stilstand te komen ?



Even een kanttekening mijnerzijds. Hoe kun je nu mee praten over de voor of nadelen van analoog versus digitaal of andersom, als je geen idee hebt hoe het werkt.

Een computergestuurdebaan heeft geen:

- Stroomloze stukken
- Geen (dure) remmodules
- Geen (dure) seinpalen.

Bij een computergestuurde baan maak je gebruik van:
-Lokdecoders
-wisseldecoders
-terug(bezet)melders.
-sofware voor de besturing en beveiliging.

In het geval van de computer, er is software op de markt, waarbij je iedere lok kan leren remmen voor een stopplaats. En daarbij kan de lengte van het traject dus variabel zijn. M.a.w. ongeacht de snelheid van de lok en de lengte van het op dat moment actieve remtraject, stopt de lok netjes voor het rode sein.

De kosten van zo'n meldpunt: zeg maar even vanaf 1,60 per punt(s88).

Wil handmatig spelen met die computergestuurdebaan, dan druk ik op de knoppen van mijn bedieningspaneel, wat ook aangesloten is op het digitale systeem en het computerprogramma zorgt voor de beveiling van de flanken e.d. Kortom mogelijkheden te over, en alles aangesloten op een eenvoudige manier, zonder bossen met draad.
Alleen de waarheid ligt in het midden.