Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

type 11 - een tweede poging!

Gestart door Dirky, 18 mei 2018, 09:24:10 AM

Dirky

Wat vliegt de tijd...
Zowat 7, 8 jaar geleden speelde ik met het idee een type 11 op de markt te brengen. Uiteindelijk is het project van toen een stille dood gestorven omdat het qua kosten niet haalbaar was.
Vandaag de dag is de wereld van de 3D prints vol toegankelijk en voor toch wel weinig geld kan je de fijnste zaken laten printen.

Dus vol moed (en het aandringen van een klant) de oude koe uit de gracht gehaald en de tekeningen van toen worden - as we speak - vertaald naar 3D STL files.

De oude koe:

20180518 001 by Dirky dyniMo, on Flickr

Na 't weekend zou de bestelling van 3D prints de deur uitmoeten om binnen enkele weken een kap ter evaluatie te hebben...

wordt dus vervolgd...

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PeterVG




Een foto uit de collectie die ik via Eddy kon scannen:
Etat Belge Type 11 221
NMBS 11.004
LaCroyère
fabnr 677
In dienst 1877
Uit dienst onbekend
Foto : Sint Niklaas ?

Veel succes met de bouwwerken Dirk.
Je schrijfsels hier zal ik met belangstelling volgen.

Peter

Dat geeft weeral moed Dirk.
Is het een spoor 1 of 0 of H0 model?
Met vriendelijke groeten
Peter

dieselfreak

@ Peter VG: dat is idd het oude station van Sint-Niklaas op de achtergrond. Ik woonde daar vlakbij tijdens mijn jeugdjaren en ik heb helaas ook de afbraak van dichtbij meegemaakt in 1972.
MC

guy holbrecht

Zeer benieuwd naar het vervolg.

Gr.
Guy

Michiel

Hoewel dit H0 en geen N is, kijk ik uit naar het vervolg van dit project. Ik wens je alvast succes en meeval.  8)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

guy holbrecht

Wat extra info bij de foto loc 11.004
- bouwjaar 1888
- uit dienst in maart 1949

Gr.
Guy

Dirky

Dankzij Jean-Luc en Peter heb ik waarschijnlijk alle bestaande foto's uit boekjes en enkele uit een privé verzameling kunnen copieren. Maar hou jullie vooral niet in om me van foto's te voorzien.
Het is inderdaad een H0 model maar ik bestel zeker een print in N bij om te zien wat dat geeft. Indien ok kan ik er wel iemand plezier mee doen...
Maar eerst kijken hoe de rivettekes eruit zien in H0.

Dirky

en zo ziet het 3D model er nu uit:

11 87 screenshot 3D by Dirky dyniMo, on Flickr

er moeten nog enkele details toegevoegd worden...

Michiel

Ik hoef je niet te zeggen ik ik uitemate nieuwsgierig ben hoe het schaal N experiment zal verlopen van dit model. Maar ik snap ook dat het H0 de volle aandacht krijgt. Ik ben benieuwd of je met serie 3D-printen hetzelfde goede resultaat gaat krijgen als je handgebouwde messing model.

Heb je al feedback gekregen betreffende een bruikbaar onderstel?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Boemeltrein

Ik hoop stilletjes ook op een Etat-Belge-livrei, zo kan je naar vóór het NMBS-tijdperk wat voor mij véél boeiender is.. ;)

Dirky

Een passend onderstel is zeker niet te vinden Michiel gezien de nogal grote afstand tss de wielen. Ik zocht een passende aandrijving (motor/tandwielen/as) en die heb ik gevonden in de UK. Die wielen zullen ook wel in 3D print gemaakt worden veronderstel ik want de enige die iets heeft wat er dicht bij komt is Apogee-Vapeur en met die mensen handel ik liever niet meer.

En aan Gunter; Als alles lukt naar behoren zal ik gezien de uitermate kleine series zeker verschillende mogelijkheden aanbieden. Voor mezelf/klant gaat het om een tafereel/baan begin 20ste eeuw. Past dus wellicht in jouw plaatje?

raf

dirk heb je ergens die maten staan
zodat als ik tijd over heb eens kan snuisteren in de oude doos wat daar nog allemaal in zit

raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Dirky

Bedankt voor je aanbod Raf maar ik heb inmiddels al 72 wielen nodig. En ze moeten echt op schaal zijn dus vrees ik dat er nergens ter wereld een bak met bruikbare wielen zal staan...