Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Verlichting slecht

Gestart door spinnings, 15 mei 2018, 21:29:32 PM

spinnings

Ik ben bezig mijn huisjes op mijn baan te verlichten. Nu lees ik overal dat serieschakeling het beste is (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Verlichting_in_gebouwen). Vreemd genoeg geven ze dan weinig tot geen licht.
Sluit ik dezelfde lampjes parralel aan dan doen ze het wel goed.

De lampjes zijn Faller gloeilamp met fitting 180670

compleet met kwaliteits- gloeilampje, 12-16 V, gelijk-/ wisselspanning, 55 mA, kabel, E 5,5 mm, Ø 8 mm fitting.




59erke

Vraag mij af waarom een serieschakeling zoveel beter is dan parallel ? Volgens mij heeft serie meer nadelen dan voordelen.
Staat ook trouwens niet specifiek vermeld in de link die je meegeeft.

Als je lampjes in serie niet of nauwelijks branden heeft dit meestal tot oorzaak dat uw voeding (transfo) niet krachtig genoeg is of dat je teveel lampjes achter elkaar hebt geplaatst.

Zwaardere transfo of minder lampjes plaatsen is dus de oplossing maar ik zou heel de serieschakeling vergeten en uw lampjes in parallel aansluiten. Uw lampjes gaan dan wel feller branden maar dit is simpel op te lossen door een lichtere transfo te gebruiken, een weerstand achter uw voeding te plaatsen of te werken met een dimmer ipv een schakelaar om uw lampjes aan te sturen (analoog)
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Freek

Je gebruikt lampjes van 12V, als je er drie in serie gaat zetten dan krijgen ze elk maar 4V indien je ze aansluit op een transfo die 12V geeft.
De lichtopbrengst is dan erbarmelijk.
In jouw geval moet je ze dus in parallel aansluiten.
In de link die je mee geeft gebruiken ze 4V lampjes die ze in serie zetten.

bellejt

serieschakeling is alleen nuttig als je een hoge spanning hebt en de lampjes lage spanning zijn.Of met leds die allemaal dezelfde stroom nodig hebben.
Wat je nu doet is 12 volt lampjes in serie zetten en vermoedelijk een 16 volt voeding gebruiken.Normaal als je dan 3 lampjes hebt zou je voeding 3 x 12 = 36 volt moeten zijn.
Bij lampjes gebruik je die gewoon volgens de beschikbare spanning.Bij leds idem maar die hebben meestal een lagere spanning nodig en dan met een weerstand in serie om de stroom te beperken.


Gerolf

Dat serieschakeling beter zou zijn is een verouderde opvatting.
Vroeger gaven de gloeilampjes die men in huisjes plaatste teveel licht, en dat was een eenvoudige manier om ze te dimmen.

Ik zou sowieso geen gloeilampjes gebruiken, en zeker niet in huisjes.
  Een gloeilampje wordt warm (zeg maar heet) en kan het kunststof van je huisjes doen smelten (doorbuigen van het dak, ...)

Leds hebben een veel beter rendement (worden lang niet zo warm)
  stukjes van een ledstrip hebben geen extra weerstand nodig,
  en zijn bvb handig om in (de nok van) een gebouw te kleven.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw