Perron boorden

Gestart door Koen, 02 mei 2018, 10:56:38 AM

Koen

een vraagje voor de kenners van 3D-printing.
Ik ben begonnen met het opbouwen van mijn perrons op mijn baan. Op dit ogenblik maak ik gebruik van boorden van Jocadis maar ik heb er te weinig.
Nu stel ik mij de vraag of een 3D-print ervan mogelijk is aangezien deze boorden licht geplooid moeten kunnen worden.
Is dit haalbaar? Zo ja, welke materiaal moet hiervoor gebruikt worden?
Ik heb zelf geen printer maar zou dit willen laten uitbesteden. Daartoe is het belangrijk een juiste materiaalkeuze te maken.
Alvast bedankt voor jullie reactie.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

PeterC

Koen,

Kan je eens een foto plaatsen van die boorden?
Kan je geen mal maken en gieten in epoxy?
Groetjes, Peter


Koen

Dag Peter,

Hierbij de gevraagde foto's. De kwaliteit is niet wat het moet zijn maar ik heb ze snel op mijn bureau op het werk getrokken  :).
Ik heb inderdaad ook al aan een mal gedacht maar daar ga ik niet de nodige details kunnen verwezelijken.

Groetjes,
Koen

Untitled by Koen Vaganée, on Flickr

Untitled by Koen Vaganée, on Flickr
Nooit te oud om te leren

dani

volgens mij is 3D printen wel mogelijk , maar het plooien van ABS of PLA gaat lastiger worden.
Tenzij je ze lichtjes opwarmt in de oven alvorens ze echt te plaatsen.  Ik denk dat je PLA  kan opwarmen tot ongveveer 60-70°C en je het dan licht kan vervormen.
Je zou kunnen opteren voor PETG  of FLEX    filament maar niet alle printers zijn hiervoor geschikt.

De  "glastemperatuur" is een belangrijke waarde bij de materialen.

https://www.cad2m.nl/blog/de-filament-gids-welk-materiaal-kies-ik/




De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Koen

Dag Danny,

Bedankt voor deze info. Ik ga dit vanavond eens doorlezen.


Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

Klaas Zondervan

Ik neem aan dat de brede rand uit het zicht komt. Als je daar zaagsneden in maakt of bij het printen sleuven openlaat kan je het makkelijker plooien.

dani

inderdaad, en bij de boorden van Auhagen 41201 (die ik hier liggen heb) zijn die inkepingen al op voorhand gemaakt   :)

Maar die hebben dan weer een ander profiel .

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

loebaske


Heb gewoon een styreen gesneden op de breedte die ik nodig had, daar op de afstand van om de 2cm een inkeping gemaakt en als boord een styreen vierkant aangekleeft...., blijf altijd plezant als je in de hobby iets zelf maakt...

vyncky

Je kon ze vroeger nog krijgen mij Saroulmapoul. Helaas door het overlijden van Jean-Michel is bestellen niet meer mogelijk. Hopelijk wordt een overnemer gevonden van dit prachtige assortiment (van wijlen jocadis). Niets voor u Loebaske?  ;)

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Alberke

en "geplooid" printen?
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

loebaske

 :D :D :D :D :D was het allemaal maar zo simpel, dan nog te bedenken dat modeltrein liefhebbers meer hun centen spenderen
aan rollend materiaal dan aan scenery, na 4 maand aanbieden van WB scenery is het armzalig aan verkoop.
Als ik verwonderd ben dan zijn het wel de IPMS bouwers, die hebben tot nu me de meeste omzet gegeven....
Heb toch al een Mercedes gekocht....in schaal HO  8)

Koen

Citaat van: loebaske op 02 mei 2018, 17:35:03 PM

Heb gewoon een styreen gesneden op de breedte die ik nodig had, daar op de afstand van om de 2cm een inkeping gemaakt en als boord een styreen vierkant aangekleeft...., blijf altijd plezant als je in de hobby iets zelf maakt...

Inderdaad maar ik heb een deel liggen en om dan een zelf gemaakte versie te mengen met de reeds bestaande versie ...
Misschien ben ik te perfectionistisch?

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

Klaas Zondervan

Citaat van: Alberke op 02 mei 2018, 18:03:35 PM
en "geplooid" printen?
Dan moet je van tevoren precies weten hoe de kromming verloopt. Lijkt me lastig te realiseren.

loebaske


ben ik te perfectionistisch?

Neen Koen, men grijp teveel naar een afgewerkt product zonder soms na te denken dat men wel iets zelf kan maken
en er dan ook van geniet om te laten zien "heb het zelf gedaan"
Zet je in uw veranda en ga strookjes snijden, kerven/plakken en je bent trots dat je het zelf heb gedaan...
Net als ik je heb gezegd...stop met die massa montage, maak er een kleine module van en ga in de veranda/tuin zitten
en geniet van de omgeving en tegelijk kijk je naar uw creatie.....

PietB

#14
Citaat van: Klaas Zondervan op 02 mei 2018, 19:39:39 PM
Dan moet je van tevoren precies weten hoe de kromming verloopt. Lijkt me lastig te realiseren.
Als je goed 3D kunt tekenen is dat best mogelijk.
Wat een groter bezwaar is, is dat de bouw-ruimte op een hobby printer snel te klein is.
Vaak 20x20cm of 30x30cm in het eerste geval is dat 202 + 202=800 en de wortel uit 800=28,28 cm.
Dat is dus het maximale lengte die je op een 20x20 printer kunt printen.

Op deze website staat een mooi voorbeeld om perrons op een andere manier te maken.
Dit kan natuurlijk ook in een boog ipv een rechte wand.


grt Piet.