Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Analoog naar digitaal...

Gestart door The Railwarrior, 27 april 2018, 21:28:06 PM

The Railwarrior

Hoi,

Ik ben bezig met proberen opnieuw te beginnen... ik heb nog wat analoog materieel maar dit keer zou ik liefst digitaal willen rijden.nu is het niet zo eenvoudig om mijn locs om te bouwen naar digitaal... om een of andere reden ging mijn decoder telkens stuk. Nu blijkt na veel 5en en 6en dat het eerder aan de motor ligt die te veel stroom vraagt. Na her en der wat rondvraag te doen blijkt dat er wel wat lapmiddelen mogenlijk zijn door extra weerstanden in te bouwen maar dat dit nooit 100% gaat rijden. De facto werd zelfs aangeraden om of gewoon analoog te rijden wat ook al niet meer zo geweldig gaat (gezien de hogere leeftijd van mijn modellen) of ze gewoon in een vitrinekast te plaatsen, al dan niet in een diorama...

Nu steekt bij mij natuurlijk weer de vraag op, zou ik dan misschien inderdaad niet beter echt vanaf 0 beginnen en aan een andere schaal denken (spoor 1,0 of TT) of toch maar voor H0 en kiezen voor een totaal ander spoorthema? Zo kan je natuurlijk in rondjes blijven draaien ergens, maar goed na her en der wat experimenteren is het tot nu toe telkens terug naar af. Uiteindelijk wil ik natuurlijk eens tot een concreet plan komen en effectief zeggen "dit word het"
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

Alberke

Kijk, het hangt allemaal af van welke decoder je gebruikt. De meeste kunnen 1.5 ampère leveren, zijn kortsluitvast en beveiligd tegen overbelasting. De meeste decoders sneuvelen door een verkeerde aansluiting. De motordraden mogen op geen enkele manier met de voedingsdraden in contact komen. Dus ook niet met het chassis als dit in metaal is en stroomvoerend. Ik ben nog nooit een motor tegengekomen die zoveel stroom vraagt, tenzij die defect is. Een defect kan bijvoorbeeld een vuil motorschild zijn, soms hangt daar zoveel met koolstof vervuilde olie aan dat die een geleider is geworden. Ook een kortsluiting in het anker kan een oorzaak zijn. Maar zoals ik zei, tegen overbelasting en kortsluiting is een goede decoder beveiligd.
Exta weerstanden helpen niet, die worden alleen maar warm.
Je zegt niet met welke decoders en welk merk je rijdt.
Ik heb zelf een paar loc's uit de jaren 50 die zonder problemen digitaal rijden.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Rangeerduivel

Het zou om te beginnen erg handig zijn te weten met wat je bezig bent, 2rail gelijkstroom of 3rail wisselstroom (Marklinsysteem)

;)

The Railwarrior

Citaat van: Rangeerduivel op 27 april 2018, 22:25:26 PM
Het zou om te beginnen erg handig zijn te weten met wat je bezig bent, 2rail gelijkstroom of 3rail wisselstroom (Marklinsysteem)

;)

Zoiezo 2 rail
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

The Railwarrior

Citaat van: The Railwarrior op 27 april 2018, 22:43:41 PM
Citaat van: Rangeerduivel op 27 april 2018, 22:25:26 PM
Het zou om te beginnen erg handig zijn te weten met wat je bezig bent, 2rail gelijkstroom of 3rail wisselstroom (Marklinsysteem)

;)

Zoiezo 2 rail

Citaat van: Alberke op 27 april 2018, 22:01:14 PM
Kijk, het hangt allemaal af van welke decoder je gebruikt. De meeste kunnen 1.5 ampère leveren, zijn kortsluitvast en beveiligd tegen overbelasting. De meeste decoders sneuvelen door een verkeerde aansluiting. De motordraden mogen op geen enkele manier met de voedingsdraden in contact komen. Dus ook niet met het chassis als dit in metaal is en stroomvoerend. Ik ben nog nooit een motor tegengekomen die zoveel stroom vraagt, tenzij die defect is. Een defect kan bijvoorbeeld een vuil motorschild zijn, soms hangt daar zoveel met koolstof vervuilde olie aan dat die een geleider is geworden. Ook een kortsluiting in het anker kan een oorzaak zijn. Maar zoals ik zei, tegen overbelasting en kortsluiting is een goede decoder beveiligd.
Exta weerstanden helpen niet, die worden alleen maar warm.
Je zegt niet met welke decoders en welk merk je rijdt.
Ik heb zelf een paar loc's uit de jaren 50 die zonder problemen digitaal rijden.

Goh die motoren hebben in de jaren 90 veel gereden en sinds ongeveer 2002 staan ze zo goed als stil, grotendeels gaat het over modellen van roco, analoog 2 rail van begin jaren 90, ik heb me laten vertellen dat deze uitgerust waren met erg zware motoren, nu is er inderdaad wel een grote kans zoals je zelf al aanhaalt dat de motor gewoon defect is waardoor hij zo veel stroom vraagt,... de decoders die ik gebruikt hen (maar nu gewoon nagenoeg weggesmolten zijn) waren van ESU, een merk dat thans toch goed is denk ik...
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

Alberke

maar zoals ik zei, ze zijn beveiligd tegen overbelasting dus...
Hoeveel accidenten heb je zo?
Heb je de motoren gekuist? De spoelen en condensatoren verwijderd? Doorgemeten?
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Alberke

Ik heb één keer zo'n moeilijke fout gehad met een anker dat was doorgeslagen naar massa, en massa was stroomvoerend, dus: pats!
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

The Railwarrior

Ik heb de motoren nog niet gekuist of doorgemeten... misschien toch eens nagaan allemaal dan ofwel eens laten nakijken door iemand die er meer van kent
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

pandur

Bij de oude Roco locomotieven gebeurt het nogal dikwijls dat het vet tussen de tandwielen (in de draaistellen) verhard !
Met als gevolg dat de motor overbelast geraakt .

ESU bied een garantie op zijn decoders , zie ; http://www.esu.eu/support/garantiereparatur/
of eventuele herstellingstarieven binnen de 3 jaar

Eric
NMBS-DB / H0 2rail DCC - ABC / ECoS II 4.2.10 / ECo Boost /MC II / LokPro 5.2.2 (2.7.9)

Alberke

Citaat van: The Railwarrior op 28 april 2018, 11:28:37 AM
Ik heb de motoren nog niet gekuist ...
Stouterik!  ;D
Fouten met motoren kan je best testen op gelijkstroom: als de motor al gloeiend is na een paar minuten zal er wel iets mis zijn, of sluit een ampèremeter aan.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

The Railwarrior

Citaat van: Alberke op 28 april 2018, 16:10:12 PM
Citaat van: The Railwarrior op 28 april 2018, 11:28:37 AM
Ik heb de motoren nog niet gekuist ...
Stouterik!  ;D
Fouten met motoren kan je best testen op gelijkstroom: als de motor al gloeiend is na een paar minuten zal er wel iets mis zijn, of sluit een ampèremeter aan.

Ja ik weet het, tegen beter weten in ben ik misschien wat driest te werk gegaan... ik heb Echter de motor al eens laten lopen en hij loopt alleszins niet roodgloeiend maar hij trekt wel aardig wat Amperes (soms tot 1,8) heel erg normaal is dat toch niet denk ik?

ik ben aan het denken om alles eens bij mekaar te nemen en naar een erkend handelaar te gaan om daar alles te laten nakijken, maar waar kan ik daarvoor het best terecht?
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

Rangeerduivel

Citaat van: The Railwarrior op 28 april 2018, 17:14:18 PM
ik ben aan het denken om alles eens bij mekaar te nemen en naar een erkend handelaar te gaan om daar alles te laten nakijken, maar waar kan ik daarvoor het best terecht?

Ze gaan je zien komen....!
Maak liever je profiel volledig, zodat forumleden kunnen zien van waar je bent of wie dichtbij woont,
wellicht zal dan iemand die van wanten weet je willen helpen
En hoogstwaarschijnlijk belangeloos, wat je van een "erkend handelaar" niet mag verwachten. :-\

;)

The Railwarrior

Ik geef op internet liefst niet te veel gegevens vrij. Ik woon in zolder op ongeveer dezelfde afstand van de leuvense modelspoorclub als msc de Kempen en de hoeseltsetreinclub... ik ben eigenlijk al een tijdje aan het overwegen eens contact op te nemen met een van die eerste 2 clubs...
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)