(oude) Roco 96.025 --> 96028 FCLO

Gestart door DFS, 14 april 2018, 13:48:13 PM

DFS

Ik ben sinds kort bezig met mijn voorbereidende studie om mijn oude roco 96.025 te superen. Enkele foto's uit 'stomend Belgie - Nicolas collection' helpen mij alvast goed op weg.
Helaas vind ik geen bruikbare foto's van de achterzijde met name de opbouw van de kolenbak en de achter lampen. De ROCO heeft dubbele achter lampen wat mij ongebruikelijk lijkt voor een B-loc.
Kan iemand mij verder helpen waar bruikbaar beeldmateriaal te vinden?

Groeten Sven

Type 96- Studie by Sven De Fruyt, on Flickr

Rangeerduivel

#1
Citaat van: DFS op 14 april 2018, 13:48:13 PM
Kan iemand mij verder helpen waar bruikbaar beeldmateriaal te vinden?

Nee, wel kan ik je meegeven dat je moet opletten als je hem digitaal maakt.
Eén van de koolborstels, (ik dacht de rechtse) is niet geisoleerd van de massa. dus blaas je daarmee jouw decoder naar de hemel!
Je dient eerst een isolatieringetje tussen de koolborstel'bus' en de motor te plaatsen.Als je zo geen passen ringetje hebt kan je dit wel maken van een stukje dun plasticard...zo heb ik het trouwens gedaan, ik kan je ook wel een tip geven voor de kolenkast...;

Zoiets bvb?

;)

guy holbrecht

Er bestaat  een uitgebreide brochure over het type 95-96, uitgegeven door VeBOV (brochure 5) en geschreven door Julien Casier. Daarin wordt op 120 pagina's een vrij gedetailleerde beschrijving van dit stoomloctype gegeven. Ik heb ze ooit aangeschaft op de boekenbeurs van de  Lierse modeltreinclub. Deze gaat jaarlijks door op de eerste zondag van december. Ook in de tekeningmappen van Rik De Bleser zijn  een tiental tekeningen opgenomen van het type 96. Ik dacht dat die nog wel te verkrijgen waren bij PB Messingmdoelbouw.

Gr.
Guy

guy holbrecht

#3
Enkele foto's van een omgebouwd model, wel een trix, maar dat geeft een zeker beeld. Het origineel staat naast het verbouwd model. Achteraan moet ik er blijkbaar nog een lamp aan toevoegen, doch op de plantekeningen van Rik De" Bleser was geen enkele lamp getekend en alle foto's die ik heb gezien, tonen de loc langs de voorzijde en niet langs achteren.

Gr.
Guy

loebaske


Nog geen beetje verschil...sjieke dinges  ;)

Michiel

#5
Lantaarns werden aangebracht een beetje naar de toestand van de dag, humeur van de machinist, uitgebeelde periode, en de dienst dat de loc moest gaan vervullen. In lijndienst normaal rechts of centraal in de rijrichting vooraan een wit, en achteraan een rood sein. Meerdere front- of sluitseinen mogen. In rangeerdienst langs beide zijden een wit sein (maakt niet uit waar het staat). Maar ik denk dat ik je niets hoef te vertellen, je kent de regels waarschijnlijk beter dan ik.  ;)

In "Vapeur en Belgique Tome II" staat een foto van de achterkant van een type 96, met centraal onderaan een lantaarn (blijkbaar wit zonder rode kleurschijf ervoor), maar in feite kan je je baseren op de achterkant van elke ander (tender)loc, want de regels en gebruik blijven hetzelfde ongeacht het type van de locomotief.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Alberke

Volgens de foto's die ik heb  komt de lamp in het midden het meeste voor. Maar evengoed aan de zijkant.
Onderdeeltjes kan je wel bij PBmessing vinden.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

PeterVG


DFS

bedankt voor de vele reacties, zo kan ik weer verder.
@ Peter, bedankt voor de link, had nochtans de zoekfunctie gebruikt op het forum  :-\


Citaat van: Rangeerduivel op 14 april 2018, 14:03:12 PM
Citaat van: DFS op 14 april 2018, 13:48:13 PM
Kan iemand mij verder helpen waar bruikbaar beeldmateriaal te vinden?

Nee, wel kan ik je meegeven dat je moet opletten als je hem digitaal maakt.
Eén van de koolborstels, (ik dacht de rechtse) is niet geisoleerd van de massa. dus blaas je daarmee jouw decoder naar de hemel!
Je dient eerst een isolatieringetje tussen de koolborsten'bus' en de motor te plaatsen. Als je zo geen passen ringetje hebt kan je dit wel maken van een stukje dun plasticard...zo heb ik het trouwens gedaan, ik kan je ook wel een tip geven voor de kolenkast...;


Rudy heb je het motor blok ook geïsoleerd van het frame met wat papier ofzo of enkel de koolborstel bus?

groeten

Rangeerduivel

Citaat van: DFS op 14 april 2018, 22:07:53 PM
Rudy heb je het motor blok ook geïsoleerd van het frame met wat papier ofzo of enkel de koolborstel bus?

groeten
Nee, als je de koolborstel van de motor isoleert is dat voldoende, de motor komt dan niet in aanraking met stroom...

;)

DFS

Voila, stap 1 is al achter de rug, deze middag de decoder erin geplooid, morgen eens testen op de club baan

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

DFS

Citaat van: Gerolf op 16 april 2018, 00:16:43 AM
Ik volg met interesse  :P

Ik zal binnenkort nog wat foto's posten dan.
Gisteren gemengde gevoelens in de club... Zoals Gino al aanhaalde in zijn topic hierover past de decoder moeilijk in de cabine. Hierdoor werd bij mij de motor wat geblokkeerd waardoor hij  niet mooi reed. Dan maar wat onderdelen uit de cabine weg gesneden langs binnen.

Groeten Sven

Rangeerduivel

#13
Citaat van: DFS op 17 april 2018, 09:18:43 AM
...past de decoder moeilijk in de cabine.


't is maar dat je hem reeds hebt, maar er bestaan ook decoders met zeer kleine afmetingen(bvb Esu  Nano)

;)

btw; schrijffoutje verbeterd, maar onmogelijk in het door U gecopieerde gedeelte! ;D ;D

DFS

Ja Rudy, ik weet het, had oorspronkelijk de ESU nano besteld voor in deze loc en de 'gewone' ESU voor in de T58 dat ik aan het bouwen ben. Maar de gewone paste net niet in de T58 dus daar dan maar de nano ingestoken, en de 'gewone' in de T96, maar soit, het zal wel goed komen.

ps: ik vond die spelfout wel mooi staan  ;D