ondergrond voor de baan

Gestart door marcomuskens, 13 april 2018, 15:41:21 PM

marcomuskens

Hallo forumleden,

Om gelijk mijn vraag maar te stellen,

Is het wijs om de ondergrond 5 cm te verhogen met bv tempex of isolatie tegels, en daar de baan op te leggen?
Als ik dan bv een haven of slootjes wil maken heb ik de diepte al liggen dan.

En stel dat jullie ervaring positief is , hoe leg ik de rails dan vast ?
Zijn spijkers in tempex dan genoeg fixatie of moet ik ook lijmen?

met vriendelijke groet,

Marco

Klaas Zondervan

Spijkers in tempex hebben te weinig houvast. Maar waarom zou je spijkers gebruiken? Je kan ook lijmen zonder spijkers.
Het is in ieder geval een goed idee om de sporen hoger te leggen dan de tafel als je een gesloten blad hebt.

Kautenbach

Hallo Marco,

Het hangt nogal van je ontwerp/sporenverlop af. Ik doe z elf altijd een ondergrond van plaat met kurk onder die delen waar sporen liggen en de rest open.

Als je een vast tafel het en je plan nog niet(helemaal) vastligt is jouw aanpak wel okay, ik zou dan nog wel weer een plaat op het schuim leggen denk ik en daar de rails op bevestigen samen met een laagje kurk onder je rails.

marcomuskens

Kijk,
dank je wel Kautenbach en Klaas,

In ieder geval met een hoogte beginnen en vastlijmen.
Tegen die tijd wel zeker weten waar de rails komt te liggen met de lijm..
met wat voor lijm doen jullie dat dan mannen?
Ik weet dat bv tempex of isolatie niet goed reageerd ( smelten) met bepaalde lijmsoorten, is bv houtlijm genoeg ?



Klaas Zondervan

Tempex is polystyreen en dat lost op in sommige lijmsoorten. B.v. Bison kit of de lijm waar je huisjes mee in elkaar zet. Bij huisjes is het de bedoeling dat het materiaal een beetje oplost in  de lijm, maar bij tempex zit er heel snel een groot gat in. Ik lijm rails altijd vast met houtlijm of boekbinderslijm. OfficiĆ«el hecht dat niet echt op polystyreen maar in de praktijk zit het behoorlijk vast.

meeus

Goedkope silicone lijm van de gamma werkt perfect en vreet de polystyreen niet op.