3D printen en of tekenen, waar zijn we nu mee bezig?

Gestart door PeterC, 09 april 2018, 21:29:55 PM

evan

Gisteren heb ik de "Elegoo Waterwashable" resin gebruikt.  Niet slecht zo zonder IPA of Resinaway werken...

Het resultaat is ook best fijn. 
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

755philippe


Evan,
Ik gebruik nu ongeveer 1 jaar Elegoo resin en ben daar zeer tevreden over. Praktisch geen wachttijden meer voor het uitharden en geen allergische huidirritaties meer die ik bij de Anycubic Photon resin wel had. De waterafwasbare heb ik nog niet uitgeprobeerd maar dit biedt wel voordelen tov IPA.
Zal nog even moeten wachten want heb juist een bus van 1l aangekregen.
Mvg
755philippe

Gerolf

Citaat van: evan op 04 maart 2020, 12:18:23 PMGisteren heb ik de "Elegoo Waterwashable" resin gebruikt.  Niet slecht zo zonder IPA of Resinaway werken...
Het resultaat is ook best fijn.

Dat klinkt zeer interessant. Jammer dat ik nog enkele liter andere heb staan  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

Onderweg-tekenwerk, nu in uitvoering door de resin-printer:





;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

SuSke

cyborgs, made by Gerolf  ;D ;D

Of is je volgende opdracht een als kleermaker  8) 8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Gerolf

Citaat van: SuSke op 24 maart 2020, 13:08:14 PM
cyborgs, made by Gerolf  ;D ;D
Of is je volgende opdracht een als kleermaker  8) 8)

Kleren zal ik ook nog zelf mogen maken ...  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

loco

Gerolf, ik vind het prachtig wat je doet. Schitterend. Je laat op een verbluffende wijze zien wat er allemaal mogelijk is met 3D in het bereik van de meeste hobbyisten. Ik herinner nog onze eerste kennismaking met 3D-tekenen bij Dirk. We waren met een klein groepje waarvan de mesten nu ook actief zijn met 3D toestanden.
Maar ik vraag me nu af wat je van plan bent met deze nieuwe reeks figuurtjes.
Zijn ze bestemd voor een futuristische modelbaan met robots als treinwachters die onze kaartjes komen controleren op de trein. Of is het een nieuwe vorm van openbaar vervoer in Antwerpen waar ze aan het experimenteren zijn met nieuwe bestuurders van de aloude trams? Misschien zijn het spoorwegarbeiders die vanaf nu de wissels en sporen moeten leggen en controleren?
Of is het gewoon nieuw speelgoed voor je kleinkinderen? Ik ben benieuwd wat het plan is? Of heb ik iets gemist?

Gerolf

Je hebt niets gemist, Peter  ;D
Het is modelbouw voor een MTD-ClubProject: een basis voor bewegende figuren (die nog kleding krijgen)
Ik ben trouwens opnieuw beginnen tekenen ... dit was schaal 1/20, maar ik ga groter: 1/10 ...  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

raf

vandaag eens een signaal paal aan het printen geweest ;
reeds enkele probeersels die zeer slecht waren
nu anetje met een 0.01 kop uitgerust en wat er nu uitkomt ziet er redelijk bruikbaar uit


nu straks kijken wat het doet als er verf op zit
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Gerolf

Zoals aangekondigd: grotere figuur (schaal 1/10)

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

renstimpie

Hi Guys,

Terug aan het werk mer m'n longer orange 10.   Figuren afprinten die zelf gemaakt zijn via makehuman.

Leuk om te testen...  je kan figuren maken in alle vormen en maten...

raf

Gerolf hoeveel spatie laat jij tussen de bewegende delen
ik had een doosje geprint met een spatie van 0,08 maar toen alles geprint was moest ik de deksel er met een hamer in hameren
ok ik hoefde het niet vast te kleven maar ??? het spande me toch wel een beetje te veel naar mijn goesting
wel op een anetje dus de juistheid is ook maar wat het ding kan
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

PietB

Citaat van: raf op 26 maart 2020, 13:04:17 PM
vandaag eens een signaal paal aan het printen geweest ;
reeds enkele probeersels die zeer slecht waren
.....
nu straks kijken wat het doet als er verf op zit
Geen afbeeldingen te zien Raf.

Havoc

Citaat van: raf op 05 juli 2020, 08:33:27 AM
Gerolf hoeveel spatie laat jij tussen de bewegende delen
ik had een doosje geprint met een spatie van 0,08 maar toen alles geprint was moest ik de deksel er met een hamer in hameren
ok ik hoefde het niet vast te kleven maar ??? het spande me toch wel een beetje te veel naar mijn goesting
wel op een anetje dus de juistheid is ook maar wat het ding kan

Raf, toen ik nog plastic stukken ontwierp dan was 0.2mm het minimum. Beetje afhankelijk van de afmetingen van de stukken uiteraard, dat was voor dingen van zo'n 40-50mm. En dat was voor stukken die later door injectie gemaakt werden.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

Citaat van: Havoc op 05 juli 2020, 10:22:01 AM
Citaat van: raf op 05 juli 2020, 08:33:27 AM
Gerolf hoeveel spatie laat jij tussen de bewegende delen
ik had een doosje geprint met een spatie van 0,08 maar toen alles geprint was moest ik de deksel er met een hamer in hameren
ok ik hoefde het niet vast te kleven maar ??? het spande me toch wel een beetje te veel naar mijn goesting
wel op een anetje dus de juistheid is ook maar wat het ding kan

Raf, toen ik nog plastic stukken ontwierp dan was 0.2mm het minimum. Beetje afhankelijk van de afmetingen van de stukken uiteraard, dat was voor dingen van zo'n 40-50mm. En dat was voor stukken die later door injectie gemaakt werden.

0,2 is een goede afstand. Iets precies passend maken is ook met 3D-prints niet eenvoudig
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw