3D printen en of tekenen, waar zijn we nu mee bezig?

Gestart door PeterC, 09 april 2018, 21:29:55 PM

Dirky

Kan je niet met fusion Philippe tenzij je builtje per builtje apart gaat tekenen. Het is al niet gemakkelijk met duurdere software...

gewoon effen printen en dan met (zilver)papier het reliëf kopiëren en op de print kleven... zo zou ik het alvast doen...

Thommy

Zou je in principe met een pattern erin kunnen zetten. 1 stuk uittekenen en erover pattern zetten. Echter een pattern is zwaar belastend voor ne pc. Probleem is dat ik geen fusion gebruik. Heb de gewone inventor en op het werk creo parametric 4 (wat ik dus echt een k*tprogramma vind maar voor patterns wel schitterend, als het doet wat je wilt)
Greetz

Thommy

Paulogic

Kan je niet ergens zoiets downloaden, dacht ik zo?
Je zal wel niet de enige zijn die een bepaalde structuur wilt toepassen op een voorwerp.
Ik zie soms bvb harige monstertjes passeren bij de Warcraft spelers..
mvg,
Paul(ogic)

Dirky

Citaat van: Thommy op 08 februari 2020, 21:49:56 PM
Zou je in principe met een pattern erin kunnen zetten. 1 stuk uittekenen en erover pattern zetten. Echter een pattern is zwaar belastend voor ne pc. Probleem is dat ik geen fusion gebruik. Heb de gewone inventor en op het werk creo parametric 4 (wat ik dus echt een k*tprogramma vind maar voor patterns wel schitterend, als het doet wat je wilt)

tja, dat van Creo kan ik bijtreden. Ben er ooit zelfs speciaal van job voor veranderd. Super krachtig op een hoger level (als je superkrachtige pc hebt) maar een ramp voor de gewone zaken. Tekende toen melkkoeltanks en moest meer dan dubbel zoveel klikken op icoontjes dan met Inventor om gewoon een metalen mantel te tekenen... 

Gerolf

Citaat van: Paulogic op 09 februari 2020, 10:28:10 AM
Je zal wel niet de enige zijn die een bepaalde structuur wilt toepassen op een voorwerp.
Ik zie soms bvb harige monstertjes passeren bij de Warcraft spelers..

Daar worden "bumpmaps" voor gebruikt in sommige 3D-pakketten
Geen idee welke low-cost software dit ondersteunt...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Thommy

Citaat van: Gerolf op 09 februari 2020, 11:28:36 AM
Citaat van: Paulogic op 09 februari 2020, 10:28:10 AM
Je zal wel niet de enige zijn die een bepaalde structuur wilt toepassen op een voorwerp.
Ik zie soms bvb harige monstertjes passeren bij de Warcraft spelers..

Daar worden "bumpmaps" voor gebruikt in sommige 3D-pakketten
Geen idee welke low-cost software dit ondersteunt...

Dat is idd compleet ander soort software. Zelfde als kledij met plooien/vouwen/kreuken maken. Dat is ook 3d maar is geen cad zoals fusion ed.
Greetz

Thommy

Paulogic

Bryce ondersteund Bumpmaps maar dat kan dit pakket enkel gebruiken bij het renderen.
Die bumpmap wordt niet omgezet naar echte 3D en komt dus niet door als je exporteert of importeert in
een ander 3D programma.
mvg,
Paul(ogic)

SuSke

Even al s laak in het wilde weg schieten: kan je na de rendering niet met een of ander programma (mesh-mixer en dergelijke) een aantal punten uit de driehoeken naar boven en beneden verplaatsen (een hele job - weet ik)?
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Dirky

b.t.w., net eens gekeken naar het ballastpatroon op die sporen en die zijn dus echt met de hand gedrukt. Zelfs al vind je de mogelijkheid i.v.m. bumpmaps, hetzelfde zal je nooit vinden. Of koop BRAWA 612 extension op ebay of zo...

Thommy

Citaat van: SuSke op 09 februari 2020, 14:58:25 PM
Even al s laak in het wilde weg schieten: kan je na de rendering niet met een of ander programma (mesh-mixer en dergelijke) een aantal punten uit de driehoeken naar boven en beneden verplaatsen (een hele job - weet ik)?

In principe met rev-it zou je dat kunnen. Puntjes omzetten en verplaatsen. Echter dat is ook iets wat ik niet ken. Maar ik heb het gezien bij collega's
Greetz

Thommy

Gerolf

Wat is er mis met het spoor 3D-printen en daarna "gewoon" ballasten ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

755philippe


Gerolf, daar is niets mee, maar gewoon eens een uitdaging om alles gewoon uit 1 stuk geprint te krijgen. Ik blijf nog even proberen.
Volgens mij moet het kunnen... wordt nog vervolgd. Ik kan ook de uitbreidingsset kopen als die nog te vinden is en dan nog tegen (een redelijke prijs ???) maar ik maak het liever zelf.
Mvg


755philippe

Gerolf

Mij lijkt het dat je het jezelf overbodig moeilijk maakt, ook voor het schilderen achteraf ... maar goed:

Alternatief voor bumpmap: Heel veel kleine steentjes tekenen (zoals de bietenvulling) op een ballast-basisvorm
Om dat zo willekeurig mogelijk te doen: Kleine groepjes, die je draait, spiegelt, ... bij het kopiëren langs een lijn
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Ludwigdc

Mijn bieten heb ik zo gedaan zoals Gerolf beschrijft. Ik heb een tiental bieten afzonderlijk getekend en beginnen kopiëren. Dan gedraaid, gespiegeld, uitgetrokken, verschillende samen gekopieerd, terug gedraaid enz. Hier en daar achteraf een enkeling nog bij gelegd of gedraaid om gaten op te vullen. Ik had tien ladingen nodig, elke lading is soms minieme, verschillend.
2rail digitaal, 3Dprint, Etsen, Eigen baansturing, nmbs, III & IV

https://www.instagram.com/zoldertreintjes/
http://www.loudfire.be

755philippe


Mijn Olaerts AR45 na een 10-tal jaren terug uit de doos gehaald en wat bleek, de motor draaide wel maar de lok bewoog voor geen meter. Dus ding opengemaakt en gezien dat aan elke as de tandwielen gebarsten waren (2 stuks). Zie rode pijlen.


     


Ik ga niet wachten dat Olaerts deze tandwielen ging vervangen dus even naar de tekentafel en dan printen maar.


     


De 2 rode cirkels tonen de tandwielen die vervangen zijn. Ben wel blij dat de lok weer rijdt en zelfs wat beter dan vroeger en geen wacttijden
om de lok te laten herstellen.


     


Mvg


755philippe